Damocles
Aktiv medlem
Det är alltid intressant att se det här argumentet komma upp. I början var det bara 10 år, sedan hade lasik funnits i 10 år, då flyttade man så man inte visst efter 20 år. Nu när Lasik är 15 år gammalt och det fortfarande inte verkar finnas ordentlit med studier som säger emot det har visst gränsen flyttats till 30år.Pixelmania skrev:
Och ingen vet hur ögonen mår om 30 år efter operationen, då kanske det inte är lika positiva tongångar längre, men det kanske vi inte får veta.
Men visst, det är en faktor i att bestämma sig. Det finns en viss risk med alla operationer, och inga beslut bör göras utan vetskap om vad som faktiskt ligger i vågskålen. Synen är trots allt något som de flesta brukar klassa som bland de viktigaste faktorerna hos sig själva vad gäller hälsa. Iaf om man börjar titta på drastiska inskränkningar på den. För många är det helt enkelt inte värt det, andra har helt enkelt orealistiska förväntningar om supersyn, etc. Men är man så dum att man gör en operation utan att ha läst på, då anser jag att man får skylla sig själv.
För den som vill läsa mer finns wikipedias entry som efter en genomgång verkar vara ordentligt grundlig där dessutom en ordentlig mängd med länkar till studier på bland annat medline också finns.
http://en.wikipedia.org/wiki/LASIK
Dygnet runt linser börjar bli poppis efter jag hade opererat ögonen. Jag opererade ju mig tidigt under 2002. Det var inte direkt lätt att hitta info om linserna när jag bestämde mig. Dessutom så simmade jag väldigt mycket då, och oavsett typ av lins finns det vissa problem att använda linser i vatten. Man får nästa räkna med att få in vatten i ögonen även om man använder simglasögon.dumbo skrev:
Det finns ju faktiskt dygnetruntlinser.
Bland annat så lanserades de nya dygnet-runt-linserna 1998, men det var egentligen inte förrens vid 2003 som de började bli poppis då undersökningar som visade på dess säkerhet kom ut. Då hade de följt ca 2000 personer under 4 år. Innan dess var det många optiker som var skeptiska till följd av tidigare typer av dygnet-runt-linser.
Men Dygnet runt-linser är definitivt också något som bör beaktas.