Annons

Leica digilux 2 vs Eos 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Goddagens och tjenahejsan.
Jag har en EOS 10D men funderar lite på en Leica Digilux 2. Är det ett bra val att byta bort 10D:n mot Leican?
För och nackdelar? Jag har inget teleobjetiv utan fotar mest på nära håll. Hur är Leican att fota med. Känns det "taskig slö kompaktkamera" eller går det att jämför med känslan i en 10D.
Hmm, kanske låter lite rörigt. Men vad tycker ni? Måste ha hjälp i detta svåra kval.
Mvh Axel

Jag undrar oxå hur det är att jobba med den kameran? Jag försöker ju frilansa men jag känner att jag inte riktigt vill kånka runt på en massa utrustning. Dock måste man ju ha en kamera som funkar att jobba professionellt med.
Mvh igen Axel

Digiluxen har en del egenskaper som du måste ta ställning till om du kan leva med.

- Den har ingen buffert för råformat, det tar ca 6 sekunder att spara ner en RAW-fil till minneskortet.

- Den har elektronisk sökare, inte optisk som 10D. En del tycker att det inte spelar någon roll, andra att det är förfärligt.

- Sensorn ger mer brus på höga ISO jämfört med 10D.

Vanligtvis fotar jag inte i RAW så det är inget problem. (även om det känns kaazt att det tar så lång tid)
Brus bryr jag mej inte sååååå mycket om. Det är ju fint med brusfritt men brus bekymmrar mej inte jättemycket.
Det jag oroar mej mest över är ju dock sökaren. Hur är den? Är den som på vanliga semipro kompakter (dvs ganska kass) eller är den bra. Som sagt så säljer jag nog mitt canonsystem och köper en leica. Köper kanske ett billigare begagnat system senare för att komplettera om jag känner att det behövs. Men jag vet inte. Jag är fortfarande tveksam.

Det tråkigaste med kompakter är de små möjligheterna till kort skärpedjup, och handhavandet. Bildkvalitén vid låga ISO brukar vara alldeles tillräcklig för de flesta sammanhang annars.

Enl. dpreview är leican och Panasonic DMC-LC1 i princip samma kamera. Bara det att panasonicen är billigare.

Annars tycker jag att behovet av fler kameratyper med bra och stor sensor blir allt tydligare.

På den analoga sidan finns en uppsjö av varianter för småbild men på den digitala är vi i princip hänvisade till SLR.

Alla sk. kompakter(även om en del är nog så stora) är ju byggda kring ett 4:3 format som bara funkar bra vid goda ljusförhållanden.

Det finns ju inga tekniska hinder att stoppa Canons fullformats sensor i en Zeis Ikon.

Men ingen gör det...

Beträffande sökaren är det nog bäst att du tittar själv, det är väldigt personligt. Jag tycket inte alls att den är dålig, men den skiljer sig från optiska sökare. (Jag äger inte själv en Digilux, jag har testat en kollegas.)

Även om du fotograferar i JPEG (och på låga ISO) kommer du att få bilder med mycket hög kvalitet, optiken är suverän. Kortaste brännvidden motsvarar 28 mm, vilket är ovanligt på kameror med fast optik.

Vad är eran åsikt om den som arbetsverktyg då? Funkar den som det? Jag fotar inte sport (och det skulle väl ändå gå med den brännvidden om man är lite kreativ) och förutom lite mingelbilder åt en gratistidning då och då hittar jag mina egna reportage (vilket då gör att jag inte behöver anpassa bilderna efter någon annan än mej själv.)
Kommer nog mest använda kameran för gatufoto, resereportage o dylikt... tror jag.

Jag hade tidigare Panasonic LC1 (dvs samma kamera som Leica D2).
Jag rekommenderar den varmt om du inte har något emot lite brus och inte behöver en väldigt snabb kamera. Ska man fota JPEG så är bara ISO 100 användbart enligt mig. ISO 200 & 400 är förstörda av inbyggd brusreducering som inte går att stänga av. Så vid ISO 200 & 400 är det RAW (och vänta 6 sek) som gäller. JPEG:s på ISO 100 är dock VÄLDIGT fina.
Andra för- och nackdelar då...hmm...skulle vara att den inte har optisk sökare kanske? och andra sidan är evf:en och lcd:n väldigt bra.
Optiken är mycket bra och ljusstark vilket gör att man i de flesta lägen kan ligga på ISO 100 eftersom redan f/2-2.4 är väldigt bra med den här gluggen. Eftersom inte kameran har någon spegel som en DSLR är det fullt möjligt att ta ganska skarpa bilder ner till 1/15-1/4 sek precis som med en mätsökarkamera.
En annan sak att tänka på är att kameran har 4:3 format på bilderna och inte 3:2. Personligen gillar jag detta.
Mycket mer finns väl inte att säga.. Det är en väldigt rolig kamera att fotografera med helt enkelt som dessutom är lätt att ta med. När jag köpte min så sålde jag faktiskt min 10D eftersom den inte kom till så mycket användning längre.
Jag rekommenderar dig att köpa Panasonic LC1 istället för Leica D2 eftersom den är något billigare, har ett lite skönare grepp och man får med gratis skyddsfilter och lite andra tillbehör som man inte får med till D2. Dessutom föredrar jag utseendet och tycker faktiskt kvalitétskänslan är lite högre. Tyvärr står det inte Leica på..hehe..

D2'an är ju så förbaskat vacker !
Ser nästan ut exakt som M6'an .. (Eller nja nästan) Sen att det inte ääärr en Leica är ju lite trist . .
Skön optik att jobba med också ..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar