Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica arroganta

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin, drar du inte detta lite för låntg?
Har du någonsin stått i en monter på en mässa en hel dag. Förmodligen inte.
Det gör oftast väldigt ont i benen. Man har fått hundratals idiotiska frågor. Räddat alla påsar och färggranna broschyrer från skolklasserna som plockar på sig allt och sedan slänger det i närmaste container utanför.

Visst visar monterpersonalen mer intresse för någon de ser som en kund än någon som inte är det.
De är ju där för att göra en skillnad för sitt företag. Så med 24 år ser du kanske inte ut som Leicas typiska kund. Fast som jag beskrivit ovan är det väldigt mycket jobbigare att stå på en mässa än att vara besökare. Det är svårt att hela tiden orka vara trevlig.
Så kanske hade Leica personalen bara en svacka när du tittade in.

Du kan faktiskt inte begära att de visar dig samma intresse som någon som verkligen verkar kunna hosta upp pengarna. I slutändan är de faktiskt där för att det skall klinga till i kassan.
Inte för att svara på någon nörda intressanta frågor.

Är detta tydligt nog?

Jag var med Robin förra året och detta året fick lika dåligt bemötande.
Vi var på mässan på första dagen båda gångerna, så dom hade inte stått upp så många timmar. Att skylla på det tycker jag inte är okej. Där emot kanske om man kommit på lördagen ganska sent, då kan utställarna vara lite trötta och sega. Men inte denna gång.

Får gå med kavaj och slips, portfölj och cylinderhatt med sidenband. Då kanske man blir accepterad som snart 30 åring.

Fast finns det något bevis för att det skulle bero på ålder?
Dom kanske är allmänt otrevliga mot alla?
Eller (gud förbjude) tänk om ni är otrevliga mot dom, och det påverkar dom i sin tur?
Säger inte att det är så, men farligt att dra en massa egna ovetenskapliga slutsatser kanske...

Det gör oftast väldigt ont i benen. Man har fått hundratals idiotiska frågor. Räddat alla påsar och färggranna broschyrer från skolklasserna som plockar på sig allt och sedan slänger det i närmaste container utanför.

Visst visar monterpersonalen mer intresse för någon de ser som en kund än någon som inte är det.
De är ju där för att göra en skillnad för sitt företag. Så med 24 år ser du kanske inte ut som Leicas typiska kund. Fast som jag beskrivit ovan är det väldigt mycket jobbigare att stå på en mässa än att vara besökare. Det är svårt att hela tiden orka vara trevlig.

Du kan faktiskt inte begära att de visar dig samma intresse som någon som verkligen verkar kunna hosta upp pengarna. I slutändan är de faktiskt där för att det skall klinga till i kassan.

Är detta tydligt nog?

Hej!
Nej detta du beskriver som förklaring håller inte. Orkar man inte vara trevlig och affärsmässig ska man inte stå på mässa eller agera säljare överhuvudtaget (ja, jag har stått på många mässor i andra sammanhang).
Jag jobbar mycket med affärer och kunder i IT-branschen. Visar man sura miner, negativism eller dåligt bemötande skapar man lätt badwill för låång tid. Vad tror du bara detta inlägg "kostar" Leica i badwill?
De 25-åringar man möter förtjänar all uppmärksamhet och respekt, dels för att de ofta har kreativa frågeställningar och nyfikenhet men också för att de om några år är viktiga "beslutsfattare"/påverkare/kunder.

Att dra ett helt företag över kanten pga enstaka personer i en monter varit otrevliga är ganska omoget.
De är människor de med och många faktorer kan ingå att just då, på just den tidpunkten gjorde att droppen fick vattnet att rinna över bägaren.
Japp det var ganska fördomsfullt att öppet i forumet skriva
. . Ska man vara en gammal gubbe eller verka rik för man ska få deras uppmärksamhet?

För att man inte fick det bemötande man krävde. Kunde lika bra fråga "ska man vara likadan idiot som dom o komma ner i deras nivå för att få deras uppmärksamhet"

Att dra ett helt företag över kanten pga enstaka personer i en monter varit otrevliga är ganska omoget.

Om det är de personer som representerar företaget externt som man får dåligt bemötande av så är fullkomligt naturligt. Man vill inte ha samma bemötande när man kommer för att köpa en kamera eller få den reparerad.

Att genom ett enda snabbt möte av enstaka personer få tro att att ett helt företag beter sig likadant(har det som policy) är idioti, dock kan man få första intryck men den är knappast alltid rätt.
Sen att tolka situationen att man måste vara en rik gammal gubbe pga av situation undrar jag var de parametrarna kommer ifrån från det mötet eller så är som påpekat sk fördomar.

Att genom ett enda snabbt möte av enstaka personer få tro att att ett helt företag beter sig likadant är idioti, dock kan man få första intryck men det den är knappast alltid rätt.
Sen att tolka situationen att man måste vara en rik gammal gubbe pga av situation undrar jag var de parametrarna kommer ifrån från det mötet eller så är som påpekat sk fördomar.
Jag sa aldrig att hela företaget beter sig så sa bara att de jag träffade där beter sig så och undrade om andra upplevt samma sak. Är väl ingen fördom när man frågar om andra upplevt något.Deras butik i Köpenhamn hade trevlig personal fast den kanske inte tillhör företaget?

Nja, den eventuella fördomen emanerar nog från att du efter din beskrivning av det inte så lyckade mötet med Leica-representanterna, drar slutsatsen att det verkar vara åldersrelaterat...

Jag sa aldrig att hela företaget beter sig så sa bara att de jag träffade där beter sig så och undrade om andra upplevt samma sak. Är väl ingen fördom när man frågar om andra upplevt något.Deras butik i Köpenhamn hade trevlig personal fast den kanske inte tillhör företaget?

Två personer kommer in till en butik som säljer exklusiva produkter. En 20 åring iklädd t skjorta, jeans och joggingskor den andre en äldre herreman i kostym. Vem får bäst betjäning? Jag vill påstå att i 9 fall av 10 är det kostymgubben.
Verkligheten kan vara att 20 åringen har utvecklat ett mycket populärt spel och gjort miljoner på några år och skulle ha köpt varan i princip ofrågat. Den äldre herremannen kan vara en vanlig gubbe som gillar att gå i kostym och upptar försäljarens tid med att i timmar pruta och begära allt möjligt med på köpet tills försäljaren ger med sig för att slippa gubben. Och samtidigt har 20 åringen inte orkat vänta och bytt butik.

Det du just beskrev Hans är ju en fördom från din sida.
Två personer går in i exklusiv tom affär, den yngre vanligt klädde personen kommer in 10s före den allt äldre mannen i kostym. Butiksbiträdet får såklart syn på den yngre först. Jag skulle påstå att den första kunden blir betjänad först.

Titeln på tråden säger det mesta.

/Stefan

Är detta tydligt nog?

Du har nog rätt till en inte obetydlig del. Kan bidra med annat exempel "i andra änden" av ålderskedjan.
Jag befinner mig där (gubbjävel) och spelar i rockband (numera bara på hobbybasis). Till saken hör att bandet spelar lite hårdare rock.

Knallade in i en större musikaffär i Sthlm och bad att få testa en Mesa Boogie Rectifier förstärkare som betraktas som mycket högljudd, dyr som satan och mycket populär bland metal/trashmetalbanden samt turnerande rockmusiker.

"Är inte den här bättre för dig" frågade expediten och visade på en Fender typ "snäll förstärkare med lagom bluesspräck". Såg ut som om han svalde tillägget "farfar" också.

Alltså 20 år=heavy rock och 40-50+ är detsamma som gammal bluesgubbe i hans värld.

Jag förklarade mig dock och sedan var det inga problem. Skaffade sedan en annan Mesa Boogie i samma butikskedja nära min hemstad (där jag är känd ochpersonalen vet vad och hur jag spelar). Men de fick ta hem den från Stockholmsaffären och just den killen jag pratat med.

Jag tror att det är lätt att tänka i schabloner. Men kommunikation går ju åt två håll. Inleder man en dialog så funkar det som regel alltid.

Tror att det räckt även i Leicafallet om TS berättat att han var intresserad och använt Leica tidigare.
Fast egentligen ska ju alla betraktas som presumitiva kunder oavsett om man är lite yngre eller lite äldre.

//Lennart

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar