Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

landskapsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
När du passerar bländare 11 ökar skärpedjupet inte så mycket mer och du tappar istället skärpa på grund av diffraktion, ett optiskt fenomen när ljus passerar ett litet hål.

När du har fokuspunkten väldigt långt bort får du ett långt skärpedjup ändå.

Fast man får inte längsta möjliga skärpedjup om man fokuserar jättelångt bort, det får man normalt när man fokuserar 1/3 in i bilden.

En annan sak, en bild blir sällan bättre för att den har ett oändligt skärpedjup, ofta vinner man på att isolera ett motiv och låta det väldigt långt borta eller nära bli lite oskarpt.
 
Nu har du fått massor med tips. Alla är nog bra och riktiga, men:
1. Det är inte fullt så krångligt som det kanske låter att få till en skarp landskapsbild. Kurser, stativ och spegeluppfällning är bra men inte nödvändigt!
2. Bildstabiliseringen ska stängas av om du har kameran på stativ, annars ska den givetvis användas.
3. Det är mycket svårt att få en knivskarp bild med 1/13 sek slutartid om du fotograferar utan stativ.
4. Prova i lite bättre ljus nästa gång du fotograferar så att du kan få till "rimlig" exponering, t. ex 1/250 sek, bländare 8 och aoto iso.
5. Lycka till
 
Tack så mycket för alla tipsen ! Jätte schysst ! Nu ska jag samla ihop alla tips och försöka utgå ifrån dom när jag fotar !
 
Ett litet avigt råd, som ger verkligt fina bilder där det finns ljusa och mörka partier (himmel och landskap). Ställ in AEB (Automatisk exponeringsvariation) på ± 2 bländarsteg. Ta bilderna med stativ. Självutlösaren med 2 sek tar tre bilder en normalexponerad, en överexponerad och en underexponerad (Canon EOS 600D). Av (bländar prioritet) med bländare 8 och ISO100 används. Jpg med högsta möjliga kvalitet duger bra. Av de tre bilderna du får är ingen riktigt bra. Den överexponerade har de mörka partierna bra. Den underexponerade har de ljusa partierna bra. Den "rätt" exponerade har bara något mittemellan bra. Kör du Linux är Kipi ett bra program dit man öppnar de tre bilderna och kör vidare. Knappt något behöver eller kan ställas in och det produceras en fin balanserad HDR bild. Har man Linux eller Windows och vill ställa in det mesta själv så är Luminance HDR ett bra gratis program. Luminance vill gärna ge gloria runt ljuskällor om man inte prövar sig fram med olika inställningar. Naturligtvis finns HDR för Photoshop också. Nikonvänner tar en serie om 5 bilder med endast ett exponeringssteg mellan varje bild.

De där linuxprogrammen slår ihop de tre jpg-bilderna till en med det tredubbla antalet pixlar. För att få normalstorlek, kan man efteråt finjustera och spara "förstörande" exempelvis (95%) för att få bilden till sedvanlig ( 4-8 Mb) storlek.

En Canon (EOS 600D) behöver man inte stänga av, för då försvinner AEB inställningen. Kameran får vara på hela dagen, som det åtgår för landskapsfotandet.
 
När du passerar bländare 11 ökar skärpedjupet inte så mycket mer och du tappar istället skärpa på grund av diffraktion, ett optiskt fenomen när ljus passerar ett litet hål.



Fast man får inte längsta möjliga skärpedjup om man fokuserar jättelångt bort, det får man normalt när man fokuserar 1/3 in i bilden.

En annan sak, en bild blir sällan bättre för att den har ett oändligt skärpedjup, ofta vinner man på att isolera ett motiv och låta det väldigt långt borta eller nära bli lite oskarpt.

Jaha! Alltid bra att lära sig nåt nytt :)
 
Nikonvänner tar en serie om 5 bilder med endast ett exponeringssteg mellan varje bild.
Varför ta bilderna så tätt som med ett stegs mellanrum när kamerorna har 10-14 stegs dynamiskt omfång på bas-ISO? Det räcker med att ta två, högst tre, bilder tillräckligt långt isär för att man ska täcka hela optikens dynamiska omfång jämnt. Har man över 13 steg som Nikons senaste modeller och tar fem bilder med ett stegs skillnad får man bara 2,5 steg över och 2,5 steg under och ett överlapp på fem bilder i de mittersta 8 stegen samtidigt som man bara får ca 18 steg totalt. Istället kan man ta 2 bilder med 5 stegs skillnad och få exakt samma resultat eller 2 bilder med 8 stegs skillnad och fortfarande ha ett överlapp på 5 steg i mitten och få ett omfång på 21 steg.

Drar man ut det längre får man överstrålning från de ljusa delarna när man tar de ljusaste bilderna eller kommer långt under vad man behöver för att exponera de ljusaste delarna rätt. Exakt hur mycket man kan dra ut det beror på objektivet.
 
Wow nu är jag lost :p haha jag får återkomma till detta senare tror jag !
Imorgon ska jag prova att ta en landskapsbild !
 
Som någon skrev tidigare: Krångla inte till det.

Ditt problem är att bilderna inte blir skarpa. Det ska de bli utan några hokus pokus. Släpp spegellåsning, HDR, självutlösare och liknande. Åtminstone tills du löst ditt enda nuvarande problem. Ta det andra när du känner att du vill ta ytterligare ett steg senare.

Jag vet inte var du bor, men här är det solsken och ljust ute nu, så har du liknande förhållanden är det ett bra tillfälle. Sätt bländaren på runt 6-8 och luta dig mot något när du tar bilden för att inte skaka för mycket. IS ska vara på och inget annat special. Själv skulle jag hålla ISO på max 400 och har du solsken som jag har räcker det med 100-200. Är det ljust ute ska det funka bra med "gröna rutan". Kolla så att du har en exponeringstid på 1/200 eller kortare. Blir det inte skarp har du ett problem, men det vore väldigt osannolikt. Lycka till.
 
Jättefint här också men jag sitter tyvärr pä jobbet ! Men tackar så mycket allihopa för tipsen ! Ska nog kunna lyckas ! Grönarutan innebär fokusrutan :eek:?
 
Jättefint här också men jag sitter tyvärr pä jobbet ! Men tackar så mycket allihopa för tipsen ! Ska nog kunna lyckas ! Grönarutan innebär fokusrutan :eek:?

Nej, gröna rutan är det helautomatiska läget på kameran, på ratten uppepå där du ha alla olika lägen finns det en grön ruta
 
Som någon skrev tidigare: Krångla inte till det.

Ditt problem är att bilderna inte blir skarpa. Det ska de bli utan några hokus pokus. Släpp spegellåsning, HDR, självutlösare och liknande. Åtminstone tills du löst ditt enda nuvarande problem. Ta det andra när du känner att du vill ta ytterligare ett steg senare.

Jag vet inte var du bor, men här är det solsken och ljust ute nu, så har du liknande förhållanden är det ett bra tillfälle. Sätt bländaren på runt 6-8 och luta dig mot något när du tar bilden för att inte skaka för mycket. IS ska vara på och inget annat special. Själv skulle jag hålla ISO på max 400 och har du solsken som jag har räcker det med 100-200. Är det ljust ute ska det funka bra med "gröna rutan". Kolla så att du har en exponeringstid på 1/200 eller kortare. Blir det inte skarp har du ett problem, men det vore väldigt osannolikt. Lycka till.

Helt rätt!

Det jag skrev senast handlade alltså om HDR och det är inget man behöver bry sig om förrän man saknar det. Det ger inte skarpare bilder men man får mer detaljer i de mörkaste skuggorna och ljusaste områdena.

Fast när det gäller fjärr/självutlösare håller jag inte med dig riktigt, det är fullt möjligt att skaka på kameran så man får ordentlig oskärpa när man trycker ned avtryckaren även om den sitter på stativ när slutartiderna börjar ge sig av mot en sekund. 2 sekunders självutlösare är faktiskt ett bra nybörjartips i de lägena.
 
Det där med HDR behöver man knappast några kunskaper för. Har man gjort det en gång, så sitter tankegången där och man får så att säga en utökad syn på det digitala fotograferandet.

(Teorin kring det är heller inte så svår. Canon gick upp till ±2 stegs exponering, så något utöver är då enligt dem onödigt. Det dynamiska omfånget med de tre bilderna blir redan då så stort att det inte kan visas utan en Tonemapping ( Kompression) behövs för att man skall kunna se det större registret av intensitetsomfånget (HDR).)

Lämpar sig som sagt väl för landskapsbilder med vacker himmel. För inomhusbilder ser man genom fönstret vad som döljer sig ute och samtidigt också vad som döljer sig i mörkret under bordet. Personerna kan sitta still en stund om exponeringstiderna är långa.
 
Det är klart att HDR inte är något svårt och avancerat (eller ens nytt eller digitalt) , men det är fortfarande helt fel lösning om bilderna inte blir skarpa. Dessutom är det inte självklart att man tycker det blir bättre med HDR, men det kan vi lämna utanför.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar