Annons

lcdskärm till canon eos (och massa andra).

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är hur ljusstark den är, dvs om den skulle fungera tillfredsställande utomhus i dagsljus!?
 
Hmm, undrar hur upplösningen är. Det viktigaste med en SLR för mig är ju att man enkelt kan focusera manuellt då upplösningen på den optiska sökaren är tillräckligt hög. Alla som försök focusera manuellt med digitalkompakt vet nog hur svårt det är att få vettigt skärpa. Någon som hittat några tekniska specar på den? Kul grej förövrigt, hoppas den är tillräckligt bra, då slipepr jag ligga på mage och ta kort i framtiden....
 
Hittade en artikel med mer information:

Camera sensor: CMOS 1.3 Mega pixel

LCD : 1.1 Mega TFT True color ( 220*176*RGB pixel) -

Battery: Internal lithuim polymer battery 3.5v (1000mmA)

Battery running time: 6.5 hour

Size: 75*58*30 (mm)


Upplösningen verkar alltså vara 220x176 vilket jag tycker är för lite för korrekt focusering, tyvärr.

Edit: länk till artikeln
 
qvirre skrev:
Upplösningen verkar alltså vara 220x176 vilket jag tycker är för lite för korrekt focusering, tyvärr.
Det är ungefär som en normal EVF eller skärm på en digitalkamera. Väldigt nära specarna för skärmen på en Canon EOS 350D faktiskt. 220x176 = 38720, men i skärmspecar brukar man räkna varje R,G och B-pixel för sig så om man ska jämföra med en kameraskärm så blir det 3 x 220 x 176 = 116160.

Jag tror också att det är för lite för att man ska kunna fokusera bra manuellt, men den verkar ha nån slags zoom så om det är optisk zoom (och inte fuskzoom, s.k. digital zoom) så kan det nog fungera.
 
Fokusera? Gissa varför det finns AF. Manuell fokusering med DSLR har väl aldrig varit en hit.
Jag är ganska imponerad hur man lyckats ta fram en så fiffig pryl ändå.
 
Linmajon skrev:
Fokusera? Gissa varför det finns AF. Manuell fokusering med DSLR har väl aldrig varit en hit.
Jag är ganska imponerad hur man lyckats ta fram en så fiffig pryl ändå.

Alltså, AF är självklart bra och det använder jag flitigt. Att ha en vinkelsökare är för mig användbart endast vid macro fotografering, för att slippa ligga på marken och kräla. Vid macro så föredrar jag (liksom de flesta andra?) att focusera manuellt då skärpedjupet gör att man mer bestämmer var på insekten/blomman/etc som man vill lägga skärpan. AF algoritmen försöker alltid lägga skärpa på det närmaste den kan hitta, detta är inte alltid önskvärt.

Varför skulle inte manuell focusering med en DSLR vara en hit? Skulle det skilja sig från en ASLR menar du?

Jag tycker också produkten är ett steg framåt men inte enda fram. Om upplösningen närmade sig den optiska sökaren skulle jag köpa direkt. Alternativt att man kan "zooma" in. Förutsättningen för att zoom skulle funka är att grunkan läser av sökaren med högre upplösning än vad LCD kan visa, vilket verkar vara fallet med denna produkt. Den scannar av med 1,3Mpix men visar endast 38kpixel, den borde alltså kunna zooma in några gånger innan avläsningen sätter stop.
 
Varför det är bökigt med manuell fokusering på DSLR???

Förutom Canons fullformatare, "1,3" modell och KonicaMinoltas 7D har alla DSLR för liten sökare för att det ska vara 'lätt' att fokusera noggrant manuellt.

Detta är antagligen också skälet till att även AF-systemen verkar ha större problem att funka perfekt med så många DSLR-kameror än med filmmodellerna.
Den mindre sensorn har ju inneburit mindre mattskiva samt större skärpedjup vilket inte precis underlättar verkligt exakt fokusering, oavsett vi talar om manuell eller automatisk sådan...

Jag kan ha fel men så tror jag det ligger till.
 
1500kr eller vad det nu blir tycker jag verkar lite dyrligt faktiskt. SÅ jobbigt är det inte att kräla lite på marken. :)

ma59 skrev:
KonicaMinoltas 7D har alla DSLR för liten sökare för att det ska vara 'lätt' att fokusera noggrant manuellt.

Detta är antagligen också skälet till att även AF-systemen verkar ha större problem att funka perfekt med så många DSLR-kameror än med

För makrofoto tycker jag inte det är några som helst problem att fokusera manuellt med min D70. För "vanlig" fotografering är AF nästan alltid att föredra och den sätter fokus spot on varje gång, bortsett från att den givetvis kan börja jaga med lågkontrastmotiv i dåligt ljus och/eller med ljussvaga gluggar.

Anledningen till att det rapporteras mycket mer om AF-fel är sannolikt inte beroende på något annat än att:

1. Folk kan ta massa testbilder utan att bry sig om filmkostnaden. Man LETAR efter fel och felsöker inte när man faktiskt märker något i bilderna.

2. Folk sitter och kollar på en halvmeters avstånd på en bild i 100% på skärmen. Hur ofta tittar man på en bild som är 50x75cm på en halvmeters avstånd? Här avslöjas minsta fel, som antagligen aldrig skulle uppdagats om man bara skickat filen för utskrift.

Att det skulle ha med det längre skärpedjupet att göra får du kanske fundera lite på. Givetvis blir det ju svårare att sätta fokus rätt med längre skärpedjup, men felmarginalen blir ju åxå större.
 
dumbo skrev:
1500kr eller vad det nu blir tycker jag verkar lite dyrligt faktiskt. SÅ jobbigt är det inte att kräla lite på marken. :)

Det händer ganska ofta att jag inte kan nå fram till sökaren med ögat och då skulle en sån här pryl vara praktisk.

Fast en vanlig analog vinkelsökare passar mig bättre.
 
Jo, jag kanske var lite otydlig åxå iofs. Den är lite dyr sett till vad man får. En sökare med begränsat användningsområde pga låg upplösning, svårt att se i solljus osv.

Det verkar dock bli lite moment om man skulle stöta emot något med den, så frågan är vad som händer med infästninen i kameran i det fallet, om den är kontruerad för att ge med sig då. Nu har jag inte lusläst allt jag kommit över så jag kanske har missat det...
 
Jag tycker att Zigview verkar fiffig och jag skulle ha nytta av den. Är det någon som kan luska ut var man kan köpa en så berätta gärna för mig.

/henrik
 
ma59 skrev:
Varför det är bökigt med manuell fokusering på DSLR???

Förutom Canons fullformatare, "1,3" modell och KonicaMinoltas 7D har alla DSLR för liten sökare för att det ska vara 'lätt' att fokusera noggrant manuellt.

Okej, om det är lätt eller inte är väl en personlig grej antar jag, jag tycker det går bra med manuell focus på 1.6crop. Och oavsett vad man tycker om manuell focus med den optiska sökaren så lär det ju inte bli lättare om man försämrar den ännu mera med en lögupplöst sökare.

Menar du att du föredrar AF även vid macro (1:1)? Det tror jag inte att många gör...
 
Daniel H:

Jag föredrar manuell fokus vid makro (som jag iofs inte ägnar mej mkt åt)
Givetvis är jag enig om att en låguplöst el-sökare inte nåt vidare värst heller.

Robert Pettersson:

Du har många poäng i dina punkter 1 & 2, har inget att invända.

Åsikten att sökaren på "Crop-kamerorna" är för liten för att jag ska tycka menuellfokus går som en dans har jag dock kvar inräknat dina synpunkter...det är smått och svårt att se ordentligt för mej.
Ska jag fokusera "verkligt noggrant" ser jag inte att det större skärpedjupet kompenserar tillräckligt för att jag ska känna mej helnöjd... även om det möjligen är som du menar att det tar ut varandra med detstörre skärpedjupet vs större svårighet för fokusering.
I slutändan förstoras ju den mindre sensorns bild mer än fullformatsbilden.

"Riktig fokus" är det bara vid skärpepunkten, och det är en sak att ett större skärpedjup ger tydligare bakgrund (typ sämre 'kreativ oskärpa' på bakgrunden vid porträtt) medan det sällan
är nog för att ge "riktigt skarp" skärpepunkt om fokus inte satts 'spot on' så att säga.

I praktiken är vi eg inte så värst oeniga tror jag...

Din D70 har nog för övrigt ett hack vassare AF än min EOS 300D...motsatsen har iaf jag sällan hört hävdas
;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.