Annons

Leica M8 demo på Schönherrs (STHLM) 12-18 onsdag 25/10

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var där och tog några bilder med min egen Summicron 35 (med mig hem på SD-card). Så "smootha" bilder har den Summicronen nog inte tagit innan... ISO320 ser ut som scannad ISO50, åtminstone med min scanner.

Helt klart ha-begär, den enda smolken är väl slutarljudet som låter som något helt annat än en M.
 
Det var en dansk Leica-representant/säljare där, tyckte väl inte han var så värst påläst. Byggkvaliteten känns helt OK - LCDn blir lätt kletig dock, frågan är ju hur reptålig den är. Jag frågade inget om leverans.
 
En vän till mig va också där.... :(

"...en så föga säljande och besynnerlig man som denne dansk som skulle demonstrera nya Leica M8!...."


Va tråkigt för vännerna på Schönherrs......
 
Intryck från M8:a demot...

"Dansken" var tydligen Brian Felskov, VD för "Nordisk Foto Import A/S". Lite "overkill" att han själv höll i demot, men det förklarar kanske hans attityd :) Själv fann jag honom mycket trevlig och tillmötesgående. Lite speciellt klientel som tog sig dit, Sven Nilsson var ende yrkesfotografen ;-) när jag var där, men gott om köpstarka amatörer (som alltid hos Schönherrs ;-)

Men nu var det ju M8:an som det handlade om:
1. Klar Leica M-känsla i huset trots all elektronik, robust, greppvänlig osv.
2. Sökaren i Leica MP/M7-klass, ramarna annorlunda (24+35,50+75,28+90) men det vänjer man sig nog ganska snart vid.
3. Slutaren mycket tyst för att var en metall-ridå, inget klassiskt "M-ljud" - men helt OK!
4. Snabb uppstart o reaktionstid, bra buffert, bara lite seg när man zoomar in i bilden på skärmen...
5. Fint avtryck som funkar bra med "softies" (till skillnad från M7:an), tidsratten som vanligt, bottenplattan nästan som vanligt, alla reglage kändes intuitiva och "Leica".
6. Bildkvalitet - kanske det allra viktigaste i en kamera för över 40.000 Kr - den ville inte Brian att man kommenterar - än. Men jag tog med eget minneskort och egen glugg, och efter en första titt i PS kan jag bara konstatera - de absolut bästa 10 milj. pixlar jag någonsin sett :) Det kommer att bli mycket spännande attt se testerna (i olika sammanhang) mot Canons fullformatare!

Jag är "såld" på konceptet, har bokat mitt ex hos YFO i Malmö, nu är det bara och vänta (och spara pengar :)

/johan e
 
Senast ändrad:
Jag kände lite snabbt på M8:an hos Photografica i Köpenhamn igår. Intrycket är mycket positivt. Den är så lik de analoga som bara är möjligt och det har Leica gjort rätt i. Man förstår att den här kameran har tagit mycket tid att utveckla och kikar man på RAW filerna så förstår man varför. Instämmer med Johan. Lätt de bästa 10mp jag sett. Den här kameran slår utan svårighet D2X i bildkvalité enligt mig och är nog väldigt jämn med 1Ds Mark II, men med en annan "look" i filerna.
 
Det låter ju lovande med bildkvaliteten från M8.

Utlåtanden av Johan och Martin här samt recensionen på Luminous Landscape är snudd på lyriska.

Riktigt bra bildkvalitet var en av de viktigare aspekterna för Leica att klara av med sin digitala M.

Andra viktiga aspekter är att följa traditionen med stil, byggkvalitet och driftsäkerhet. Stilen har de tydligen lyckats med. Utséendet är en naturligt utveckling av M7 och handhavandet är enkelt och rättframt. Om den får en Leica-typisk livslängd återstår att se. Självklart blir den inte lika långlivad som M6, men om den håller längre än konkurenternas modeller i försäljningslistan samt får en längre driftslivslängd så är det gott nog.

Hoppas att M8 inte bara blir en dagslända och att tillräckligt många nappar på konceptet inte bara nu vid introduktionen utan även fortlöpande. Det behöver Leica och fotoentusiasterna.

/Erik
 
Frågan är om inte Michael Reichman på Luminous Landscape är "köpt" vad gäller M8-recensionen. Hans medhjälpare i recensionen har ju dessutom varit med och utvecklat kameran. Det lär knappast borga för opartiskhet. Nu visar det sig dessutom att Reichman underlät att berätta för läsarna att M8:an har problem med bildkvaliteten i vissa situationer. Så här försöker han förklara sig, men det låter inte trovärdigt:

The other cause celebre at the moment is the image quality problems being discovered by early Leica M8 owners. On a personal level this has reflected badly on me because, though I did mention in my review that the camera suffered from poor low light auto white balance, and had excessive infrared sensitivity, my review did not mention the green blob / banding and purple response issues.

Well – it did. I discovered these during my initial testing and put them in my review. I then sent my draft review to Leica, as I always do with manufacturers, for their comments. The company subsequently requested that I hold off mentioning these latter items because they were looking into them and hoped to have a response in short order. I acquiesced to this request, not wanting to delay my review, and expecting that I would be able to publish a follow-up quickly that not only mentioned these problems but also their potential solution.

This did not happen. Instead, after the problems became obvious to new users and were being discussed openly on net forums, Leica eventually published a statement, which was issued to some other web sites, but not to this one. At least one such site thus was able to claim credit for waiting to publish their review "while Leica worked closely" with them to resolve it. How nice for them.

And me? Well, in some circles my name is mud because I apparently failed to mention these obvious problems in my review. Now you know why.

Should I have held off with my review until this issue was resolved? Should I have gone ahead and published it as originally written, even though the company had requested that I hold off on these topics? 20/20 hindsight is a wonderful thing, as is Monday morning quarterbacking. But, in the end I would do what I did again, simply because I felt that potential owners needed to know what I had learned in my testing, without delay. And, I would have held back again on the issues that I was requested to because that's the proper way to deal with manufacturers, who one assumes will take their responsibilities to journalists seriously. Enough said.
 
Antar att ni har hört om problemen med färgskiftningar och vitbalansen?

RangefinderForum har många trådar där folk beskriver hur svart blivit lila och vitbalansen ballat ur. Tydligen har det med IR-filtret framför sensorn att göra, Leica hävdar att de arbetar på en lösning. Under tiden tyckte de att man skulle köpa anti-IR-filter för $100/styck och montera på sina objektiv (konstigt nog var det inte så populärt, vare sig på RFF eller photo.net...)
 
MartinB skrev:
Låter ju inte speciellt sannolikt. Luminous Landscape tycker jag är en av de mest neutrala testsajterna.

Nja, Reichman har ju gjort en del feta tabbar de senaste åren. Senast var väl när han sågade Fuji S5-bilderna som hängde på Photokina. Det visade sig sedan att han inte hade läst på skylten att bilderna var tagna med en Fuji kompaktkamera ;-)

Karln verkar slarva lite för mycket för att man ska lita på honom helt...
 
Kanske, men det känns ändå som det är en relativt objektiv testare efter att ha läst en del tester och texter han har skrivit. Det är ju också en person använder lite av varje, DSLR, mätsökare och digitalt mellanformat. Han säger också att Canon fortfarande är bättre på högre ISO och att mätsökare inte är för alla.
De orden han sa tycker jag verkar stämma mycket bra efter att ha själv kikat på en del testfiler från både M8:a och DMR. Har man någon gång sett filer från digitalt mellanformat så vet man hur M8 filerna ser ut. I stort sett likadant, fast med färre pixlar och lägre brus.
 
Emil-G skrev:
Antar att ni har hört om problemen med färgskiftningar och vitbalansen?


Leica har gjort ett officiellt uttalande, kan bla läsas med kommenterarer osv på:
http://www.dpreview.com/news/0611/06111001leicam8statement.asp

Citat nedan:

Leica statement:

Dear Friends of Leica,

Customer feedback to us following the start of shipment of the LEICA M8 points to a performance under certain conditions that does not meet the expectations in the Leica brand. Our technical and engineering teams have isolated the source of these concerns and have identified definitive solutions. Over the next two weeks we will communicate a plan to further assure you of your investment in the LEICA M8.

We hope for your understanding and support. Please accept that I will not be able to answer all messages in the forum personally.

Kind regards

Leica Camera AG
Stefan Daniel

Product Management

Slut citat.
 
Slowfinger skrev:
Nja, Reichman har ju gjort en del feta tabbar de senaste åren. Senast var väl när han sågade Fuji S5-bilderna som hängde på Photokina. Det visade sig sedan att han inte hade läst på skylten att bilderna var tagna med en Fuji kompaktkamera ;-)

Karln verkar slarva lite för mycket för att man ska lita på honom helt...

Jag blir så trött på denna ständiga avundsjuka/misstroende eller vad det nu är. Jag har nog aldrig stött på en mer opartisk och ärlig testare/skribent på internet än Michel Reichman. Han har alltid redovisat exakt vad han gör och hur han genomför sina tester. Klart att han då och då begår tabbar. Ingen är perfekt eller hur. Det var ju för övrigt inte bara Reichman som missade Fuji S5 bilderna. Hela branschen har visst missat det. Själv läste jag det på DP review, Rob Galbraith etc......Jag måste faktiskt säga att Reichman är en av de få riktigt trovärdiga skribenter på nätet som jag finner vara helt ärliga och ofärgade trots att jag är en Nikon användare. Märket som Reichman undviker helt o hållet. Han har även en högst trovärdig förklaring till det likväl. Problematiken med M8 är av en helt annan sak. Vet faktiskt inte själv hur jag hade gjort om jag satt i hans kläder. Anser det vara jyst och fair play av honom att låta fabrikanterna kommentera hans slutsatser före publicering. I just detta fallet blev det dock helt fel för både honom och Leica.

Mankan
 
Emil-G skrev:
Antar att ni har hört om problemen med färgskiftningar och vitbalansen?

RangefinderForum har många trådar där folk beskriver hur svart blivit lila och vitbalansen ballat ur. Tydligen har det med IR-filtret framför sensorn att göra, Leica hävdar att de arbetar på en lösning. Under tiden tyckte de att man skulle köpa anti-IR-filter för $100/styck och montera på sina objektiv (konstigt nog var det inte så populärt, vare sig på RFF eller photo.net...)


Mycket skumma grejer händer med det digitala! ;)

Kör nog vidare med mina analoga M Leicor ett bra tag till.. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.