Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Langa tider...

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hej pa er...
Har en fraga gallande langaslutartider.
Befinner mig vid medelhavet och vi har haft nagra blasiga dagar och tankte fota vagorna med lang slutar tid.
Men om jag gar ner i tid 1/15, 1, 2/sek osv sa blir bilden overexponerad vid blandare 22. Solen skiner forstas.
Hur gor man for att kunna fa en bra bild med lang tid utan att den blir overexponerad?

mvh Thomas
 
Lågt ISO-tal på filmen och som tidigare nämts gråfilter. Polirsationsfilter kan dämpa ljuset och även ge andra effketer på ljuset.
 
Har tyvarr inget gra filter...

Om man inte har nagot grafilter.
Hur kan man konkret gora for att fa till ex 1-3 sek pa blandare x utan att exponeringen blir fel.

Det ar inte latt att inte ha kunskapen men desto roligare ar det att lara sig.

mvh Thomas
 
Om jag har ISO 100a: film i hur langt kan man ga ner da for att inte exponeringen inte ska bli fel. Nu har jag inte kameran har men hur langt ner gar det att stalla ISO?

Thomas
 
Som den förra skrev, iso talet skall vara lågt o polfilter, polfilter brukar få att köpa på de flesta orter.

Leta iso 50 film.

Roine
 
Om plåtandet nödvändigtvis ska ske på dagen är det nog bäst att invänta nästa solförmörkelse om det är besvärligt att släcka solen på konstgjord väg...
 
Vi far ta det i beaktande och lata naturen ha sin gilla gang och kliva upp lite tidigare och inforskaffa ett grafilter

Tack ska ni ha
Thomas
 
du kan ju köra lite på "ta vad som finns till hands"-taktiken. leta reda på de mest gråa och jämna solglasögon du kan hitta och håll dem framför objektivet. det borde ju funka.
 
TxT skrev:
I Spanien ar vi morgontrotta :)

Thomas

Ta bilden innan du går och lägger dig,då är det väl lagom ljust.
Jag vill minnas att man inte kom hem förens det var dags att gå o jobba när jag var där nere.
Siesta är en jäkligt bra uppfinning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.