Annons

Laptop strömförande?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har vid ett tillfälle kortslutit nolla och jord och då slog jordfelsbrytaren med en gång.

/Karl

Jäpp, för då försvann en del av strömmen som fasledaren "skickade ut" till jord istället för att komma tillbaka via nollan. Om inte lika mycket kommer tillbaka i nollan som går ut i fasen så klipper den (om diff > 30 mA i hemmasammanhang).

Så är det med min dator också, fast det är inte jätte märkbart.. bara om jag drar fingrarna över metall chassit så märks det.

Det går alldeles utmärkt, och en del stationära datorer blir mycket riktigt strömförande när man gör så (jag har provat och efter det bytt ut eluttagen mot jordade ...)

Däremot finns det ojordade proppar som inte går in i jordade uttag. Dessa tror jag dock aldrig att jag sett på någon modern produkt. Sedan finns det förstås de ojordade förlängningssladdarna och förgreningsdosorna som bara tar de platta "europropparna".

Att ha en jordad produkt ansluten i ett ojordat uttag är direkt livsfarligt om produkten har ett strömförande material i höljet. Hela skyddsmekanismen för att skydda användaren är satt ur spel ifall man gör så.

/Karl

Nu är det som tur är inte så många sådanna prylar som är trasiga, det är väl snarare det som räddar er och lite otur behövs får att fel konding med dödlig el skall nå höljet.

/Karl

Ojordade uttag fick bara förekomma i rum där inget annat är jordat, och så länge det är så är det inte särskilt stor risk att man råkar hålla i ett strömförande hölje till en ojordad apparat samtidigt som man är jordad. Har man en jordad dator och en ojordad i samma rum och håller i båda samtidigt är det dock inte så lyckat.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Jordade-och-ojordade-uttag/

Ojordade uttag fick bara förekomma i rum där inget annat är jordat, och så länge det är så är det inte särskilt stor risk att man råkar hålla i ett strömförande hölje till en ojordad apparat samtidigt som man är jordad. Har man en jordad dator och en ojordad i samma rum och håller i båda samtidigt är det dock inte så lyckat.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Jordade-och-ojordade-uttag/

Det är givetvis bra, men man kan ju ha riktigt otur (vissa vinner på lotto och har riktigt tur andra har kanske samma odds för otur). Du ansluter två jordade pryttlar med strömförande höljen en till jordad förgreningsdosa, i den förgreningsdosan sitter även prylen som det berättades om innan som hade kopplat samman jord och nolla. Höljet på på den prylen borde alltså nu vara sammankopplad med nollan. Ur den andra prylen har efter många år en kabel som är ansluten till fasen kommit i kontakt med höljet. Hur bra mår du nu när du tar i de två.

Sedan förstår jag inte riktigt hur man kan koppla samman jord och nolla på en pryl i Sverige där man kan vända på stickproppen, även om det inte skull gå så skulle pryl två också kunna ha gått sönder och fått nollan till höljet.

/Karl

Du ansluter två jordade pryttlar med strömförande höljen en till jordad förgreningsdosa

Om jag ansluter två (eller tvåtusen) jordade pryttlar med strömförande höljen till en jordad förgreningsdosa lär säkringen eller jordfelsbrytaren lösa ut. Det jag pratade om var att det går utmärkt att använda en dator som har en kabel avsedd för jordat uttag i ett ojordat dylikt, och det är tämligen ofarligt så länge inget annat är jordag.

Jag vet inte hur du skulle lyckas få ett strömförande hölje när du har anslutit datorn till en jordad förgreningsdosa ...

Om man har t.ex. en lampa med metallfot, och ojordad eller jordad stickpropp som ansluts till ett ojordat uttag och foten blir strömförande och du tar i den, så är det ofarligt så länge du inte kan komma åt något jordat föremål.
Om samma lampa med samma ojordade stickpropp skulle gå att ansluta till ett jordat uttag (som en del anser att det borde vara), vad händer när du du berör den strömförande foten, och samtidigt råkar komma åt höljet på den jordade elprylen som står bredvid.
Det är inte den strömförande lampan som är största faran, utan omgivningen. Därför kan man ansluta jordad propp till ojordat uttag, men inte ojordad propp till jordat uttag.

Gjort förtydligande

Om jag ansluter två (eller tvåtusen) jordade pryttlar med strömförande höljen till en jordad förgreningsdosa lär säkringen eller jordfelsbrytaren lösa ut. Det jag pratade om var att det går utmärkt att använda en dator som har en kabel avsedd för jordat uttag i ett ojordat dylikt, och det är tämligen ofarligt så länge inget annat är jordag.

Jag vet inte hur du skulle lyckas få ett strömförande hölje när du har anslutit datorn till en jordad förgreningsdosa ...

Inte så länge den jordade förgreningsdosan sitter i ett ojordat uttag.

/Karl

Om man har t.ex. en lampa med metallfot, och ojordad eller jordad stickpropp som ansluts till ett ojordat uttag och foten blir strömförande och du tar i den, så är det ofarligt så länge du inte kan komma åt något jordat föremål.
Om samma lampa med samma ojordade stickpropp skulle gå att ansluta till ett jordat uttag (som en del anser att det borde vara), vad händer när du du berör den strömförande foten, och samtidigt råkar komma åt höljet på den jordade elprylen som står bredvid.
Det är inte den strömförande lampan som är största faran, utan omgivningen. Därför kan man ansluta jordad propp till ojordat uttag, men inte ojordad propp till jordat uttag.

Gjort förtydligande

Jord och nollan är tyvärr precis lika farliga i detta fallet och inget rum saknar dem bägge.

Ojordade godkända prylar har ganska stränga krav på skärmningen mellan höljen och ström, där är kraven betydligt mindre för jordade pryttlar.

/Karl

Så länge man är välisolerad så är det ganska ofarligt att beröra något spänningsförande. Jag har gjort det flera gånger av misstag då jag har dragit el. Det kittlar upp till armbågen ungefär.

När det gäller jordat eller ojordat så är det farligare att ansluta en ojordad, enkelisolerad apparat i ett jordat uttag än att ansluta en jordad apparat i ett ojordat uttag. Det är därför som jordade uttag har klackar som gör att en gammaldags cirkelrund kontakt inte passar. En dubbelisolerad apparat med eurostickpropp kan anslutas lika bra i båda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar