Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagringsmedia eller en netbok pc ?

Produkter
(logga in för att koppla)

snowbear

Aktiv medlem
Hej stor och velar emellan att köpa nått att lagra bilderna på medans man är på längre fotostunder, så man kan tömma minnes korten och spara batterier för ofta vill ju folk man ha med sig se bilderna där och då.
så jag undrar lite vad är bäst ? att köpa nån form av bärbar lagringsmedia eller en mindre dator typ EEE pc är det nån som har det ena eller andra och kan ge mig lite tips och tankar. en Jobo Giga Vu sonic 120GB kostar ju över 3000 kr det får man ju en asus eee 901 med 9"skärm och 160 gb lagrings utrymme !? storleken bekymrar mig inte en väska har jag alltid med så kan bära runt på en liten dator det gör inget.
 
Jag ser ingen anledning att köpa en pryl som är dummare än nödvändigt. Förutsättningarna är givetvis då att du inte planerar längre expeditioner utan ström och liknande för då passar nog eee pc inte lika bra. Annars så tycker iallafall jag att man har stor nytta av att ha med sig en hel dator ut för då har man alltid alla möjligheter, det har man inte med en jobo.

HAr en eeepc 900 och förutom att den har för liten hårddisk för att lagra mängder av bilder så gillar jag den skarpt, väger nästan inget alls och klarar mer än man tror, bara inte lika snabbt som datorn hemma...
 
en eee pc 1000h har vid optimala förhållande 7 timmars batterid så säg att jag får ut 4-5 timar av att lägga över och grovt kolla igenom och radera det räcker nog för mig, kommer ju passera ett utag föreller senare .. finns även billaddare !
det lutar åt en dator...
skulle bara vilja höra åsikter om nån har en lite bärbar lagringsmedia grej, hurvida lätt det är att kolla igenom radera bilder och om dom är snabba eller sega skrivhastigheten till hdd från minneskort hur dom känns helt enkelt, har inte tillgång att testa nån :(
 
Fördelarna med speciella lagringsenheter är ganska många:

Små, lätta och inte speciellt känsliga (jämfört med en mikro-pc).
Läsare för flera olika minneskortsformat (mikro-pc tar oftast bara SD).
Mycket snabba (iaf modellerna från Hyperdrive).
Lång batteritid.
Dessutom finns det ju modeller som är åtskilligt billigare än Gigavu.

Själv har jag rest med både mikro-pc och en Hyperdrive. Den senare är alltid med i kameraväskan, men att släpa omkring datorn i skogen skulle faktiskt inte falla mig in.
 
har du/ni nå tips på prisvärda bärbara lagringsmedia enheter jag kan inga märken alls bara det jag sett på cyberphoto. tycker 3000+ är för mycket för en sån sak !? som sagt 3000+ ger mig en hel dator som jag kan små redigera med och ha internet osv med ! tack på förhand :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.