Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laser eller Bläckstråle?

Produkter
(logga in för att koppla)
ah, jag förstår.

Jag har sökt en del på google efter tester och recensioner på fotoskrivare men de flesta sidor som dök upp kändes rätt generiska och oseriösa.

Har du något tips på bra test-sida?

Du behöver ingen testsida. Köp en av Epson:s fotoskrivare. Min första skrivare var en Epson Photo 750 Millenium köpt 1999. Mina kompisar undrade var jag fått mina fina bilder ifrån. Dom trodde mig inte, först, när jag berättade att jag skrivit ut dom själv. Har sedan dess haft flera Epson-skrivare utan några som helst problem. Att jag bytt, beror på att jag ville ha större utskrifter (A4, A3+ och nu A2) samt ett bättre bläck.
Nackdelen med Epson är bläckkostnaden, men ju större skrivare (större bläckpatroner) du köper desto billigare bläck.
Nu har jag Epson Pro 3800 samt en av mina gamla skrivare Epson Photo 900. Den senare skrivaren kör med vattenlösligt bläck (begränsad livslängd på utskrifter) och används i huvudsak som internetskrivare. Men fungerar fortfarande perfekt.
 
ah, jag förstår.

Jag har sökt en del på google efter tester och recensioner på fotoskrivare men de flesta sidor som dök upp kändes rätt generiska och oseriösa.

Har du något tips på bra test-sida?

Nej, det kommer ju nya modeller hela tiden. Jag har haft 3-4 olika modeller från Canon och alla har funkat bra.

Om man tittar på det lite dyrare skrivarna verkar nog de flesta proffs använda sig av Epson.

I den andra ändan av prisskalan dominerar nog Canon.
 
Bläckstråleskrivare! Jag har haft Canon och EPSON, den senare är nog generellt bättre, men man bör ha en med sex till åtta patroner med olika färgnyanser för att nå toppresultat inte minst med svart.

För att i möjligaste mån undvika att munstyckena tätnar igen bör man låta bli att stänga av skrivaren.
Jag har hört att Epson har bläckmunstycket fast monterat på patronen, så vid byte får man ett nytt fräscht munstycke. Så är inte fallet med Canon. Jag har inte kollat själv om detta stämmer, men det låter väl bra.
www.fotokonst.net

Nej, det är nog HP du tänker på som har skrivarhuvudena integrerade med bläckpatronerna. Det har inte Epson. Och det är nog mest piratbläckpateronerna som torkar in. De äldre skrivarna kunde nog göra det med originalbläck också, men jag har en Epson 2880 som med originalpatroner kunnat stå veckovis oanvänd och sedan fungerar perfekt på första utskriften. Så där har nog skrivarna gått framåt ordentligt.

Någon frågade också varför man skulle bry sig om att ha en egen skrivare. Självklart är det fantastiskt mycket roligare att göra utskrifterna själv, och att kunna få dem exakt som man vill ha dem. Det är ett nöje att välja ut de finaste bilderna, behandla dem och sedan skriva ut dem. Då är cirkeln sluten ordentligt tycker jag. Att publicera bilder på webben är väl bra, men egentligen klarar man sig då med betydligt enklare kameror, åtminstone med betydligt lägre upplösning. Det är stora utskrifter som kräver ordentligt med pixlar och egentligen anledningen till att man har 10-20 megapixel istället för 3-4, som skulle räcka för webb.
 
Jag köpte en Canon Pixma ip 5000 för 7 år sedan.
Den funkar lika bra idag som den dag jag köpte den så jag törs rekommendera Canon i dom lägre prisklasserna. Ibland har den stått avstängd en månad eller mer på semestern men aldrig har det varit problem efteråt.
Skulle jag köpa ny idag blev det helt klart en Canon igen.
 
Jag köpte en Canon Pixma MP 970 för drygt fyra år sedan. Den har aldrig krånglat med torkande patroner eller så, trots att användningsfrekvensen varierar kraftigt.
Däremot har jag haft några Lexmark tidigare. Där var antingen patronerna slut eller igentorkade när man skulle skriva med bläck, eller så slirade pappersmatningen i lasern.

Nu har jag köpt en rejälare färglaser från Kyocera. Går som en industriskrivare, men det är också vad den egentligen är, låt vara i nedskalad version.

Men för bilder med kvalité är det fortfarande bläckstrålen jag använder.

Många av de företag som erbjuder fotoböcker eller kalendrar med egna bilder använder någon version av HP Indigo för sina utskrifer. Varken bläckstråle eller laser, alltså.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.