millimeter skrev:
Absolut! Men "problemet" (om det nu är ett) kanske inte är division 7 eller ens 3, utan de fotografer som lärt sig tillräckligt mycket och har feta kameror nog för att ta tekniskt högtstående bilder (division 2, 1..) men som inte lägger någon själ i dem.
- - -
Om man är illvillig kan man säga att en del slutar utvecklas när de nått en tillräckligt hög nivå för att av allmänheten betraktas som duktiga fotografer. Som om man fotade _enbart_ för att få bekräftelse. Men jag är kanske elak.
Du har helt rätt i din beskrivning av personerna och att det är ett problem, men främst för dem själva.
Det är inte ovanligt med hobbyfotografer som bestämt sig för vad de gillar att fotografera och som bara tar likartadde bilder om och om igen.
Jag tror att en fotograf som Terje Hellesö kan få dem att upptäcka att det går att utvecklas mer, att de fina naturbilderna kan bli mer spännande.
För eller senare fastnar vi alla mer eller mindre i vår utveckling, det gäller att inse det och hitta en väg ut.
Att jobba i projekt tror jag kan få många att utvecklas. Att ta enstakta snygga ströbilder är något som alla till slut kan behärska - och något som många fastnar i. Det enklaste steget vidare är att skapa en större helhet genom att jobba med temaprojekt. När man väl känner att det händer saker igen och är kul så är det lättare att utvecklas bildmässigt också.
Att utvecklas handlar också om att vara öppen som person och en del kan ha svårt med detta på fler plan än fotografiskt.
Jag tycker därför inte att man kan fördömma eller vara irriterad på folk som stannat i sin utveckling. Man kan istället försöka hjälpa dem att hitta gnistan och nya vägar, ny inspiration. Kanske genom att starta ett projekt i fotoklubben.
Jag förstår att man kan irriteras av deras fina prylar, särskilt som ung. Men folk i medelåldern har ofta en del pengar och har de ffoto som intresse som hamnar pengarna där. Andra köper båt men kanske knappt använder den.
Det är först om dessa personer uttalar sig negativt om andra fotografer som kommit längre i sin utveckling som man får bita ifrån tycker jag.