Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica D-Lux 3 vs Canon IXUS

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag har funderat på att köpa mig en Leica D-Lux 3. Det verkar som en bra kamera som dessutom kan ta foton i RAW-format. Däremot så har jag läst om att kameran fort lätt ger brus i mörka miljöer. Har någon här erfarenhet av det? Hur är det, säg jämfört med en Canon IXUS kamera?

Vad annars bör jag titta på? Jag har en Canon EOS 300D, men vill ha något som kan följa med lite oftare. Egentligen vill jag inte släppa systemkameran för en kompaktkamera, men skulle uppskatta något som är smidigare att ta med.

/Simon

Hejsan!

Jag har funderat på att köpa mig en Leica D-Lux 3. Det verkar som en bra kamera som dessutom kan ta foton i RAW-format. Däremot så har jag läst om att kameran fort lätt ger brus i mörka miljöer. Har någon här erfarenhet av det? Hur är det, säg jämfört med en Canon IXUS kamera?

Vad annars bör jag titta på? Jag har en Canon EOS 300D, men vill ha något som kan följa med lite oftare. Egentligen vill jag inte släppa systemkameran för en kompaktkamera, men skulle uppskatta något som är smidigare att ta med.

/Simon

Är Du beredd att köra raw som standard, är D-lux 3 riktigt bra. Du bör vara medveten om att den inte alls är lika "fickvänlig" som Ixusfamiljen, med sitt utstickande objektivhus och lösa objektivlock.

Har själv en D-lux 3 medan båda mina grabbar har Ixusar (dock inte de allra senaste modellerna), och för "normalbruk" är det nog svårt att skilja bilderna åt. D-lux:en har dock mycket större möjligheter att ställa in saker manuellt.

Vilken kompakt Du än väljer, blir skillnaden i brus mycket stor mot Din EOS, det är nog inte mycket att göra åt.

Skulle jag köpa en D-lux i dag, skulle jag avgjort satsa på D-lux 4 (eller Panasonic LX3; skillnaden finns men är inte stor). Den är ett steg ljusstarkare och har märkbart mindre brus än D-lux 3.

jag har oxå en Leica D-3 lux och bildkvaliten den ger på lägre iso är riktigt bra, däremot är den otroligt seg i mörkare miljöer det tar evigheter innan den tar bilden. Brusegenskaperna är likvärdiga med dom flesta kompakter inte lysande över 400iso. Min flickväns powershot canon 860is är något vassare på högre iso och den exponerar bättre än alla min andra kameror jag har. Däremot genererar leican bättre bildkvalitet på lägre iso fast med tanke på hur seg leican är skulle jag inte rekommendera den om man inte har evigheter på sig att bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar