Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laseroperera ögonen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min far gjode en dylig operation på båda ögonen för 10 år sedan, eller snarare 3 operationer på höger och 2 på vänster öga. Han har idag sämre mörkerseende, haloeffekter och måste använda läsglasögon. Visst nu är han några år och så, inte purung med andra ord.

Min poäng: Risken är stor att det inte lyckas. Sidoeffekterna större än vad man säger och framförallt: Det du gör kan du inte få ogjort.

Jag är närsynt + astigmatiker: Med min far som exempel så blir det ingen operation. Never. Mina ögon är påtok för mycket "värda".
 
Hade en klasskamrat som opererade ögonen för synfel. Hon upplevde, som en tidigare talare här i forumtråden, att hon hade fått sämre mörkerseende och var väldigt besviken över att (som hon sade) inte hade fått information om riskerna för detta. Detta var 2003-2004 någon gång. Har själv haft tankar på synoperation, men känt mig för osäker.
 
Jag opererade mig för några år sedan på Sank Eriks ögonsjukhus och är väldigt nöjd. Tidigare såg jag max en decimeter skarp, och jag kunde även fokusera så nära att jag kunde läsa den lilla textraden som ser ut som en linje på 20-kronorssedlarna. Hade en kombinerad närsynthet och astigmatism på totalt -8.5. Idag ser jag 1.0+ på höger öga. 1.3 på vänster, och 1.5 när jag tittar med båda ögonen samtidigt. Bör nämnas att 1.0 är normalseende för vilken rad man kan läsa hos optikern.

Men visst, även om jag ser bra är inte allting perfekt. Dels har jag väldigt stora pupiller som i vissa lägen faktiskt utvidgar sig utanför behandlinszonen, vilket i de fallen ger ett slags halofenomen eller en lättare överblödning/kontrastsäkning i skarvar mellan svart-vit eller lysande saker mot svart-bakgrund. Men det är som sagt bara ibland. Pupillernas storlek kan kanske vara varför mitt mörkerseende alltid varit oförskämd bra. Det är det fortfarande och jag märker ingen direkt skillnad mot innan operation sånär som på ovan nämnda halo-problem. Samtidigt så brukar dessa försvinnar när jag låtit ögat vänja sig vid mörkret.

Jag väntade också en månad innan jag operareade öga nummer två då jag hade kraftiga halo-fanomen i början, men är idag försvunna. Troligen en lättare svullnad av hornhinnan eller liknande. Något som också bör nämnas är att jag egentligen ligger utanför intervallet för vad som får opereras i sverige med Lasik men det fick gå ändå då mina hornhinner även var 50% tjockare än normalt. Läkarna tar ofta en aning i underkant för att det är mycket lättare att lyfta på locket och ta bort lite mer material, än att korrigera en långsynthet. På mitt högra öga så nådde vi inte hela vägen utan jag har fått göra en korrigering. Den var nog mer smärtsam än själva operationen. Men jag är mycket nöjd med resultatet. Vilket var ca 1 dioptri till som behövdes tas bort.

En stor del av vad som är säkert är beroende på kvarvarande tjocklek efter ablationen och flappen som skärs. I sverige ligger gränsen på runt 7 dioptrier för närsynthet och typ 3 eller 3.5 dioptrier för långsynthet där man måste tunna ut i ytterkant vilket är en svårare procedur rent tjockleksmässigt. I USA där man har hört om en del skräckhistorer så godkänner bland annat FDA vissa maskiner för operation upp till 15 och 20 dioptrier, då är det inte så konsigt att det uppstår bieffekter.

Dessutom är ALLAS ögon individuella, och läkningsprocessen likaså, varför man aldrig kan säga helt och säkert om det går perfekt från början. Det är olika för alla hur kroppen reagerar av en sådan här operation. Kanske inte monumentant olika, men det kan skilja en hel del. En bekant till mig fick ett spindelnätsmönser över synen när det läktre för att det läktre för snabbt, då fick han starkare droppar för att avhjälpa detta. En för snabb läkning kan tydligen bilda en viss ärrvävnad som man då undviker med olika typer av droppar.

På de informationsträffar som hölls så fick vi ta del av statistik och möjlighet att ställa frågor samt att de var väldigt noga med att informera om att det är en operation och alla operationer innebär en risk. Dessutom gick de igenom de olika behandlingsmetoder som finns beroende på styrkor och ålder. Precis som tidigare nämnts så har äldre oftast inte samma behov. Därför rekommenderas ofta att ha ena ögat för kort håll och andra för längre håll.

Numera så har det även framkommit en ny metod för måttligt närsynthet. LASEK, som istället för att som i LASIK skära ett lock och sedan bränna bort material under locket så lossar man helt enkelt på epitelet, ett över hornhinnande liggande celllager och lasrar under det för att sedan lägga tillbaka det. Det ger ett minde inversivt ingrepp än LASIK. På den äldre metoden PRK skrapades epitelet bort helt och sedan gjordes en abblation. Tiden det tar för epitelet att läka igen är väl upp till 6 månader om jag kommer ihåg rätt, och delar av den perioden är smärtsam. Något som både LASEK och LASIK undviker genom att lägga tillbaka epitelet, alternativt skära ett lock. Dessutom användes idag också vågfrontstekik som skannar av kurvaturen på ögat och kan korrigera ett visst antal punkter individuellt. Äldre metoder använde mer ett överslag över hela ytan vilket inte är lika effektivt mot astigmatism eller om man har en ojämn närsynthet.

Sedan finns ju ett antal andra alternativ. CLE, som precis som vid en starroperation extraherar ögats egna lins och ersätter denna med en konstgjord, som kan vara korrigerad. Sedan finns även ICL där man sätter i en intern kontaktlins framför ögats egna lins. Dessa operationer är även någorlunda reversibla om så önskas och styrkan kan bytas efter ett antal år. Det finns även en operation kallad Intacs som jag inte har satt mig in i jättemycket då jag inte ansåg det nödvändigt. Grunden i Intacs är att man skjuter in ett par bågar i hornhinnan som ger en extra krökning som korrigerar ens naturliga synfel. Har för mig att det även har framkommit ytterligare någon operationsmetod med ytterligare forkortning, men det var ett tag sedan jag kollade.

Jag hoppas att det här ska vara någorlunda matnyttig info för de som har funderat på en operation. För mig personligen var det väldigt värt det då jag gärna är ute i naturen samt sportar en del. Då både simmade och åkte jag skidor regelbundet. Det är situationer där man verkligen helst vill slippa använda glasögonen och där linser kan vara ett problem.Du får generellt sätt bättre syn med användning av linser, men bara det att jag faktiskt kan se vad klockan på nattduksbordet visar när man vaknar mitt i natten är för mig ett mervärde som är svårt att egentligen sätta ett pris på.
 
Pixelmania skrev:
För en tid sedan hade Råd & Rön artiklar om människor som genomgått laseroperationer.

Där berättade människorna att de inte fick reda på sanningen om riskerna.

De berättar om misslyckade operationer, omoperationer och problem, värk och dimma i ögonen som inte gick att få bort.

Nu är deras syn försörd för alltid.

Hade de fått veta sanningen om riskerna hade de aldrig gjort någon laseroperation.
Hade de fått reda på riskerna kanske de gjort operationen iaf. Det är ingen universal sanning att det blir dåligt lika lite som det är en untiversell sanning att det blir bra. Men om de som gjort operationen inte tillhandahållet statistik och faktiskt förklarat att det är en operation och att det finns risker så är det en kass klinik.

Men jag hoppas verkligen att Råd och Rön faktiskt också tog med exakt vilka kliniker som inte berättade, annars faller hela artikeln på bara den biten. Vilket många av Råd och Röns alla artiklar brukar falla på. Den är en stor massa generalister som oftast saknar detaljkunskap om det som testas. Så tag Råd och Rön med en nypa salt och läs facktidninger eller vänd er till fackmän istället.
 
Jag har gjort LASIK med vågfrontsstyrning på båda ögonen och är nöjd. -7,5 resp -8,8 hade jag innan och var alltså ganska handikappad om jag tappade glasögonen.

Ja man kan få dimma och man kan få haloeffekter, mer ju större fel dom korrigerar. Dimman minskar och försvinner helt, det tar bara längre tid för vissa. Haloeffekterna minskar också och försvinner helt på dom flesta som inte korrigerar mycket.

Förvänta dig inte att se perfekt direkt efter operationen, ta semester och vila ögonen några veckor.
 
Hej!

Jag gjorde min LASIK operation för ca 6 år sen. Jag fick lite inflammation i ena ögat efter operationen, pga att jag fick ha nåt som heter bandagelinser pga mina kupiga ögon. Jag fick då göra ett lyft som det kallas på det inflammerade ögat och behandlades därefter med kortison. Sex månader efter det hade jag utmärkt syn på bägge ögon, jag menar örnblick. Jag har inga problem med mörkerseende ej heller direkt några halosproblem. Jag hade lite under första två åren men sen har det blivit bra. Det tar alltså upp till två år för ögonen att helt läkas fullt ut.

Jag gjorde operationen för jag levde ett väldigt aktivt liv då som nu, och höll då på med fallskärmshoppning och dykning bland annat. Bägge dessa funkar rätt kasst med glasögon och jag kan inte ha linser, de irriterar mina ögon och jag blir bara galen.
Jag har ganska mycket ögonnoja, men gjorde operationen i alla fall. Det var bland det jobbigaste jag gjort men jag ångrar inte det för ett ögonblick. (No pun intended)

Mitt bästa råd jag kan ge dig om du bestämmer dig är att operera ena ögat i taget, det för en viss merkostnad men det besparar eventuellt en massa besvär.

Likaså så skulle jag inte göra operationen innan jag blivit nånstans mellan 27-30 år eller så så att synfelet man har har fått stabiliseras.

Sen ska man under de 2 första åren var EXTRA rädd om sina gluggar och se till att ha bra solglas så fort det verkar nödvändigt.

Jag anser heller inte att man bör kolla vilka som har bäst pris mm, utan där man känner sig tryggast, och där de fått bäst bedömning i forum på nätet mm ska man välja, låt inte priset påverka ditt val i någon större utsträckning.

Att man får tillbaka sitt synfel stämmer oftast inte fullt ut. Om du gör operationen då din närsynthet har stabiliserats så kommer du sakteliga få tillbaka en viss del av din närsynthet, men samtidigt blir man oftast mer o mer långsynt pga av ålder. Har man flyt tar dessa rätt mkt ut varann som i mitt fall, 39 bast och aldrig haft bättre syn...

Vill du fråga nåt direkt om det hela så tveka inte att höra av dig till mig.

Lycka till hur du än väljer!

/Dave
 
casting skrev:
En vän till mig (nära vän) opererade sitt ena öga för att kunna få "ledsyn" helt enkelt. Snålhet samt minimering av risk var hans argument. Han tycker hans öga har blivit sämre på mörkerseende och han ser ofta halos runt lysande förmål särskilt vid skymning och mörker. Så han är sisådär nöjd med sin operation. Jag ska fråga honom om hur han hanterar kameran.
Halo effekter har jag alltid, astigmatismens fel.
 
dejvnull skrev:
- - -

Att man får tillbaka sitt synfel stämmer oftast inte fullt ut. Om du gör operationen då din närsynthet har stabiliserats så kommer du sakteliga få tillbaka en viss del av din närsynthet, men samtidigt blir man oftast mer o mer långsynt pga av ålder. Har man flyt tar dessa rätt mkt ut varann som i mitt fall, 39 bast och aldrig haft bättre syn...
- - -
Jupps, precis så. Tror inte det ens finns någon som opererar på en ej stabil syn. När jag kollade synen inför min operation så var man tvungen på att ha mätning så att synen varit stabil i minst ett år och dessutom vara en 20 år+ eller så. Jag gjorde min operation 2002. Och då hade synen varit stabil i ca 4 år. Mellan 95 och 98 hade den ändrats -0.25 respektive -0.75 och vid kontrollen 2002 hade jag kvar i princip samma synfel som '98.


Som lite kuriosa kan jag nämna att ett par unga ögon kan självmant korrigera upp till en 8 dioptroer långsynthet med linsen under korta perdioder. Det märkte jag när jag satte på mig glasögonen efter operationen för att testa. Då hade jag normal syn, sedan glasögonen som korrigera för -7.5 vilket med normal syn alltså gav en långsynthet. Gissa om jag blev förvånad när jag kände hur ögonen spändes och fokusera om och det blev glasklart genom glasögonen. Därav så klarar sig många med mild långsynthet bättre utan glasögon men det kan ge spänningshuvudvärk om man inte använder glasögon iaf.
 
andreasc89 skrev:
Det låter ju rätt billigt ändå. Måste man ha vanliga glasögon också, eller funkar det att bara skippa linserna ifall man är dålig i ögonen någon dag?
Ja, det är bara att låta bli att sätta i linserna den dagen. Man måste givetvis ha ett par glasögon även om man oftast använder linser.
andreasc89 skrev:

Vad är det som är farligt med att köpa linser via nätet om det ändå är samma märken som man köper hos optikern?
Inget alls, men du SKA ändå gå till en riktig optiker TVÅ gånger varje år för att kolla ögonen.
Köper du inte linserna av optikern är det risk att undersökningen blir dyrare än om du gör det, och då är ju "vinsten" med internetköpet nästan borta.
Dessutom går man (oftast) till "sin" optiker varje gång, dvs samma person som man efter ett tag känner lite och kan lita på. Lite som tandläkaren alltså, men oftast med lite trevligare associationer..
 
Hmmmmmmmm

jag har just beställt en förundersökning på S:t Eriks ögonsjukhus har funderat länge på det här....
Men jag ska gå hela vägen...
vi får "SE" hahahaha :):):) på vad dom säger.
 
Jag måste bara säga att jag har 1.0 i syn, och att min morfar som är en veteran fotograf gjorde en laser operation för någon månad sedan. Och nu ser han t.o.m. bättre än vad jag gör!!!
 
JohanSandin skrev:
Jag måste bara säga att jag har 1.0 i syn, och att min morfar som är en veteran fotograf gjorde en laser operation för någon månad sedan. Och nu ser han t.o.m. bättre än vad jag gör!!!

Det är mycket vanligt att folk med grova synfel har en förmåga att se mer detaljer än folk med "normal syn". Många närsynta (jag själv är en av dem) kan t.ex. läsa sedlarnas minimala text som för normalseende bara uppfattas som ett streck. Själv har jag ett grovt synfel, men min optiker kunde konstatera att jag såg ungefär dubbelt så bra som någon med naturligt bra syn då jag använde glasögon med rätt inställd styrka. Jag kunde läsa bokstäverna som var hälften så stora som 1.0 på den där optikertavlan. Så jag blir inte så förvånad över att din morfar ser bättre än du. Det har troligtvis inget att göra med operationen. Din morfar skulle nog se bättre än vad du gör ifall han använde glasögon eller linser också.
 
Tackar alla för massor av input - men tyvärr inte så mycket svar på laserkorrigeringens inverkan på tittandet i sökaren. Jag ska ringa till Canon (har en EOS 10D och har jobbat där i mååånga år) och höra med dem också. Jag är dock 100% övertygad om att jag kommer att göra operationen. Capio Medocular verkar vara en bra klinik, kollar jag på nätet så ser jag att de har god renommé och jag ser också att de är över lag dyrast (vilket iofs inte garanterar kvalitet).

Läkaren kom med förslaget att jag skulle göra endast ena ögat först och vi diskuterade givetvis vilket öga också, vi testade om något av mina ögon var dominant men jag har inget sådant, annars hade valet av vilket öga att op varit enklare.

Han var också noga med att berätta om riskerna. Inget undanhållande eller glorifierande där. Mitt synfel är inte gravt, jag kan köra bil utan brillor. Det är bara det att jag är såå trött på trasslet, imma, regn, plock hit och dit. Jag vill kunna se bra, på alla avstånd OCH kunna köpa läckra solbrillor!
 
Risker med Laseroperationer

Här kommer länkar till Råd & Rön angående problem med laseropertioner.

Läs själv och bilda dig en egen uppfattning.

http://www.radron.net/templates/editorial____5518.asp

http://www.radron.net/templates/news____5495.asp



Visst är det så att vissa laser operationer blivit lyckade och kunderna är nöjda av att de kan se bättre.

Men de operationer som misslyckats verkar man sopa under mattan.

Och ingen vet hur ögonen mår om 30 år efter operationen, då kanske det inte är lika positiva tongångar längre, men det kanske vi inte får veta.




MVH
.
 
Det kan väl vara värt att skjuta in att inte alla fel kan fixas med laser. Ex. keratoconus (som jag själv har) kan inte fixas med laser utan måste opereras (transplantation av hornhinnan) om det ska bli bättre och det är ingen "enkel" operation (det kan ta över ett år innan ögat är ok igen).

Efter vad jag förstår så är keratokonus en ganska vanlig orsak till brytningsfel så det är inte självklart att ens synfel kan fixas med laser. Jag hade glasögon i 12 år innan orsaken till brytningsfelet diagnostiserades.

Lyckligtvis går det att fixa till med linser så för mig är det inga större prolem, men tyvärr så kan mitt synfel numera inte rättas till med glasögon vilket är lite jobbigt de dagar ögonen inte är som de ska (om man ex. är förkyld).
Å andra sidan är linser perfekt när man fotograferar.
 
Re: Risker med Laseroperationer

Pixelmania skrev:
Här kommer länkar till Råd & Rön angående problem med laseropertioner.

Läs själv och bilda dig en egen uppfattning.

http://www.radron.net/templates/editorial____5518.asp

http://www.radron.net/templates/news____5495.asp

Visst är det så att vissa laser operationer blivit lyckade och kunderna är nöjda av att de kan se bättre.

Men de operationer som misslyckats verkar man sopa under mattan.

Och ingen vet hur ögonen mår om 30 år efter operationen, då kanske det inte är lika positiva tongångar längre, men det kanske vi inte får veta.
Tycker den längre artikeln var otroligt vinklad. Om man faktiskt är lite smart och läser på innan förutom att bara gå på informationsträffarna så vet man om de eventuella biverkarningar och vad man riskerar. Faktum är att vad de citerar så verkar det vara Sankt Eriks som är någorlunda ärliga i sammanhanget.

Sedan är det intressant att de citerar en läkare. Jag kan lätt hitta andra läkare som själva opererat sig och har en helt annan åsikt än den citerande, och minst lika goda kvalifikationer. Så åsikterna är som med mer än vad många tror i läkarvärlden, åsikter, inte ren fakta. Just surgical eyes bör dessutom tas med en nypa salt om man faktiskt kollar lite mer på vilka styrkor det gäller. Dessutom verkar det finnas en del skojare som opererar både lite här och där. Sverige har väldigt mycket snävare riktlinjer för vad som anses säkert gällande vissa saker än USA och FDA's godkännande av excimer-lasrar. Sen finns det ju väldigt bra kliniker där också förutom "rea-ställena".

I vilket fall som helst så var skälet att jag valde sankt eriks ögonsjukhus är att de inte bara gör korrektioner utan även väldigt mycket starr-operationer och en hel del annat som har med ögonen att göra. Kort sagt en helt annan inriktning mot vad många privata kliniker verkar ha. Dessutom har jag fått god hjälp under första året och även varit på kontroll av trycket i ögat ett kanska bra tag efter operationerna. Den gången för att de gjorde en statistisk undersökning på eventuella tryckförändringar i LASIK-patienters ögon.
 
Ang. ursprungsfrågan:
Varför skulle det skilja på att använda linser och att opereras, vad gäller att titta i sökaren?
Man korrigerar synfelet i båda fallen, typ.

Damocles skrev:
Du får generellt sätt bättre syn med användning av linser, men bara det att jag faktiskt kan se vad klockan på nattduksbordet visar när man vaknar mitt i natten är för mig ett mervärde som är svårt att egentligen sätta ett pris på.

Det finns ju faktiskt dygnetruntlinser.

De kostar mig 312kr/mån. ;-)

Jag funderade ett tag på operation, då jag tyckte det var struligt att hålla på och sätta i och ta ur linserna och sånt hela tiden. Glasögon har jag aldrig kunnat med. Det kanske är en vanesak, men bågarna skymmer och man måste vrida på huvudet när man tittar åt sidan och så är de ivägen åxå. (Jodå, jag har ett par billiga glasögon (som faktiskt är rätt snygga) som jag köpte på internet (Favoptic (tidigare glasögondirekt)).)
Sedan jag testade dygnetruntlinser han jag dock inte funderat en sekund på operation. Det är nog bland det bästa jag gjort. Man känner dem inte och man blir inte torr i ögonen då de andas mycket bättre än "vanliga" linser. Enda besväret jag kan uppleva är ibland när de är gamla och det är dags att byta till ett nytt par, då kan jag ibland känna mig lite torr i ögonen på morgonen, men det går snabbt över.

Tänkte bara nämna det då många inte vet om att denna typ av lins finns. Jag tror säkert att operation kan funka mycket bra, men det finns ju, som redan konstaterats, alltid risker med operationer. Linser är ju tämligen riskfritt om man sköter dem, går på sina undersökningar och plockar ut dem om man skulle råka bli irriterad i ögonen nån gång.
 
dumbo skrev:
Sedan jag testade dygnetruntlinser han jag dock inte funderat en sekund på operation. Det är nog bland det bästa jag gjort. Man känner dem inte och man blir inte torr i ögonen då de andas mycket bättre än "vanliga" linser. Enda besväret jag kan uppleva är ibland när de är gamla och det är dags att byta till ett nytt par, då kan jag ibland känna mig lite torr i ögonen på morgonen, men det går snabbt över.

Hur skiljer sig egentligen dygnet-runt-linser från vanliga?

Jag har vid några tillfällen glömt att plocka ut mina linser på kvällen, och när jag sen vaknar på morgonen så är jag ordentligt grusig i ögonen och det tar ett tag innan det känns bra igen. Det räcker förresten med att man råkar somna till nån timme eller så, så blir ögonen grusiga.

Hur ofta byter du dina dygnet-runt-linser?
 
Re: Risker med Laseroperationer

Pixelmania skrev:
Och ingen vet hur ögonen mår om 30 år efter operationen, då kanske det inte är lika positiva tongångar längre, men det kanske vi inte får veta.

En viktig synpunkt som fått mig att låta bli operation. Synen är ett för viktigt sinne att laborera med. Jag har å andra sidan ett så lindrigt synfel (-1,25) att jag inte använder glasögon/linser till vardags, bara vid landsvägskörning, foto och jakt.

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.