Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica D-Lux 4 vs Panasonic Lumix LX3

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Tjenare
Jag ska köpa mig en kompakt, hittade D-Lux 4 och blev kär. Efter lite runttittande hittade jag även LX3:an som, om jag förstått det rätt, är exakt samma kamera fast annat hölje och namn.
Är det så det är eller finns det några skillnader mellan Leican och Panasonicen? Jag har för mig att jag läste någonstans att mjukvaran skulle vara bättre i Leican men om detta är en skröna vet jag inte.
Hur är det med byggkvaliteten? Är båda två i metall eller är LX3:an av plast?
Hoppas någon har svar.

Mvh Axel
 
Ja mjukvaran har jag läst skiljer, nåt måste väl skilja för att rättfärdiga priset kan man tänka.
Men det var inte det jag skulle skriva, tänkte tipsa om nåt nytt för idag: Canon PowerShot S90, den verkar intressant om du gillar LX3'an. Stor sensor men mindre och minst lika klassisk look.
 
Visst såg canonen trevlig ut, men två saker som säger emot köp är ju först och främst vidvidvinkeln, 24 mot 28 mm, å andra sidan sidan får man en hel del mer tele.
Andra är ju då kan man fota i 16:9 i 28mm, precis som lx3 fixar 16:9 i 24mm (utan beskärning)

Å andra sidan är ju canon och canon, och dom gör ju mycket trevliga kompakter överlag..
 
Ska bli kul å läsa recensioner om den sen.
Förresten har man här kunnat läsa om en ny LX3, med löstagbart objektiv, konkurrerar med Olympus pen, det kanske oxå är värt att vänta lite på.
Fast LX3 är ju ingen dålig kamera alls så är du bara tillfreds med det något blygsamma telet så är det ju ett bra köp säkert även när S90 kommit.

Sigma har en dyr med fullsensor, riktigt bra bilder verkar det som, dock dyr.
 
Jag var tvungen att skaffa en kompakt digital för ett tag sedan då jag fick ett jobb som krävde det.
Testade då Sigma, Leica och Lumix (ovan nämnda modeller) och kunde konstatera följande:
De är alla mycket bra kameror och kan prestera mycket bra bilder för det pris man betalar.
Hurtillvida de är utmärkande som "kompaktkameror" eller inte kan jag inte svara på då jag har ingen eller ringa erfarenhet av den här typen av utrustning.

Mitt val föll på Leican, inte för att den var den bästa kameran, någon skillnad mellan Leican och Lumixen var faktiskt inte möjlig att upptäcka under den period jag testade kamerorna.
Nej, det var ren fåfänga, jag använder Leica kameror dagligen och trivs med det, så jag betalade en hel del överpris för att få "rätt" logo på mitt inköp, fåfänga med andra ord.

Minus:
Jag hatar att arbeta med kameran, den är liten, långsam, för komplicerad att använda manuellt samt oergonomisk.

Plus:
Kan prestera fantastiskt bra resultat, har ett vidvinkel som är skarpt och vältecknande, dock långt ifrån distortionsfritt.
Leicas utmärkta RAW format samt lång batteritid om man inte använder displayen.

Jag har utrustat kameran med en 21mm extern sökare (gammal zeiss sökare, då jag endast använde full vidvinkel) samt en objetiv adapter vilket innebär att man kan använda standard filter och motljusskydd, rekomenders.

Min rekomendation skulle nog bli att om du inte bryr dig om vad kameran heter, skaffa en Lumix, du kommer inte att bli besviken på resultatet.

Ps, Sigmas kamera är utmärkt, men har inte tillräckligt mycket vidvinkel, vilket är ett måste för mig.
 
hej.skaffade lumixen för ca 2 veckor sedan.hade tittat på 2 olika kameror som ingick under en rea-kampanj i min hemstad ( lumix LX3 och olympus e-420) valet föll på kompaktkameran till slut , trots att den var lite dyrare. det känns som jag både rätt och fel, men att lumixen tar grymnma bilder har jag nu själv sett,så jag ångrar inte mitt köp ändå och den kan starkt rekomenderas ! jag har svårt att få till det där med vitbalansen bara , på AWB så blir resultatet väldigt skiftande ibland vill bilden bli lätt "blåtonad" speciellt inomhus, utan blixt då.nån som har nåt tips om hur man ställer in den( finns ett läge med två axlar dår man flyttar en punkt mellan ändlägena på en horisontell och en vertikal axel.? var skall jag ställa den?) tjänar jag mycket i bildkvalitet på att fota i RAW ? nån som har nåt tips på en bra sida med nybörjarfototips på nätet, gärna på svenska .tacksam för svar.


micke
 
Ja, det blir nog LX3:an. Jag känner att jag snöat in på den. Jag ska bara sälja min gamla kamerautrustning först. Eftersom jag ganska mycket tappat fotointresset säljer jag allt och skaffar mig en kompakt istället. Det kanske blir att jag tar med mig kameran mer då och fotointresset vaknar igen.
 
hej.skaffade lumixen för ca 2 veckor sedan.hade tittat på 2 olika kameror som ingick under en rea-kampanj i min hemstad ( lumix LX3 och olympus e-420) valet föll på kompaktkameran till slut , trots att den var lite dyrare. det känns som jag både rätt och fel, men att lumixen tar grymnma bilder har jag nu själv sett,så jag ångrar inte mitt köp ändå och den kan starkt rekomenderas ! jag har svårt att få till det där med vitbalansen bara , på AWB så blir resultatet väldigt skiftande ibland vill bilden bli lätt "blåtonad" speciellt inomhus, utan blixt då.nån som har nåt tips om hur man ställer in den( finns ett läge med två axlar dår man flyttar en punkt mellan ändlägena på en horisontell och en vertikal axel.? var skall jag ställa den?) tjänar jag mycket i bildkvalitet på att fota i RAW ? nån som har nåt tips på en bra sida med nybörjarfototips på nätet, gärna på svenska .tacksam för svar.


micke

Utan att i praktiken ha en aning om hur vitbalansen funkar på LX3:an (eftersom jag inte äger någon) så vet jag däremot att Panasonic har släppt flera uppgraderingar av kamerans styrprogramvara för att förbättra just vitbalansautomatiken. Din kamera kan ha en äldre version av styrprogramvaran.

http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/download/LX3/index.html

Anders
 
Mitt val föll på Leican, inte för att den var den bästa kameran, någon skillnad mellan Leican och Lumixen var faktiskt inte möjlig att upptäcka under den period jag testade kamerorna.
Nej, det var ren fåfänga, jag använder Leica kameror dagligen och trivs med det, så jag betalade en hel del överpris för att få "rätt" logo på mitt inköp, fåfänga med andra ord.

M

Tänk om vi kunde oftare erkänna sådana val på fotosidan, utan att komma med "krystade" och uppenbara felaktiga förklaringar vad man baserade sitt inköp på, ren fåfänga är det är faktiskt helt OK.

Jag kan tänka mig att köpa Leicas väska bara för den är snyggare, mer retro än Lumixens väska.


Michael - Ändra köpvanor ständigt -
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.