Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica CL med Canon 580ex.(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

almanakis

Aktiv medlem
Hej!
Har en liten fråga.
Jag har köpt en Leica CL precis, den har ju TTL o så..Funderade på om jag kör på min canonblixt 580ex. Hur kommer detta att fungera, och hur ska jag ställa in blixten?

Vore schysst med lite tips?
 
fungerar inte tillsammans, du får använda blixtens eget mätsystem
Behöver du objektiv så har jag till cl
Mikael
 
hmm.. ok hur gör man då, liksom?

Jovars vilka har du, minolta 28mm rokkor och orginal 90 är mkt intressant
 
Leica CL har inte TTL-mätning för blixt, bara för befintligt ljus. Kameran kommer att utlösa blixten men har ingen kontroll över mängden ljus som kommer ut. Du måste därför ställa blixten i manuellt läge och ange hur stor effekt du vill ha ut; multiplicera motivavståndet med bländarvärdet och anpassa ledtalet därefter.

Exempel: 3 meter till motivet och f/8 kräver ledtal 3x8=24. Du måste också känna till blixtens ledtal på använd brännvidd, det är 58 vid 105mm men sjunker ordentligt ju kortare brännvidd du använder. Så här skriver en källa på nätet:

  • At 14mm (with the flip-down diffuser in place) the guide number is 15.
  • At 24mm the guide number is 28.
  • At 28mm the guide number is 30.
  • At 35mm the guide number is 36.
  • At 50mm the guide number is 42.
  • At 70mm the guide number is 50.
  • At 80mm the guide number is 53.
  • At 105mm the guide number is 58.
Om du använder en 50mm optik och har 3m till motivet och f/8 inställt måste du alltså sätta ner blixtens effekt till (lite drygt) hälften för att få rätt exponering. Canons blixtar saknar A-läge för automatik utan ttl-koppling, annars hade du bara behövt välja filmkänslighet, brännvidd och bländare så hade blixten styrt ljusmängden själv.

Varför envisas med originaloptik? Inget fel på den men det finns en uppsjö med Leica och Cosina Voigtländer-gluggar som är minst lika bra och förmodligen lättare att få tag på. Rokkor 40mm är en mycket bra glugg (och dessutom billig, $200-300). Tänk på att kameran saknar sökarramar för 28mm så du får köpa en tillbehörssökare att sätta i blixtskon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.