Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Leica, en slagpåse??
- Trådstartare plenty1
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
En Leica är en Leica är en Leica
Det är något speciellt med en "riktig" Leica typ M. Den är helt onödig och du tar inte bättre bilder med den. Risken för rån är rätt stor och den kostar skjortan eller många skjortor. Ändå älskar många sin Leica och vi andra drömmer om den.....
Jag köpte en fattigmans-Leica dvs Fujifilm XPRO-1 och den är jättebra även om jag kanske kommer att köpa en Leica den dag jag har för mycket pengar, dvs mer pengar än förstånd.
Om du inte har råd eller oförstånd att köpa en Leica M så köp en Fujifilm i stället för billigare leciavarianter.
Letar efter en mindre kamera som komplement till resor, gatufotgrafering. Kollar Fuji, Canon och Leica, och när jag läser i forum så får jag intrycket av att fler klagar och gnäller på Leica än tycker om dem.
Hur är det med Leica kamerorna, de mindre o "billigare"?
Det är något speciellt med en "riktig" Leica typ M. Den är helt onödig och du tar inte bättre bilder med den. Risken för rån är rätt stor och den kostar skjortan eller många skjortor. Ändå älskar många sin Leica och vi andra drömmer om den.....
Jag köpte en fattigmans-Leica dvs Fujifilm XPRO-1 och den är jättebra även om jag kanske kommer att köpa en Leica den dag jag har för mycket pengar, dvs mer pengar än förstånd.
Om du inte har råd eller oförstånd att köpa en Leica M så köp en Fujifilm i stället för billigare leciavarianter.
ztenlund
Aktiv medlem
Om du menar kamerorna som normalt ligger under typ 10 kkr så är det i princip Pansonic-kameror som besökt sminkösen. Den senare passade på att sätta dit en klart högre prislapp.
Panasonic ska det givetvis stå...
Yonazarith
Aktiv medlem
Som ztenlund är inne på så antar jag att vi pratar om de små kompaktkamerorna nu? De är tillverkade av / i samarbete med Panasonic och anses av många inte som "riktiga" Leica. Vissa påstår att de har bättre byggkvalitet och tar bättre bilder än Panasonicmotsvarigheterna, men jag tvivlar på att det ligger så mycket fakta bakom det.
En fördel med Leicaorna är att det ingår en Lightroom-licens, men å andra sidan är Lightroom troligen billigare än vad prisskillnaden från en motsvarande Panasonic är...
Pratar vi de större kompakterna, X1/X2 och XVario, så är de "riktiga" Leica, tillverkade i tyska fabriken (vill jag minnas), med bra optik och som alltid hög prislapp. Kollar du på de här så kan du i mitt tycke hellre köpa en Fuji, då får du åtminstone någon slags sökare, och kan byta objektiv, till samma prisklass...
Sen har vi mätsökarna, M, om dessa har alla sin egen åsikt. Allt från att de är det bästa som finns till att det är överprissatt skräp. Själv ville jag ha mätsökare och då finns det inte så mycket att välja på (nej, Fuji är faktiskt inte ett alternativ här oavsett hur mycket vissa påstår det). Är bildkvaliteten värd pengarna? Troligen inte, men är den det på någon kamera egentligen?
De flesta som sneglar hitåt brukar köpa en X100s istället just nu skulle jag tro, det är en bra och trevlig kamera iaf, men det är inte en Leica
En fördel med Leicaorna är att det ingår en Lightroom-licens, men å andra sidan är Lightroom troligen billigare än vad prisskillnaden från en motsvarande Panasonic är...
Pratar vi de större kompakterna, X1/X2 och XVario, så är de "riktiga" Leica, tillverkade i tyska fabriken (vill jag minnas), med bra optik och som alltid hög prislapp. Kollar du på de här så kan du i mitt tycke hellre köpa en Fuji, då får du åtminstone någon slags sökare, och kan byta objektiv, till samma prisklass...
Sen har vi mätsökarna, M, om dessa har alla sin egen åsikt. Allt från att de är det bästa som finns till att det är överprissatt skräp. Själv ville jag ha mätsökare och då finns det inte så mycket att välja på (nej, Fuji är faktiskt inte ett alternativ här oavsett hur mycket vissa påstår det). Är bildkvaliteten värd pengarna? Troligen inte, men är den det på någon kamera egentligen?
De flesta som sneglar hitåt brukar köpa en X100s istället just nu skulle jag tro, det är en bra och trevlig kamera iaf, men det är inte en Leica
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Så klart det är ju svårt idag att veta var en kamera egentligen tillverkas - precis som ursprungsmärkning av kött. Jag har för mig att "tillverkad i Tyskland" även vad gäller Leica M endast avser slutmontering.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Made by Sweden!
Hela ursprungsbegreppet urholkas snabbt. Senaste tricket lär vara Volvos Made by Sweden i st f Made in Sweden. Uttrycket finns på den senaste Volvokampanjen med bl a Zlatan på affischer runt om i stan. Det är ett falskt uttryck eftersom jag inte känner till någon bilfabrik som heter Sweden.
Så klart det är ju svårt idag att veta var en kamera egentligen tillverkas - precis som ursprungsmärkning av kött. Jag har för mig att "tillverkad i Tyskland" även vad gäller Leica M endast avser slutmontering.
Hela ursprungsbegreppet urholkas snabbt. Senaste tricket lär vara Volvos Made by Sweden i st f Made in Sweden. Uttrycket finns på den senaste Volvokampanjen med bl a Zlatan på affischer runt om i stan. Det är ett falskt uttryck eftersom jag inte känner till någon bilfabrik som heter Sweden.
plenty1
Aktiv medlem
Som ztenlund är inne på så antar jag att vi pratar om de små kompaktkamerorna nu? De är tillverkade av / i samarbete med Panasonic och anses av många inte som "riktiga" Leica. Vissa påstår att de har bättre byggkvalitet och tar bättre bilder än Panasonicmotsvarigheterna, men jag tvivlar på att det ligger så mycket fakta bakom det.
Ja det är de mindre kompakt kamerorna jag tänkte på.
Men är det bara namnet och loggan som är skillnaden mellan Leica och Panasonic?
Det verkar på de flesta att om namnet inte spelar roll kan man lika gärna köpa Panasonic.....
Ja det är de mindre kompakt kamerorna jag tänkte på.
Men är det bara namnet och loggan som är skillnaden mellan Leica och Panasonic?
Det verkar på de flesta att om namnet inte spelar roll kan man lika gärna köpa Panasonic.....
Det kan finnas små skillnader i garantiåtagande och sådant, men i praktisk mening är de identiska.
Du kan se det så här: Det är någonstans ändå ett bra betyg på de Panasonic-modellerna att Leica är beredda att säja dem under sitt varumärke.
pullman
Aktiv medlem
Jag har provat X Vario i en affär och en kompis har en X100. Vad avser byggkvaliteten är Fujin bättre. Den känns solid med distinkta knappar. Leican känns lätt i förhållande till sin volym, har sladdriga knappar och objektivet (som visserligen har bra dämpade ringar) känns som en kitzoom. Blixten som formligen flyger upp sitter på en mycket tunn och skör plastarm. Överlag ger kameran ett intryck av att vara gjord av plast. Det känns inte alls som en M hur mycket Leica (idiotiskt) valde att locka folk före lanseringen med epitetet "Mini M".
Om zoomfunktionen inte behövs skulle jag välja en X100 (och uppdatera till senaste fw:n) eller en X100S om man har pengarna. Alternativt en X20 om man vill ha en ännu mindre kamera.
Sten-S
Avslutat medlemskap
Letar efter en mindre kamera som komplement till resor, gatufotgrafering. Kollar Fuji, Canon och Leica, och när jag läser i forum så får jag intrycket av att fler klagar och gnäller på Leica än tycker om dem.
Hur är det med Leica kamerorna, de mindre o "billigare"?
Ja Du har rätt, Leica har ofta blivit "Slagpåsar" oftast av dom som inte har någon och för att många tycker dom är för dyra och det är tyvärr inget att göra åt, Leica fabriken verkar gå bra ändå.
Jag har alltid gillat Leica-M, jag tycker det blir något särskilt med bilderna från en Leica och M-kameran passar min fotografering.
Har också en Leica V-Lux 40 med ett Zoomområde från 24 mm till 480 mm (Jämfört med 35mm formatet)
Köpte Panasonics motsvarande först, min dotter övertog den, men då jag jämför båda tycker jag att Leican är bättre byggd och ger en aning bättre bilder, kan bero på programvaran som är lite olika, Leican var dyrare än Panasonicen men det följde med mer program.
Den är inte så snabb som en Leica-M, men det är fantastiskt att ha en fickkamera som levererar utmärkta bilder i 480 mm teleläget, bara man håller still, jag är mycket nöjd med den, den har också många manuella inställningar.
Enda nackdelen med den är att den har bara skärmsökare.
Sten-Åke