Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LCD-skärm och VGA-kontakt bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Tittar på att köpa en iBook som endast har VGA-anslutning, inte DVI. Till denna vill jag också ha en 17" LCD, troligen Eizo L550. Har förstått att DVI möjliggör kommunikation mellan skärm och dator men det jag inte förstått är hur detta påverkat bildkvaliten?! I mitt fall gäller det storleken 17". Finns inga planer på 20" eller liknande.

Har bara läst om nöjda användare. Är det någon som upptäckt brister?

Mvh Olof

Sitter själv med en 17" Philips 170B4. Körde tidigare med DVI men var tvungen att byta till VGA när grafikkortet började strula, märker dock ingen som helst skillnad. Tror det var större skillnad i tidigare modeller.

Saxat från tomshardware.com

"VGA Or DVI?

Theoretically, it's best to plug a monitor into the DVI of the video card if it has one. This means the card does not have to convert the signal to analog, an operation always likely to cause loss. But actually, these days, converters are excellent and there is no noticeable difference between the interfaces. So make the choice that fits your wallet. There is usually a price difference of about $100 between a DVI and a D-Sub monitor, so you will most likely find it better to settle for analog".

DVI är digitalt och i princip okänsligt för störningar och kräver inte lika bra elektronik.

VGA är analogt och kräver bra DA omvandlare på grafikkortet, bra AD omvandlare i skärmen och slutligen en bra kabel till skärmen.

Daniel Ahlin skrev:
VGA är analogt och kräver bra DA omvandlare på grafikkortet, bra AD omvandlare i skärmen och slutligen en bra kabel till skärmen.

Låter lovande detta.. Bra kabel, tips på vad som är bra? För det följer kanske inte med skärmen..

Analogutgången på en Apple är tillräckligt bra för att köra till en TFT. Jag kör min Powerbook 12 mot en Samsung 181T samt mot en Pioneer 50" plasma tv, kanonbra bild.

Värre är det med billiga PC-datorer med integrerad VIA eller SIS grafikkort på moderkortet, de ger rätt risig bild.

Hei!

Hadde samme problem da jeg har en Cube (Mac) som ikke funker sammen med nyere CinamaDisplay. Kjøpte en LaCie 20" LCD-skjerm og koblet den rett i VGA-porten. Kalibrerte den med en Spyder og, wow!!!, funker som bare rakker'n! Utrolige farger, fantastisk skarphet og ingen stråling...
Anbefales. Men bruk litt ekstra penger på en god skjerm og en kalibrator om du ønsker å jobbe med foto.
Med en Spyder kan du også kalibrere skjermen på din iBook. Har selv gjordt det på min powerbook med svært godt resultat. Ikke like god som en fotosskjerm, men dog!

Lykke til!

p.otnes skrev:
Kalibrerte den med en Spyder og, wow!!!, funker som bare rakker'n! Utrolige farger, fantastisk skarphet og ingen stråling...

Bra tips med Spyder. Var hittar man det? Gjorde sökning hos Apple downloads och Versiontracker utan resultat.

Spyder är en hårdvarukalibrator som tillverkas av colorvision:

http://www.colorvision.com/

De säljs bla av Macoteket:

http://www.macoteket.se - under Bildskärmar - Kalibratorer

Finns även på Scandinavianphoto - direktlänk

Kan väl passa på att ställa en egen fråga som hör till ämnet:

Jag har ett grafikkort med en DVI utgång och en VGA utgång - nu funderar jag på att ansluta dubbla skärmar.

Är det OK att ansluta min "huvudskärm" - en CRTskärm - till DVI utgången med hjälp av en DVI till VGA kabel?
Eller är det bättre att använda VGA till VGA för huvudskärmen ?

Jag kan nämligen inte ansluta min andra skärm till DVI utgången så det skulle vara bekvämare att ansluta "huvudskärmen" till DVI.

Använd helst VGA <-> VGA

Den analoga VGA signal som finns i DVI kontakten kommer oftast ifrån en "DAC" på grafikkortet med sämre specar än den primära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar