Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laser eller Bläckstråle?

Produkter
(logga in för att koppla)

S6500fd

Ny medlem
Jag undrar vad jag ska köpa för skrivare... vilket typ är egentligen bäst för att ta fram bilder?
 
Bläckstråleskrivare är mycket mycket bättre på att skriva ut bilder än vad laserskrivare är. Nackdelen med bläckstråleskrivare är att bläckpatronerna tenderar torka ihop om man inte skriver ut regelbundet.

Jag har haft några olika bläckstråleskrivare, men har lagt ner det där med att själv skriva ut bilder (bl.a. på grund av just det att jag fick slänga halvfulla bläckpatroner som torkat).

Nu har jag en laserskrivare för att skriva ut text och sådant, och skickar bilder till Crimson för utskrift.
 
Protest.
Mina Epson-skrivare har ibland stått oanvända i flera månader och det har aldrig varit problem med att få igång dom.
Jag har haft/har 5 av Epsons fotoskrivare och har aldrig haft problem med dom på något sätt.
 
Skrivare brukar kunna stå ett bra tag mellan utskrifterna. På idrottsklubben har vi en som bara används en gång varje år, eller iallafall, används inte alls på sommarn. Och den funkar alltid.

Men ändå, varför skriva ut när det är lättare att skicka efter bilder från ett labb.
 
Dykhjelm skrev:
Protest.
Mina Epson-skrivare har ibland stått oanvända i flera månader och det har aldrig varit problem med att få igång dom.
Jag har haft/har 5 av Epsons fotoskrivare och har aldrig haft problem med dom på något sätt.

De har säkert blivit bättre nu, och är som sagt mycket bättre än laserskrivare när det gäller att skriva ut bilder.

Jag tycker ändå det är bättre att skicka iväg bilderna för utskrift, om man inte har bråttom. Oftast är det också billigare än att skriva ut själv.
 
Jag köpte en bläckstråleskrivare för under tusenlappen. Den gör väldigt bra bilder. Roligt att få dem direkt. Dock blir de inte lika bra som på fotolabbet.
 
S6500fd skrev:
Jag undrar vad jag ska köpa för skrivare... vilket typ är egentligen bäst för att ta fram bilder?

Om du vill skriva ut foton i egen regit är det bläckstråle som gäller. Laser kommer inte i närheten av den bildkvalité du får med bläck.

Att skicka till lab är säkert enklare och billigare men det är kul att skriva ut själv tycker jag!
 
Protest igen.
Jag är övertygad om att man kan få lika bra utskrifter hemma med sin skrivare som vad fotolabbet presterar.

Att skicka till fotolabbet känns som att gå tillbaka till "jurassic"-tiden. Ta bilden och vänta i 3 dagar på resultatet/framkallningen.
 
Dykhjelm skrev:
Protest igen.
Jag är övertygad om att man kan få lika bra utskrifter hemma med sin skrivare som vad fotolabbet presterar.

Att skicka till fotolabbet känns som att gå tillbaka till "jurassic"-tiden. Ta bilden och vänta i 3 dagar på resultatet/framkallningen.

Jag sa inte att det nödvändigtvis blir ett bättre resultat av att skicka iväg bilderna till ett labb. Jag tycker det är bättre att slippa se till att man har bläck i alla kulörer hemma, och det blir dessutom oftast billigare.

Att man får vänta ett par dagar tycker jag inte gör så mycket. Man har ju ändå redan sett bilden, om än inte på papper :)

När bläckstråleskrivarna fungerar bra, och man fått till en hyfsad profil för dem, är det dock riktigt roligt att skriva ut hemma - det är inget jag säger emot.
 
Dykhjelm skrev:
Protest igen.
Jag är övertygad om att man kan få lika bra utskrifter hemma med sin skrivare som vad fotolabbet presterar.

Visst kan man det. Fast det beror ju helt på vilken skrivare man köper. En billig för några hundralappar tror jag inte kan prestera lika bra som labbet.

I övrigt kan jag också intyga att bläcket bara torkar om man inte använder skrivaren på några dagar. Har haft två olika bläckstråleskrivare (en lexmark och en HP) och haft samma problem med båda. Vågar därför inte köpa någon ny eftersom jag inte litar på bläckpatronerna. Kör svartvit laser istället vilket passar mig perfekt. Dock kan jag inte skriva ut fotografier med den vilket är synd.
 
cakon skrev:
Visst kan man det. Fast det beror ju helt på vilken skrivare man köper. En billig för några hundralappar tror jag inte kan prestera lika bra som labbet.

Jag tror faktiskt att även billigare skrivare skriver ut med bra kvalitet. Problemet är att få bra profiler till dom och då blir resultatet lidande. Även bläckpriserna är oanständiga till billigare skrivare och detta var ett av skälen till att jag bytte upp mig.
 
Tack för alla svar..

Roligt att människor är så hjälpsamma ...
funderar på att köpa en canon pixma ip 4500 någon med erfarenhet av den?
Den har fått bra betyg här på Fotosidan läste jag och verkar hyfsad i pris, detta med "profil" är också något jag inte kände till, något speciellt trick för att kalibrera och få till en bra profil?
Mvh
Peter.
 
Jag har god erfarenhet av Canons skrivare. Jag har haft ett antal olika och de har alltid givit gott resultat.

Vill man ha proffskvalité finns det säkert andra alternativ men om man vill klara sig undan med en tusenlapp eller två tror jag Canon är ett bra alternativ.

När det gäller profiler, sök lite i forumen här så kan du läsa lite tips. Räkna med en del trial & error innan du fått allt att funka.

mvh
Anders
 
Tidningen Ljud & Bild (där Bertil Hellsten är nestor), har gjort diverse test med olika utskrifter under åren.

Senaste testen publicerades ihöstas, det man kollade var kvalitet vid utskrift och hur bilden såg ut efter exponering av ljus under ett par år.

Vad jag kommer ihåg av testen kom de fram till följande:

Små 10x15cm sublimeringsskrivare är kasst, färgerna bleknar betänkligt fort.

HP:s utskrifter bleknade också, men om man använde pigmenterat bläck så höll de betydligt bättre.

Canons utskrifter hade samma problem som HP.

Labproducerade bilder på Kodak papper bleknade också.

Det som var bäst var Epson bläckstråle och labproducerade bilder på Fuji super archive papper. Men Epson bläckstråle hade generellt lite bättre tonomfång.

Laser är inte i närheten i bildkvalitet.

Hälsningar

Adam
 
När det gäller profiler så finns det oftast med i programvaran till skrivarna. Med naturligtvis bara till skrivarens egna papper.
Epsons skrivare har numera profiler med till sina olika papper.
Till "pirat"papper ex v Ilford så har dom ofta profiler på sina hemsidor för nerladdning och naturligtvis bara för sina egna papper men med olika skrivare.
Lite jobbigt kan det vara att lära sig, men himla roligt. Lika roligt som att fotografera.
 
Fyra år senare - vad gäller?

Har inte ägt en skrivare på flera år och funderar på att köpa in en nu som passar bra för fotoutskrift.

Nu är den här diskussionen om laser kontra bläckstråle fyra år gammal och jag undrar om det har hänt något på skrivarfronten.

Är det fortfarande bäst att köra bläckstråle eller funkar det med laser också?

Var inne på prisjakt.nu och där fanns 564 produkter listade för laserskrivare och endast 164 listade för bläckstråle, så något har hänt verkar det som :)

Vad är dyrast per utskrift, om man räknar hur mycket färg skrivaren använder per sida och hur mycket färgen kostar till laser respektive bläckstråle?

Många frågor blev det, skulle bara vara kul att bli uppdaterad för jag har verkligen noll koll på det här.
 
För fotoutskrift i egen regi är det fortfarande bläckstråle som gäller.

Att det fortfarande säljs mycket laserskrivare beror ju på att för vanligt kontorsbruk har det fördelar.
 
För fotoutskrift i egen regi är det fortfarande bläckstråle som gäller.

Att det fortfarande säljs mycket laserskrivare beror ju på att för vanligt kontorsbruk har det fördelar.

ah, jag förstår.

Jag har sökt en del på google efter tester och recensioner på fotoskrivare men de flesta sidor som dök upp kändes rätt generiska och oseriösa.

Har du något tips på bra test-sida?
 
Bläckstråleskrivare! Jag har haft Canon och EPSON, den senare är nog generellt bättre, men man bör ha en med sex till åtta patroner med olika färgnyanser för att nå toppresultat inte minst med svart.

För att i möjligaste mån undvika att munstyckena tätnar igen bör man låta bli att stänga av skrivaren.
Jag har hört att Epson har bläckmunstycket fast monterat på patronen, så vid byte får man ett nytt fräscht munstycke. Så är inte fallet med Canon. Jag har inte kollat själv om detta stämmer, men det låter väl bra.
www.fotokonst.net
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.