Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lathund

Produkter
(logga in för att koppla)

brosun

Medlem
Jag har äntligen köpt en kamera, Canon EOS 400D men inte hunnit lära mig så mycket än! därför skulle jag uppskatta om jag fick en liten lathund som jag kan börja med och sen exprimentera utifrån det, jag tänkte att om någon kan förklara vad man ska ställa in för bländare och slutartid vid vissa förhållanden tex.En solig sommardag, en mulen dag eller på kvällen, jag vet att det inte går att säga exakt men på ett ungefär räcker så exprimenterar jag lite sen som sagt.
 
Mitt förslag är i så fall att köra i P läge

P läget föreslår en acceptabel kombination bländare/tid som är anpassad bla för hur mycket du zoomat så du inte får rörelseoskärpa.

Sen kan du fördela om det automatiskt med den lilla ratten framtill medan du håller avtryckaren halvvägs nere, minskar du tiden ökas bländaren o tvärt om.
 
Nja.. jag tror du kan lösa det där bättre själv faktiskt...

På din kamera har du en ratt med olika lägen, bla. M=Manuell
Tv= Slutarprioritet
Av= Bländarprioritet

Om du sätter kameran på tex. Tv och du väljer slutartid på 1/250s så komemr kameran automatiskt justera bländaren så att kameran får rätt exponering utifrån din valda slutartid. Du ser då själv vilka värden kameran "tycker" man ska ha.

Samma med Av, där väljer du själv bländaren och kamean väljer en lämplig slutartid.

Men eftersom du har en ljusmätare i kameran och en bra och logisk skala med visare så är det ju enkelt att köra även helt manuellt...

Så istället för att vi ska säga en viss kombo ås kan du själv se kombon i kameran.

När du kommer hem kan du göra en egen "lathund"

du ser vilka bilder som blev bra exponerade, skriv ner dom på ett papper. Alla uppgifter om slutartider, ISO, bländare, blixt, brännvidder osv osv kan du få fram om du högerklickar på en jpeg bild i Windows! skriv ner hur vädret var och vilka inställningar du hade så kan du själv göra en lathund.

Annars anser jag personligen att man lär sig fort hur man ska jobba, vilka inställningar som gäller, vilket skärpedjup man får med en viss bländare osv, så jag tror inte du behöver en lathund faktiskt. Låt det ta den tid det tar att lära sig, sedan sitter det i skallen för gott.
 
Lite fototekniklista:

Grundläggande
· Idé - budskap. Vad vill jag säga med bilden?
· Helheten. Komposition, perspektiv, ljus mm ska vara rätt för framföra idén och budskapet.
· Det gyllene ögonblicket. Vänta in rätt tillfälle (rörelser, ljus mm) att göra exponeringen


Komposition
· Udda antal objekt
· Balansobjekt, dvs nått som väger upp huvudmotivet
· Huvudmotivet skall klart framgå, gärna med nått som leder blicken dit
· 1/3 regeln, dvs 2/3 himmel, 1/3 mark eller tvärt om, i horisontalled 1/3 in i bilden ett motiv som rör sig mot de 2/3 som är kvar…
· rak horisont o stolpar!
· Skärpa i ögonen hos alla med ögon!
· Inramning
· Enkelhet, rena bilder med ett klart motiv, gärna nära



Bakgrunden
· Hyperfokusering 1/3+2/3 med f=22 om man tar naturbilder eller f=2.8 så bakgrunden garanterat är oskarp.
· Störande föremål eller extremt ljusa partier
· DOF (ex difus bakgrund, f2.8 osv)
· Tele ger komprimering av djupet, tex flyttar berg närmare, vill du det?


Teknik
· Polfilter, glöm inte det om reflexer o himmel
· Grad gråfilter för att ta ner kontrasten
· Spegeluppfällning vid stativ
· Upplättningsblixt i Tv/Av läge!
· Stativ!
· Om digitalt o stor kontrast, ta flera bilder med olika ljusinställningar men ändra bara tiden så DOF är konstant!
 
Tackar

Tack för att ni tog er tid, det var många kloka saker som jag har nytta av, nu är det bara ut och fota och anteckna så lär jag mig nog så småningom!
PS.Instruktionsboken har jag ingen nytta av eftersom där jag köpte kameran fanns bara importer kvar så böckerna var på franska,tyska och italienska, å´andra sidan så blev kameran 450 kr. billigare, dom lägger jag undan och spar ihop till ett bättre objektiv!
 
Jag skrev detta i en tidigare tråd, men det passar nog bra här också, passar på att lägga till lite. Sug i dig.

En snabbgenomgång.
Nåja, rätt grundlig ändå..

ISO
De olika "stegen" för ISO ljuskänslighet brukar vara: 50, 100, 200, 400 osv.. Varje steg innebär en dubblering, iso-200 är dubbelt så ljuskänsligt som iso-100. Bruset eller filmens korn ökar dock med ökad ljuskänslighet. ISO talet är dock inget man skruvar på för varje bild utan ställs in för själva miljön. Är man ute mitt på dan i fint väder kan man oftast välja det lägsta, inomhus utan blixt går man ofta upp till 400 - 800 för att inte få för långa slutartider. Så det är egentligen bara två saker att hålla reda på och lära sig som styr exponeringen.

Bländare
För bländaren talar man också om "steg", med samma innebörd, dvs. dubblering/halvering. Exempel på hela bländarsteg: 2.8, 4, 5.6, 8, 11 osv.. Lägre siffra innebär mindre nedbländat, alltså ett större hål som släpper igenom mer ljus. Ett mindre bländartal (större öppning) ger också ett kortare skärpedjup, som t ex. när man vill ha bakrunden sådär suddigt ur focus.

Slutartid
Här gäller också samma "steg" med dubblering/halvering, ex. 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 osv.. 1/250-dels sekund släpper givetvis in dubbelt så mycket ljus som 1/500-dels sekund.

Funderar man lite kring det här så förstår man att exakt samma exponering kan fås med en rad olika inställningar. Alla fyra exempel nedan ger samma exponering (fundera nu).

1/125s vid f8 och iso-100
1/250s vid f5.6 och iso-100
1/500s vid f8 och iso-400
1/1000s vid f4 och iso-200

Alltså, ökar man ljusinsläppet eller känsligheten ett steg för ett av värdena iso, bländare, eller slutartid, så måste man minska motsvarande ett steg på en utav de andra två för att få samma exponering.

Sunny sixteen
En klassisk tumregel för fotografering i solsken är den gamla "sunny sixteen", som innebär att man får någotsånär rätt exponering vid bländare 16 och en slutartid på samma tal som iso-talet, t ex. 1/125s, f16 vid iso-100. Alternativt 1/500s, f11 vid iso-200 (ökade iso 1 steg, öppnade bländaren 1 steg, och således minskade slutartiden 2 steg - 1+1-2=0). Rktar man kameran mot en solbelyst gräsmatta, eller en solbelyst omålad cementvägg så kommer kamerans automatik att ställa in en variant i närheten av den gamla tumregeln.

Varför då lära sig? Därför att din kameras ljusmätare "ljuger" för dig. Den gör som sagt ovan inte alltid det (gräsmattan), men skall du fota ute i snö mitt på dagen en lätt gråmulen dag så lär den "ljuga" rätt rejält och ge dig smutsgrå snö i dina bilder. Ibland i extrema fall uppemot två hela steg fel (dvs 4 ggr fel ljusmängd), solblänk i vatten är också en typisk situation när mätaren gör fel och kameran bländar ned för mycket - den förstår inte att det är något ljust du fotar, att bilden skall bli ljus. Fotar du porträtt på t ex. en svart hund är också ett tillfälle då kamerorna ofta gör fel - kameran tycker det blir mörkt, den förstår ju inte att det är en svart hund du fotar; att bilden överlag skall vara rätt mörk, jycken är ju det. Dock så har moderna kameror evaluerande mätning som försöker göra intelligenta gissningar utifrån gud-vet-vad-vad för algoritm, vilket kan göra det svårare att få rutin på kameran och i vilka situationer du kan lita på den. Det här handlar mycket om rutin, att övning ger färdighet.

Det som kan vara besvärligt att lära sig är bländarskalan, som kan kännas lite ologisk för nybörjaren. Att en 1/60-dels sekund är längre tid än 1/500, brukar inte vara något problem. Inte heller att iso-400 är ljuskänsligare än iso-100, men bländarskalan upplevs ibland som lite bakvänd och ha ologiska steg. Men detta kommer från ren matematik, delar man objektivets brännvidd med bländar-pupillens diameter så får man bländartalet, så det är verkligen logiskt. Det är därför man får samma exponering med olika objektiv bara bländartalet är detsamma (bländar-pupillen är då betydligt större vid längre brännvidd och samma bländartal - därav att ljuskänsliga teleobjetiv brukar få en rejäl diameter och bli något klumpiga). En annan sak som kan röra till det lite i inlärningen är att moderna kameror ofta kan ställas in i 1/3-dels steg för slutartid och bländare, men inte för iso som går i hela steg.

Vad gäller slutartiden, hur lång den kan vara vid handållen kamera utan stöd, så finns också en gammal tumregel. Den säger att man i de flesta situationer kan klara att handhålla en slutartid på ungefär samma siffra som brännvidden, detta då vid motsvarande brännvidd till det normala småbildsformatet. Vilket då innebär 1/125s med ett lätt teleobjektiv på 125mm. Detta är dock en mycket grov tumregel, somliga är betydligt stadigare på hand..
 
Senast ändrad:
Jag tycker om att titta på bilderna i "bildkritik" här och läsa kommentarerna samt EXIF'en och på så sätt få se lite inställningar på olika bildtyper samt åsikter från "proffsen" :)
 
En sånhär typ av lathund letar jag också efter.
typ rymma det viktigaste utan massa annan text.
I ett papper stort som handen ungefär.

till ex bara nått litet som:

Slutartid ** Stillastående saker ??
Slutartid ** Gående fart ??
Slutartid ** Cyckel fart ??
Slutartid ** Sport ??
Slutartid ** Racing ??

Bländare ** ???
Bländare ** ???
Bländare ** ???

ISO ** ??
ISO ** ??

Eller vad man nu väljer imellan..
Kanske ett diagram annars eller nått.

Hittade denna:
http://silverlight.co.uk/tutorials/compose_expose/speeds1.html
Men det skulle va bra med en som hadde allt, dvs med ISO och bländare och slutartid
 
Senast ändrad:
Hittade denna:
http://silverlight.co.uk/tutorials/compose_expose/speeds1.html
Men det skulle va bra med en som hadde allt, dvs med ISO och bländare och slutartid
Vad jag koncentrerar mig på när jag fotograferar är skärpedjupet. Alltså ska hela bilden vara i fokus eller bara en liten del. Detta regleras mha bländaren, stor bländare (tex 2.8) ger kort skärpedjup, liten bländare (tex 22) ger stort skärpedjup. Slutartiden styrs indirekt av bländaren och skulle slutartiden bli för lång höjer jag ISOn.

Det är omöjligt att skapa en lathund som ger dig korrekt inställningar för allt. Men Sunny 16 regeln som raderad12 skrev om fungerar bra. Lär dig använda histogrammet på kameran. Om du lär dig tyda det kan du lätt se om du lyckats med exponeringen på ett kort.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar