Annons

Laptop strömförande?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jordat- eller icke jordat spelar ingen som helst roll i det här fallet.
Närdelen till datorn är av vad man brukar kalla "switchad" typ och levererar likspänning till din dator. Den tillverkar likspänningen genom konvertera växelspänning till en annan frekvens än 50Hz (ofta kHz eller mer). I och med att datorns chassi inte är kopplat till jord så kommer det få samma spänning som jord i nätaggregatet (som flyter i förhållande till vägguttaget)- enligt datorn är detta "noll" volt, enligt dina fingrar så är det inte 0V.
Att mäta spänning är ju relativt. Skall datorn ha 20V så kan pluspolen ligga på 2020V och "jord" på 2000V och datorn är "nöjd" med detta.
Något/någon som har "riktig" (earth) jord som referens kommer exponeras för 2000V när hen tar i chassit.

Jordat- eller icke jordat spelar ingen som helst roll i det här fallet.
Närdelen till datorn är av vad man brukar kalla "switchad" typ och levererar likspänning till din dator. Den tillverkar likspänningen genom konvertera växelspänning till en annan frekvens än 50Hz (ofta kHz eller mer). I och med att datorns chassi inte är kopplat till jord så kommer det få samma spänning som jord i nätaggregatet (som flyter i förhållande till vägguttaget)- enligt datorn är detta "noll" volt, enligt dina fingrar så är det inte 0V.
Så kan man tro, när man vet något om elektricitet, men alldeles för lite om elsystemkonstruktion.
Moderna nätdelar, som har intag med skyddsjord, har denna skyddsjord direkt ihopkopplad med utgående referens (alltså 0 V). Därför har det i allra högsta grad betydelse om vägguttaget har en korrekt skyddsjord eller ej, när man ansluter nätdelen. Finns ingen jordning blir datorn flytande i förhållande till jord, och så även i förhållande till användaren. Finns skyddsjordning är detta inget problem, så länge jordningen är korrekt utförd och i funktionsdugligt skick.

Kanske sjöng Tage den någon gång, men det var Sörmlands-Frasse som skrev den och alltid brukade framföra den.

Där ser man, jag trodde i min enfald att det var Hasse & Tage som skrivit den men efter lite googling så förstår jag att så inte var fallet.

Någon "Sörmlands-Frasse" dyker dock inte upp, däremot en "Skånska Lasse" men Wikipedia kanske har fel?

Nåväl, nu har vi - som vanligt - kommit en bit från ämnet! :)

Så kan man tro, när man vet något om elektricitet, men alldeles för lite om elsystemkonstruktion.
Moderna nätdelar, som har intag med skyddsjord, har denna skyddsjord direkt ihopkopplad med utgående referens (alltså 0 V). Därför har det i allra högsta grad betydelse om vägguttaget har en korrekt skyddsjord eller ej, när man ansluter nätdelen. Finns ingen jordning blir datorn flytande i förhållande till jord, och så även i förhållande till användaren. Finns skyddsjordning är detta inget problem, så länge jordningen är korrekt utförd och i funktionsdugligt skick.

Så kan man veta efter att ha konstruerat liknande system i snart 15år.

Från wiki: "The flyback converter is used in both AC/DC and DC/DC conversion with galvanic isolation between the input and any outputs" (http://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_converter)

Titta längst ner under "applications" så förstår du vad jag menar.

Skyddsjord är en helt anna femma; den är till för att skydda apparat/användare. Det finns ingen skyddsjord dragen till datorn- titta på sladden, ser du fler än två ledare?

Alla Macbook:ar i aluminium som har passerat hemma hos mig har också varit så här och jag lever än. Mac:arnas laddare går att koppla in ojordat med en liten pytteplugg eller med en längre kabel med jordledare. Pirret blir mycket tydligare när det är ojordat.

Inte alls - både Hans Alfredsson och jag är ju skåningar! Dessutom hade Hans en farbror på Linhultet utanför Värsjö, med vilken han satt i båten ute på Värsjön och tjuvfiskade kräftor samtidigt som han lärde sig en massa tokiga historier, som han sedan spunnit vidare på i sin karriär som komiker.
Värsjön är om inte några stenkast, så åtminstone bara några bösseskott från där jag växte upp. Vad man sen kan dra för slutsatser av det, det vet jag inte om jag vill spåna om... ;-)

Skyddsjord är en helt anna femma; den är till för att skydda apparat/användare. Det finns ingen skyddsjord dragen till datorn- titta på sladden, ser du fler än två ledare?
Nä, men det jag säger är att nätdelar som används till datorer idag, alltså de som oftast har intag med skyddsledare, har denna skyddsledare ihopkopplad med det som är 0 V (alltså skärmen i kabeln) in till datorn. Vilket i sin tur innebär att datortillverkaren kan koppla ihop denna skärmledare med datorns chassi, och på så sätt får man en jordning av datorn (under förutsättning att nätdelen är ansluten till ett jordat uttag), även om man dubbelutnyttjar "minusledaren" till detta.

Det var ju en jädra tur då att jag hållit på med elsystemkonstruktion i mer än 25 år, så jag ändå kunde vara värst! :)

Där ser man, jag trodde i min enfald att det var Hasse & Tage som skrivit den men efter lite googling så förstår jag att så inte var fallet.

Någon "Sörmlands-Frasse" dyker dock inte upp, däremot en "Skånska Lasse" men Wikipedia kanske har fel?

Nåväl, nu har vi - som vanligt - kommit en bit från ämnet! :)

Jo, det stämmer med Skånska Lasse, miss av mig, eftersom jag trodde på Frasse när han sade att han själv hade gjort den.

Nä, men det jag säger är att nätdelar som används till datorer idag, alltså de som oftast har intag med skyddsledare, har denna skyddsledare ihopkopplad med det som är 0 V (alltså skärmen i kabeln) in till datorn. Vilket i sin tur innebär att datortillverkaren kan koppla ihop denna skärmledare med datorns chassi, och på så sätt får man en jordning av datorn (under förutsättning att nätdelen är ansluten till ett jordat uttag), även om man dubbelutnyttjar "minusledaren" till detta.

På en stationär dator, ja. På en laptop, nej. Varför i hela världen skulle man konstruera en dyr och fin, galvaniskt skild AC/DC och sedan koppla in skyddsjord på sekundären?

Det var ju en jädra tur då att jag hållit på med elsystemkonstruktion i mer än 25 år, så jag ändå kunde vara värst! :)

Jag hade nog mörkat detta inlägg för min chef om jag vore du. Men det är kabel-cad du jobbar med eller?

Ditt citat blev lite märkligt, men jag ser ingen annan anledning till att koppla ihop sekundär 0 V med skyddsjord än just för att undvika att den bärbara datorn flyter iväg i förhållande till jord. Det är väl det du frågar?

Nä, CAD-system utvecklar jag inte, utan verkliga ting. Vad det sen har med min chef att göra förstår jag inte?

Jag tycker vi kan avsluta den här diskussionen innan det blir alltför mycket bråk mellan våra experter.

Jag anser att jag fått svar på frågan. Uppenbarligen är fenomenet normalt och inget att direkt oroa sig för.

Ha det gott!

Anders

Ja, mig kvittar det. Jag ska dock tillägga att jag har alltså mätt på en handfull laddare till bärbara datorer och funnit att de är konstruerade så - skyddsjord sammankopplad med 0 V - det är inget som jag har hittat på genom himmelsk inspiration eller så.

Ja, mig kvittar det. Jag ska dock tillägga att jag har alltså mätt på en handfull laddare till bärbara datorer och funnit att de är konstruerade så - skyddsjord sammankopplad med 0 V - det är inget som jag har hittat på genom himmelsk inspiration eller så.

Inte direkt sammankopplade väl? Oftast brukar det sitta någon form av impedans mellan för att inte krypströmmarna ska bli så stora att jordfelsbrytaren löser ut, samtidigt som man faktiskt vill ha någon form av förbindelse med jordpotential just för att förhindra att det byggs upp potentialskillnader.

Borde inte jordfelsbrytare tycka jäkligt illa om det?

Jordfelsbrytaren bryr sig inte ett dugg om ifall det går ström i jordledaren. Den mäter skillnaden i ström mellan fas och nolla och slår ifrån om det går ut mer ström än vad som kommer tillbaka. Jordledaren är bara till för att en eventuell felström ska ha en bekväm väg bort som inte går genom en stackars avnändare.

Men den konstruktör som kopplar ihop sekundärsidan mot jord utan impedans i mellan måste vara jävligt säker på att isoleringen i transformatorn inte läcker mer än 30 mA.

Jordfelsbrytaren bryr sig inte ett dugg om ifall det går ström i jordledaren. Den mäter skillnaden i ström mellan fas och nolla och slår ifrån om det går ut mer ström än vad som kommer tillbaka. Jordledaren är bara till för att en eventuell felström ska ha en bekväm väg bort som inte går genom en stackars avnändare.

Men den konstruktör som kopplar ihop sekundärsidan mot jord utan impedans i mellan måste vara jävligt säker på att isoleringen i transformatorn inte läcker mer än 30 mA.

Jag har vid ett tillfälle kortslutit nolla och jord och då slog jordfelsbrytaren med en gång.

/Karl

Men här pratar vi om en hopkoppling av skyddsjord och sekundärsidans 0 V, och det är något helt annat.

Borde vara skräp om transformatorn läcker 30 mA vid normala driftspänningar. Isolationsprovningskravet för UL-godkännande enligt UL 60950 är 2,12 kV DC i 60 sekunder (normal isolering) eller 4,24 kV DC i 60 sekunder för förstärkt isolering. Motsvarande gäller i EN 60950 på den här sidan av Atlanten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar