Annons

Laptop för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

andrebor

Ny medlem
Frågan har säkert kommit upp förut men jag slänger ut den igen. Är i behov av en ny laptop för bildbehandling och funderar på vilka faktorer som skiljer de bra från de dåliga.

Är det processorn, ram minnet, grafikkortet eller något annat som är viktigast att bry sig om?

Skärmen har ingen betydelse, då jag använder en extern, priset desto mer väsentligt (dvs. lågt)

Vilka program har du tänkt att köra? Photoshop CS5 t ex drar ju såvitt jag förstått nytta av grafikkortet för vissa funktioner. Finns ju vissa videoredigeringsprogram som också gör det.

Om du har en extern monitor med hög upplösning så skulle jag välja en laptop med DVI/Displayport/HDMI -utgång, beroende på vad du har för ingångar på monitorn. Själv tycker jag att man brukar kunna ana skillnad på VGA/RGB och DVI från kanske 1280x1024 och uppåt.

RAM? Tja, beror återigen på vilka program du tänkt köra, om du brukar ha många igång samtidigt och hur stora och hur många bildfiler du jobbar med samtidigt. Själv skulle jag inte köpa något mindre än 4GB men gärna 6 eller 8.

Processor. 2-4 kärnor är väl lagom, men inte någon Celeron eller dylikt. Core 2 Duo eller bättre skulle jag satsa på, i3 kanske.

Grafikkort. Som sagt, beror på vilka program vi pratar om. Jag skulle välja något med dedikerat grafikminne, dvs inte delat med RAM (även om det iofs förekommer att dom både har eget minne och nyttjar RAM vid behov). Det brukar sålla ut det värsta skräpet men dom integrerade grafikkorten blir allt bättre.

Lagring. Behöver du mycket lagring i laptopen så blir det ju klassisk hårddisk. Vill du ha bra fart (hårddisken är ju oftast det som gör att vi upplever en laptop som slöare än en stationär med ungefär samma specar i övrigt) och inte behöver übermycket lagring i laptopen så skulle jag satsa på SSD.

Priset på t ex batterier (räkna med en livslängd på kanske 2 år) är en sån sak som skiljer mellan olika tillverkare. Jag kollade inte upp det och till min visade det sig att det var dubbelt så dyrt som till motsvarande DELL. Då var det ändå pirat-batteri eftersom modellen upphört att produceras och den var ungefär 2 år gammal. Märket börjar på S och slutar på Y. Personligen gillar jag Dell, IBM och Toshiba har jag hört ska vara bra.

Tack Micke för ett bra utlägg. Jag kör CS5 och lightroom, har skärm med HDMI anslutning så det är en förutsättning. Batteri och lagringsutrymme har mindre betydelse jag oftast arbetar hemifrån och lagrar på externa hårddiskar.

Kör ju en del saker åt gången så ett minimum på 4 RAM får det nog lov att bli.

Vad det gäller processorerna. Inte Celeron alltså, hur funkar AMD, brukar väl vara billigast men det finns säkert en anledning till det.

Sist men inte minst vill jag såklart att den skall kunna fungera hyfsat problemfritt under en ganska lång tid, en stabil dator. Kunde man komma över något bra som landar kring 5000 lappen skulle det också vara till stor glädje.

AMD gör också bra grejer, tyvärr är jag för dåligt påläst om AMD och framförallt bärbart för att kunna ge några konkreta råd. Deras motsvarighet till Celeron heter (eller hette iaf) Sempron och dessa modeller tycker jag personligen man ska undvika om man ska göra annat än bara enkel surfning.

Jag har inga konkreta tips men min uppfattning är att man kan hitta riktigt dugliga maskiner för runt 6000-7000 inklusive moms när dom kör kampanjer etc. Detta är då med konventionell hårddisk och inte SSD men det går ju oftast att byta efteråt om man skulle önska och inte har tummen mitt i handen.

För runt 5000 tycker jag att man ibland ser riktigt drägliga maskiner men då med integrerad grafik. Med det användningsområde du beskriver skulle jag, om jag var begränsad till ca 5000, fokusera på en bra maskin i övrigt och acceptera enklare integrerad grafikkrets.

Jag kör PSE7 + CS3 på en Acer Aspire 5740 - i3, 4GB RAM, ATI Mobility Radeon HD 5650, och det funkar galant utan några lagg.

Ska uppgradera till 8GB RAM vid jul tänkte jag, mest en "vill-ha"-grej :p

Blev förvånad över hur snabbt datorer går ner i pris, köpte datorn i slutet av juni då den var rätt ny i affärerna, och då kostade den 7990:-, nu kan man få i5 för samma pris.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto