Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lata fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
lottae skrev:
...
Det är just de där "tekniknörderibilderna" utan uttryck som jag upplever tråkiga. Det handlar inte om kategorier utan om vad man vill förmedla med sina bilder. ...

Man kanske kan öva upp sig i att att trigga igång på vackra histogram ;)
 
Jag tycker det är en rätt bra liknelse. Jag spelar elbas så jag känner lite för ämnet också. Ett bra instrument/verktyg hjälper dig (eller stretar i alla fall inte emot) medan ett dåligt instrument kan vara riktigt trögjobbat. En duktig musikant kan trots motståndet skapa musik medan nybörjaren får det svårare. Jag har använt liknelsen tidigare när det gäller objektiv, en duktig fotograf kan ta bra bilder med enklare optik genom att veta hur man utnyttjar det maximalt. En mindre duktig fotograf har det lättare med L-optik eftersom dom "hjälper till" lite grann när det gäller den tekniska kvaliteten i alla fall.
 
Anders Östberg skrev:
.....Jag har använt liknelsen tidigare när det gäller objektiv, en duktig fotograf kan ta bra bilder med enklare optik genom att veta hur man utnyttjar det maximalt. En mindre duktig fotograf har det lättare med L-optik eftersom dom "hjälper till" lite grann när det gäller den tekniska kvaliteten i alla fall.
Men det viktigaste är ändå känslan väl? Och känslan kommer kanske inte av L-optiken?
Den kanske snarare bara bidrar till fler "tråkiga" tekniknörderibilder och en tunnare plånbok?
 
Nu klinkar jag lite gitarr och har hållt på lite med musik, men jag lovar att världens mest påkostade målarateljé, utrustad med allt som kan tänkas behövas, inte skulle kunna få mig att producera en intressant oljemålning.
 
Precis Janne.
Jag som både målar, spelar gitarr och fotar säger i stället att jag aldrig skulle kunna göra en strike oavsett bowlingklot eller skor..

Man behöver inte göra saker bäst men går de att göra med glädje kanske känslan kommer. Och jag tror fortfarande inte känslan kommer med dyr utrustning alltså (även om användarlusten kanske ofta ökar efter en nyinvestering..)
 
Vi är överens Lotta.

Jag blir inte en bättre bilförare i en Testarossa. Däremot skulle jag ha skitkul!
 
Måleri, foto, musik, alla har med känsla att göra och jag tror att om man trivs med sina verktyg så ökar motivation och inspiration (eller i alla fall så sitter inte verktygen i vägen lika mycket). Ett bra musikinstrument gör inte att jag spelar bättre men det gör mig motiverad att öva mer så jag kan göra det rättvisa. Jag kan inte längre skylla på mitt verktyg utan bara på mig själv. Paradoxalt nog så betyder dyra prylar att man kan sluta fundera på dom och övergå till att förbättra andra aspekter av sitt hantverk.
 
En bra bild gör jag inte genom att lära mig göra min D2X rättvisa.
En bra bild gör jag genom att ge mitt budskap rättvisa.
 
Jag ser flera anledningar till att det är mer "skräp" i albumen idag.

- Den fotografiska utvecklingen är rätt lika för många där man imiterar andra och tycker att snygga bilder är de bästa bilderna. Jag har också varit sådan.

- Fotosidan har idag väldigt många medlemmar. Det innebär att inte bara de mest initierade känner till sajten och att inflödet blir större.

- Digitaltekniken minskar tröskeln för att få en tagen bild från kameran ut på sajten. Det är ibland för lätt att publicera sina bilder, för få sanerande hinder.

Jag bryr mig inte så mycket om alla sämre bilder, jag ser de istället som att de är längre ned på utvecklingstrappan och på väg upp. Istället gläds jag åt de gukdklimpar jag finnes - för det finns sådana.

Jag tror i slutändan att vi kommer få fler duktiga fotografer. Tekniken är idag ett allt mindre hinder i bildskapandet och intresset växer - det borde resultera att allt fler fotografer når toppen.

Jag tycker det är jättekul att få visa mina bilder, men jag förundras över hur få som ändå tittar på dem och som kommenterar.
Är de inte tillräckligt bra, är de för smala eller drunkar de i flödet?
 
Arleklint skrev:
En bra bild gör jag inte genom att lära mig göra min D2X rättvisa.
En bra bild gör jag genom att ge mitt budskap rättvisa.

Suck. Det är inte antingen eller. Teknik och budskap måste båda finnas där.

Jag tror du gillar att vara tvärtemot för att få fortsätta diskutera... ;-)

Gonatt.
 
lottae skrev:
Man behöver inte göra saker bäst men går de att göra med glädje kanske känslan kommer. Och jag tror fortfarande inte känslan kommer med dyr utrustning alltså (även om användarlusten kanske ofta ökar efter en nyinvestering..)

Helt rätt! Dyra prylar kan t o m vara en klämsko.

Jag kan ta min pappa som exempel. Alla dyra Leicor gör det så seriöst att fotografera att det aldrig blir av. Att fotografera blir ett stort allvarligt projekt.

Jag har sett många män på fotoklubbar som inte vågar visa sina bilder för de skäms för att deras bilder inte svarar upp mot all den dyra utrustningen. Till slut fotograferar de inte alls.

I helgen hade jag bara ett litet kamerahus och ett litet objektiv med mig till Söderhamn. Det blev nästan tusen bilder varav många bra, lekfulla och spontana.
Jag märker ofta när jag bär runt på min stora utrustning att jag tappar spontaniteten och lekfullheten.

Visst katten ska det vara kul att plåta - och det kan det vara med vilken kamera som helst.
 
froderberg skrev:
Jag tror i slutändan att vi kommer få fler duktiga fotografer. Tekniken är idag ett allt mindre hinder i bildskapandet och intresset växer - det borde resultera att allt fler fotografer når toppen.

Tror också att det är positivt egentligen.
Det är som sport det behövs en bredd för att det ska funka bra för alla. Det går liksom inte att bara ha en allsvenska med 14lag och den kvaliteten om man inte har en bredd. Div 7 är liksom också viktig för sporten. Precis som i fotboll behövs det också supporters som då kanske inte spelar själva utan bara stödjer sporten/konsten.

Tycker vi ska värna om att det ändå är ett sådant stort intresse för foto för det gynnar oss alla.
 
PeterLj2 skrev:
Tycker vi ska värna om att det ändå är ett sådant stort intresse för foto för det gynnar oss alla. [/B]

Absolut! Men "problemet" (om det nu är ett) kanske inte är division 7 eller ens 3, utan de fotografer som lärt sig tillräckligt mycket och har feta kameror nog för att ta tekniskt högtstående bilder (division 2, 1..) men som inte lägger någon själ i dem.

Jag tänker t ex på den stora mängden studioporträtt (som nämnts) som visserligen är "snygga" men som inte säger något komplicerat. Hela bildspråket känns som ett färdigt paket.

De glada nybörjarna med sina billiga kompakter utvecklas ju (och köper nya kameror = stödjer industrin), men ibland verkar en del fotografer ha stagnerat vid en viss nivå trots att det märks att de kan bättre.

Om man är illvillig kan man säga att en del slutar utvecklas när de nått en tillräckligt hög nivå för att av allmänheten betraktas som duktiga fotografer. Som om man fotade _enbart_ för att få bekräftelse. Men jag är kanske elak.

MvH
 
millimeter skrev:
Absolut! Men "problemet" (om det nu är ett) kanske inte är division 7 eller ens 3, utan de fotografer som lärt sig tillräckligt mycket och har feta kameror nog för att ta tekniskt högtstående bilder (division 2, 1..) men som inte lägger någon själ i dem.

Jag tänker t ex på den stora mängden studioporträtt (som nämnts) som visserligen är "snygga" men som inte säger något komplicerat. Hela bildspråket känns som ett färdigt paket.

De glada nybörjarna med sina billiga kompakter utvecklas ju (och köper nya kameror = stödjer industrin), men ibland verkar en del fotografer ha stagnerat vid en viss nivå trots att det märks att de kan bättre.

Om man är illvillig kan man säga att en del slutar utvecklas när de nått en tillräckligt hög nivå för att av allmänheten betraktas som duktiga fotografer. Som om man fotade _enbart_ för att få bekräftelse. Men jag är kanske elak.

MvH

Tror det kan bero mycket på att det krävs allt mer och mer tid och energi för att utvecklas mer ju högre nivå man kommit upp på. Blir lätt att man helt enkelt inte har den tiden som krävs.
 
Jag tror många gör det stora felet genom att dom bestämmer sig för att ta en bild just när dom har kameran i handen...så sitter dom där i stolen med kameran i knän, tittar runt och försöker hitta nåt att ta bild på snabbt snabbt snabbt, klick du har tagit en bild puff dagens teknik denna bilden måste jag lägga upp nånstans (fs) så att alla kan se att jag har hittat den knappen som säger klick...
prova ta ett steg tillbaka, se objektet genom ögonen inte sökaren, stanna upp titta på den, sen kanska kan man gå och hämta kameran....
 
millimeter skrev:
Absolut! Men "problemet" (om det nu är ett) kanske inte är division 7 eller ens 3, utan de fotografer som lärt sig tillräckligt mycket och har feta kameror nog för att ta tekniskt högtstående bilder (division 2, 1..) men som inte lägger någon själ i dem.

- - -

Om man är illvillig kan man säga att en del slutar utvecklas när de nått en tillräckligt hög nivå för att av allmänheten betraktas som duktiga fotografer. Som om man fotade _enbart_ för att få bekräftelse. Men jag är kanske elak.

Du har helt rätt i din beskrivning av personerna och att det är ett problem, men främst för dem själva.

Det är inte ovanligt med hobbyfotografer som bestämt sig för vad de gillar att fotografera och som bara tar likartadde bilder om och om igen.

Jag tror att en fotograf som Terje Hellesö kan få dem att upptäcka att det går att utvecklas mer, att de fina naturbilderna kan bli mer spännande.

För eller senare fastnar vi alla mer eller mindre i vår utveckling, det gäller att inse det och hitta en väg ut.

Att jobba i projekt tror jag kan få många att utvecklas. Att ta enstakta snygga ströbilder är något som alla till slut kan behärska - och något som många fastnar i. Det enklaste steget vidare är att skapa en större helhet genom att jobba med temaprojekt. När man väl känner att det händer saker igen och är kul så är det lättare att utvecklas bildmässigt också.

Att utvecklas handlar också om att vara öppen som person och en del kan ha svårt med detta på fler plan än fotografiskt.

Jag tycker därför inte att man kan fördömma eller vara irriterad på folk som stannat i sin utveckling. Man kan istället försöka hjälpa dem att hitta gnistan och nya vägar, ny inspiration. Kanske genom att starta ett projekt i fotoklubben.

Jag förstår att man kan irriteras av deras fina prylar, särskilt som ung. Men folk i medelåldern har ofta en del pengar och har de ffoto som intresse som hamnar pengarna där. Andra köper båt men kanske knappt använder den.

Det är först om dessa personer uttalar sig negativt om andra fotografer som kommit längre i sin utveckling som man får bita ifrån tycker jag.
 
Mycket va det...

Calle S skrev:
Jag tycker också att man ser en likriktning, men det upplever jag i alla typer av fotografi.
Jag tror att det skapas minst lika många bra bilder idag. Men det är nog snarare så att det görs så väldigt mycket fotografi nu, så de bra bilderna kanske inte syns lika tydligt. De drunknar i bildflödet.

Så tror jag också att det är...
Men så här är det nog inom alla "stora folksporter"..... ;-)

Bra bilder, visst finns dom...
men då måste man försöka titta litet på sidan om de stora "allfartsvägarna"....
 
Kanske man skulle börja om lite med en definition av vilka vi pratar om egentligen. Jag har aldrig kallat mig själv fotograf. För mig är det en yrkesroll, och om man jobbar med detta och dessutom har stagnerat eller kritiserar andra personer så tycker jag det är plats för diskussionen. Vad en hobbyist som jag gör med kameran är väl lika ointressant som vad jag gör med mina andra hobbys. Själv har jag inte några ambitioner att bli världsmästare i fotografi även om jag kanske har "för dyra" prylar enligt några här. Det skulle inte falla mig in att kritisera någon för att dom har kul med en kamera på sin fritid, oavsett resultat och avsett hur billig eller dyr deras utrustning är. Däremot så kan jag känna mig rätt kritisk till personer som tar bilder mot betalning och gör ett oinspirerat eller dåligt jobb. Det gäller dock alla yrkeskategorier, inte bara fotografer.
 
Anders Östberg skrev:
Däremot så kan jag känna mig rätt kritisk till personer som tar bilder mot betalning och gör ett oinspirerat eller dåligt jobb. Det gäller dock alla yrkeskategorier, inte bara fotografer.

Men om folk betalar för bilderna så är det ju inte mycket att göra åt, utom möjligen att ta bättre bilder och konkurrera ut dem. I mina ögon är "dåliga bilder" en orsak till diskussion för antingen ALLA eller INGA fotografer. Inte bara de yrkesarbetande. I själva verket är det nog inget problem alls (för mig), för jag kan ju helt sonika låta bli att förkovra mig i urtrista studioporträtt etc.

Men likväl vill jag ju - helt idealistiskt - att folk i allmänhet ska ta bra bilder. Ett rent konstnärligt intresse. Den diskussionen tycker jag är den enda möjliga. Därför är det tråkigt och oinspirerande, men inte mer än så, när duktiga fotografer tar samma bild om och om igen.

MvH
 
Camilla Häggman (Millacamilla) skrev:

"Självinsikten gör att jag självklart inte laddar upp dessa skamliga alster... "

Precis, självkritik för guds skull!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.