Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ledtal ... osv ...
- Trådstartare elfwing
- Start datum
elfwing
Medlem
OJ ...
Jag ser ju vad du skriver men det är svårt för mig att behandla "datan" eftersom den ser "felaktig" ut ... !
Tänk dig att du skulle förklara det här för en som aldrig har fotat med blixt tidigare ...
*trög som f-n*
Förklaringen till varför jag inte förstår:
På min kamera ligger bländarstegen så här ...
8,9,10,11,13,14,16,18,20,22
Om jag kör ISO-100 och bländare 11 och byter till ISO-200 borde ett bländarsteg bli 13
ISO-400 borde två bländarsteg bli 14
... men du säger ngt helt annat ... !?
*förvirrad*
Jag ser ju vad du skriver men det är svårt för mig att behandla "datan" eftersom den ser "felaktig" ut ... !
Tänk dig att du skulle förklara det här för en som aldrig har fotat med blixt tidigare ...
*trög som f-n*
Förklaringen till varför jag inte förstår:
På min kamera ligger bländarstegen så här ...
8,9,10,11,13,14,16,18,20,22
Om jag kör ISO-100 och bländare 11 och byter till ISO-200 borde ett bländarsteg bli 13
ISO-400 borde två bländarsteg bli 14
... men du säger ngt helt annat ... !?
*förvirrad*
Jeppe
Aktiv medlem
Nej, alltså.. Det räknas i hela bländarsteg. Som hela steg räknas
1.0
2
2.8
4
5.6
8
11
16
22
32
osv...
Alla blixtars ledtal räknas vid ISO 100 f1.0
och ett stegs nedbländning är samma som en fördubbling av ISO-talet (i blixtens räckvidd räknat)
De steg du har är 1/3-steg. Dvs om du har Ledtal 36 / 3 meter ger ca f11 på ISO 100 så kan du på ISO 400 använda f22 på 3 meter
1.0
2
2.8
4
5.6
8
11
16
22
32
osv...
Alla blixtars ledtal räknas vid ISO 100 f1.0
och ett stegs nedbländning är samma som en fördubbling av ISO-talet (i blixtens räckvidd räknat)
De steg du har är 1/3-steg. Dvs om du har Ledtal 36 / 3 meter ger ca f11 på ISO 100 så kan du på ISO 400 använda f22 på 3 meter
hasse lundberg
Aktiv medlem
Snarare kvadratroten ur 2 vilket är ungefär 1,42joker skrev:
För att förenkla det ytterligare, de ”hela” bländarstegen är roten ur 1, roten ur 1*2, roten ur 1*2*2, roten ur 1*2*2*2 ..
Å andra sidan blir det väl samma siffror.
Senast ändrad:
hasse lundberg
Aktiv medlem
1/3 dels steg i filmkänslighet/hastighet ändras med faktorn kubikroten ur 2 (1,25)
Varken bländare eller tidsangivelser på kameror är exakt, dom är mycket avrundade för att kunna hanteras av (o)komplicerade människor.
Varför vara så exakta? ;-)
Varken bländare eller tidsangivelser på kameror är exakt, dom är mycket avrundade för att kunna hanteras av (o)komplicerade människor.
Varför vara så exakta? ;-)
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Precis. Jag har för mig att t.o.m. 30 sekunder är 32 sekunder avrundat.
Jag vill iaf. minnas att några på en newsgroup pratade om att de hade mätt upp 32 sekunder på sina EOS 30...
Jag vill iaf. minnas att några på en newsgroup pratade om att de hade mätt upp 32 sekunder på sina EOS 30...