Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica CL med 90mm f2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

almanakis

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett par frågor, jag har en Leica CL och har införskaffat mig ett 90mm objektiv fast ett som inte är orginal. Den kommer från en M-kamera och har F2.8, den heter Elmarit Leitz Wetzlar.

Orginalet på leica CL har f4. Så det stämmer inte riktigt med detta objektivet på denna, för när man tar porträtt (ganska nära) så hamnar alltid skärpan lite längre bak, vet någon vad detta beror på, och finns det några tips på hur man kan göra, kan detta vara för att närgränsen är olika på orginalet och denna med f2.8?

Sen hade jag en annan fråga, det finns ett 90mm objektiv till som satt orginal på Leica M3, den har oxå f4, har nämligen fått nys om detta obejektivet och undrar ifall det skulle bli rätt med fokuset om jag använde det objektivet.

Tacksam för svar!
Mvh/Nicholas
 
Några idéer:

Att fokusera ett så pass långt objektiv som en 90:a på en CL är inte alltid det lättaste eftersom dess mätsökarbas är kort. Lite förenklat: ju kortare mätsökarbas desto mindre precision i fokuseringen. De objektiv som gjordes till CL var 40/2 och 90/4. De fungerar alldeles utmärkt.

En 90/2.8 kan också fungera bra men du får räkna med en del oskarpa bilder på grund av det blir svårt att fokusera exakt alla gånger vid största bländare 2.8. Testa att blända ner till bländare 4 och se om du får bättre resultat då. I övrigt tror jag inte att det finns några fördelar med det andra objektivet du talar om, annat än att det kan vara lite lättare och smidigare.
 
Elmarit 2,8/90mm är också ett Leica original-objektiv.

Om fokus hamnar fel så behöver förmodligen avståndsmätaren justeras.

Har du ett 2/40mm också till kameran? Kolla i så fall om skärpan ligger exakt med detta objektivet.
 
(Elmarit 2,8/90mm är också ett Leica original-objektiv.)

Jag vet att det är orginal till leica, men inte till Leica CL.

Jag har även ett 40mm/2 och det fungerar klockrent, så det verkar inte vara det..

Ska ta o göra en test då, prova olika avstånd med 90mm och prova olika bländare..

Tack!
 
Det lämpligaste är nog att man skaffar sig ett 4/90mm till Leica CL, antingen Leitz eller M-Rokkor.
Ett 2,8/90 som felfokuserar pga. kameran är inte så roligt.
 
jo det e väl så, men det är så attans svårt att få tag på orginalobjektivet till CL.

Men om någon har som vill sälja, eller kanske byta mot mitt, så e det bara att säja till!


Mvh/Nicholas
 
Hade en gång i tiden en Minolta Cle (som bygger på Leica Cl) och använde ibland mitt Elmarit 90 mm 2,8 på den, utan att jag upplevde att det var något problem. Men visst stämmer det att mätbasen är för kort för att ge den rätta precisionen.
 
ok...men vad menas egentligen med att mätbasen är för kort, vad blir liksom skillnaden med f2.8 och f4?

Mvh/Nicholas
 
Kort mätbas ger sämre precision vilket i så fall skulle kompenseras av större skärpedjup på F/4. Teoretiskt så borde man alltså kunna använda 90/2.8 om man kör på F/4.

Tyvärr är det inte så enkelt, eftersom kammen (flänsen bak på objektivet som rör sig när man ändrar avståndsinställningen) har olika stegring på CL-objektiv jämfört med M-objektiv.

Bäst är att skaffa ett CL 90/4, jag tycker man ser dem rätt ofta på beg marknaden.
 
Jag hade en Minolta CLE med 28, 40 och 90mm.
Rokkorobjektiven fungerar förmodligen utmärkt även på Leica/Minolta CL.
I alla fall om man lusläser Classic camera profile.

Tyvärr är dessa kameror väldigt beroende av elektroniken och det är svårt att hitta reservdelar till CLE-modellen. Annars är det en fantastiskt fin kamera i mitt tycke.
Nån som har någon liggande någonstans?

Mvh J O
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.