Annons

Leica D-Lux 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Botemedlet

Medlem
Är det någon som har en Leica D-Lux 3 eller haft möjlighet att prova den? Jag funderar nämnligen på att köpa upp mig från den nuvarande kameran jag har, och jag föll för leicas retrodesign. är det någon som har några åsikter om denna kameran, eller liknande?
 
Jag har en Panasonic LX2, vilket är i princip samma kamera, annan mjukvara bara.
En annan skillnad är att panasonicen kostar ca 2000:- mindre (!).

Jag är väldigt förtjust i kameran på alla sätt, inte minst att den har en sensor i 16/9 format.

Ställ gärna specifika frågor :D
 
LX2 ger enastående bra bildkvalitét på 100 och 200 ISO, särskilt om man plåtar i rawformat (kolla in testet), vid högre ISO så blir brucreduceringen för kraftig och bilderna blir "vattenfärgsliknande".
Detta kan avhjälpas genom att plåta i raw och brusreducera själv efteråt istället.

Att den ger högt med brus över 200 ISO stämmer, men det gör väl i stort sätt alla kameror med så liten sensor, frånsett fujis modeller möjligen.
 
Är det något du störs av? Bruset, menar jag.
Hur är du annars nöjd med kameran? Funkar den bra? Har du behövt lämna in den för reperation några gånger? Har du tappat den och sett hur den har reagerat på det?
 
Jag har inte störts av bruset, men jag plåtar mest vid ISO 100 och då ser man knappat något brus ens om man detaljstuderar bilden.

Jag är mycket nöjd med kameran, den är rolig att fotografera med, har bra skärm, är snabb och har alla tänkbara inställningsmöjligheter.
Dessutom är handhavandet suveränt bra för att vara på en sån liten kamera.

Det är faktiskt den första fickkamera jag gillat, någonsin..

Jag har inte tappat den, men jag stötte i den ganska hårt i en dörr när jag hade den i jackfickan och det märktes inget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.