Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica CL / Roolei 35

Produkter
(logga in för att koppla)

BNelly

Aktiv medlem
Jag har en gammal Leica CL med två objektiv. Ett 1:2/40 och ett 1:4/90. Enligt bruksanvisningen
"den första kompakta mätsökarkameran med utbytbara objektiv och selektiv ljusmätning".
Är det någon som vet om det finns marknad för en sådan, ev samlarvärde?
Vad jag vet fungerar den men behöver kanske rengöras.
Dessutom finns en Rollei 35.

Trevliga kameror båda två. Leican är definitivt den åtråvärdaste och bör betinga ett värde om minst 4000 med dessa objektiv. Rollein beror på vilken modell det är och var den är tillverkad, men från 800 kr och upp till 2500 kan den vara värd. Troligen behöver man som du skriver, rengöra och kanske också justera slutartiderna.

Som tidigare inlägg så har priserna mycket att göra med vilken intressent du hittar. Generellt har ju analoga kameror gått ner kraftigt, men dessa är ju kvalitetskameror och samlare för sådana finns alltid.

Leicans värde är bestående och förmodligen ökande. Den har en mekanisk slutare så kameran är inte beroende av batteri annat än till ljusmätningen.

Det kommer säkert att bli ett ökande intresse för klassiska mekaniska kameror i framtiden.

Kanske har värdet sjunkit till en relativt lägsta nivå just nu när digitalboomen florerar.
I alla fall i USA så finns det tecken på att trenden börjar vända. Leicor, Hasselblad och Rollei är eftertraktade där.

Leica CL har inte lika hög "status" som M-kamerorna. Men vem vet, kanske detta ändras framöver för kameran är riktigt bra.

Eftersom jag arbetat både med Minolta CLE (en vidareutveckling av Leica CL) fast med elektronisk slutare och Rollei 35 kan jag bara instämma i vad ovanstående talare uttalat. Dock svårt att få tag på batterier till Rollei-kamerans ljusmätare. (Byggdes för 5,6 V kvicksilverbatteri, Px 27.)

Just Minolta CLE har jag haft med 28, 40 och 90 mm. Det är faktiskt den enda kamera jag saknar av alla jag haft genom åren.

Hade inte kameran varit elektronisk och svår att hitta reservdelar till så hade jag behållt den tror jag. Så länge den funkar så är den jättefin att arbeta med.

Däremot så kan jag tänka mig att skaffa en Leica eller Minolta CL i framtiden. För att användas inte stå på hyllan.

Hyffsad kompakt..

Har haft två CL genom åren, bra kompaktkameror! :)
Man kan alltid ha den med sig!
40:an superb!!

Dock för kort mätsökarbas för ljusstarka gluggar,
1,4 på 50 mm, och tex. 2,8 på 90 mm.

Och exponeringsmätarnålen brukar klibba ihop efter 10-15 år = service, se'n ok igen.

Snacka med Rolle på LP-foto vilka priser den brukar betinga på en auktion.

/B

Tack för att ni svarat, det var roligt att höra att det kanske är värt en serviceinsats på dem.
MVH/Barbro

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar