Jag kör i princip enbart på laptop eftersom jag bor halvårsvis på olika platser och inte kan släpa med mig en stationär på planet.
Det är naturligtvis inte helt optimalt, och om man har professionella behov av korrekt färgåtergivning så är det nog inte att rekommendera.
Jag tycker ändå faktiskt, efter att ha jobbat in mig på Laptopen, att det går rätt bra faktiskt. Visst, man får sitta still rakt framför skärmen, annars blir ljusstyrka / kontrast olika beroende på vinkeln, men man jobbar in en känsla. Nu har iofs jag en ganska "top of the line"-maskin (Dell Precision m6300) med rätt hyffsad (för att vara en laptop) 17-tumsskärm, och det krävs nog. Min förra laptop verkade kalibrera om sig slumpmässigt varje dag...åtminstone kändes det så. Dessutom verkade den använda dithering för att få fram nyanser i lågdagrar för lågdagrarna blev helt brusiga, så det skiljer rätt mycket från laptop till laptop.
Min rekommendation är nog att om du har behov av att redigera på fältet, reser mycket eller på annat sätt har större behov av mobilitet än 100% korrekt färgåtergivning, så kör på laptopskärmen men satsa på en dator med bättre skärm än budgetdatorerna. Har du inte de behoven, kör med en bra stationär skärm.