ANNONS
Annons

Leica 3B

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke M

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag är ny här på forumet och jag är intresserad av äldre kameror och fotografering.
Klart jag har en ny vagnspark också men jag söker KÄNSLAN av gamla foton.

Jag har en Leica III B på hemgång, men jag skulle behöva att någon ser över den åt mig så den är i
bra fungerande skick.

Jag bor söder om Stockholm och söker någon som kan hjälpa mig med översyn och även film till Leican.

Leican är från 1939 tror jag, får hem den om ett par veckor.

Mvh. Jocke

Werner Schaden, som numera sitter hos LP-foto på regeringsgatan, är Leicareparatör av rang. Lämna in den hos honom för en CLA!

Hej.
Jag är ny här på forumet och jag är intresserad av äldre kameror och fotografering.
Klart jag har en ny vagnspark också men jag söker KÄNSLAN av gamla foton.

Jag har en Leica III B på hemgång, men jag skulle behöva att någon ser över den åt mig så den är i
bra fungerande skick.

Jag bor söder om Stockholm och söker någon som kan hjälpa mig med översyn och även film till Leican.

Leican är från 1939 tror jag, får hem den om ett par veckor.

Mvh. Jocke

Hör med www.lpfoto.se, där har jag fått en kamera servad (oftast är det väl slutaren som behöver justeras), men var beredd på att det kan kosta några tusenlappar...

Du kan ju prova med olika exponeringstider, det är framför allt långa tider som kan vara fel. Sätt kameran på ett stativ och mät ljuset på största bländare (2.8 tex) och lämplig exponeringstid, minska sedan bländaren ett steg (4) och öka tiden med det dubbla (1/125-del till 1/60-del t.e.x.)o.s.v. Fungerar bländaren som den ska så ska bilderna se lika ut vad det gäller exponering, de ska inte bli mörkare eller ljusare. Angivna tider och bländare beror naturligtvis på vad du har för ljus på motivet.

Har du ingen exponeringsmätare kan du ju mäta med någon annan kamera och ställa in ISO efter filmens ASA-värde (samma siffror), Tri-X t.e.x. är ju 400 ASA (ISO). Annars är en ungefärlig uppskattning för Tri-X i hyfsat dagsljus och 1/250 -del: bländare 11 för direkt soljus, 8 för skugga eller molnigt väder, 5.6 om det verkar lite mörkare (följde förut med en liten fusklapp i kartongen, värdena är vad jag kan minnas).

Film till Leica är ju vanlig 135 mm-film, (småbildsfilm) finns att köpa hos välsorterade fotohandlare.

mvh
Tomas

Senast ändrad:
Hör med www.lpfoto.se, där har jag fått en kamera servad (oftast är det väl slutaren som behöver justeras), men var beredd på att det kan kosta några tusenlappar...

Du kan ju prova med olika exponeringstider, det är framför allt långa tider som kan vara fel. Sätt kameran på ett stativ och mät ljuset på största bländare (2.8 tex) och lämplig exponeringstid, minska sedan bländaren ett steg (4) och öka tiden med det dubbla (1/125-del till 1/60-del t.e.x.)o.s.v. Fungerar bländaren som den ska så ska bilderna se lika ut vad det gäller exponering, de ska inte bli mörkare eller ljusare. Angivna tider och bländare beror naturligtvis på vad du har för ljus på motivet.

Har du ingen exponeringsmätare kan du ju mäta med någon annan kamera och ställa in ISO efter filmens ASA-värde (samma siffror), Tri-X t.e.x. är ju 400 ASA (ISO). Annars är en ungefärlig uppskattning för Tri-X i hyfsat dagsljus och 1/250 -del: bländare 11 för direkt soljus, 8 för skugga eller molnigt väder, 5.6 om det verkar lite mörkare (följde förut med en liten fusklapp i kartongen, värdena är vad jag kan minnas).

Film till Leica är ju vanlig 135 mm-film, (småbildsfilm) finns att köpa hos välsorterade fotohandlare.

mvh
Tomas

Det finns ju även välfungerande appar till telefonen. Har en som heter Light Meter Tool (Android) kostar antingen gratis eller 7 kronor. Fungerar bra. Sök på Light meter om du vill gå den vägen.

Fick just hem min Leica från 1939 som har varit en spaningskamera för Luftwaffe.
Men den måste absolut ses över då den känns seg.
Jag har dock ingen erfarenhet om så här gamla kameror.

Tack för alla svar :)

Ehh... Ok!

Grattis får jag väl säga, men du vet att 99,9% av alla leicor som säljs som tyska krigsmakten-kameror är fejk va?
I bästa fall en äkta Leica IIIa med lite "eftergravering", i de absolut flesta fall en rysk Zorki eller Fed som "leicafierats".
1939 mottog Luftwaffe 11st Leica III med serienummer 342926-342937, har du fått tag på en av dessa får jag bara buga och säga grattis.

Mvh/J.

I min tråd på Leica sidan har vi diskuterat om den är en kopia eller äkta.
Ju mer jag studerar den så känns den väldigt bra tillverkad, men visst kan det vara en kopia.
Men Werner kommer att få titta på den, är den en kopia så är det okej bara den fungerar.

Tack.

Joakim

Hej Joakim!

Såg bilderna i den andra tråden, det är utan någon som helst tvekan en fejk du köpt. Men det betyder ju inte att det inte går alldeles utmärkt att plåta med den. Kan inte avgöra om det är en Zorki eller Fed du köpt, men bägge är ju faktiskt hyffsade kameror i sin egen rätt. Själv skulle jag aldrig någonsin använda något med en swastika på, över huvud taget, fejkad ryss-kopia eller ej. Men det är ju upp till var och en.

Med vänlig hälsning,/J.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar