Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring i molnet - två datorer - LR

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag tänkte skriva en artikel om hur man kan jobba smartast med bildarkivet med dessa parametrar;

- bildlagring i molnet
- minst två datorer (tex en hemma och en på jobbet)
- upppladdning av bildfiler från båda datorer
- ett centralt arkiv som speglas ut
- ena datorn har inte hårddisk nog att ha hela arkivet lokalt.

Scenario 1:

- laddar upp bilderna på jobbdatorns lokala hårddisk via LR till en Google Drive folder. Bilderna läggs upp i arkivet och Google Drive synkar upp dem. Klart.

Scenario 2:

- laddar upp bilderna till hemdatorn men där är hårddisken för liten för att ha hela arkivet lokalt vilket ställer till det. Det blir alltså problem eftersom Drive vill ha, eller inte, foldrarna lokalt för att kunna synka.

Funderar på denna lösning:

- På hemdatorn så importerar jag in bilderna via LR till en Google Drive-folder som jag kallar Temp-Import.
- Drive kommer synka upp bilderna till molnet.
- Drive är inställt att inte synka bildarkivets huvudfolder till hemdatorn.
- När jag kommer till jobbdatorn så får jag med jämna mellanrum Importera (och flytta) via LR till arkivet hvuudfolder.
- Då kommer LR på jobbdatorn ha en uppdaterad struktur och med alla bilder. Temp-import-foldern kommer att vara tom (så hemdatorns utrymme kommer inte belastas).

Det kan funka men jag ser framför mig att hemdatorn aldrig kommer kunna visa upp Bildarkivet med struktur och tumnaglar (eftersom jag inte synkar det). Men kan jag ställa in så att ngn LR-fil kan synkas som visas upp folderstruktur mm (men inte visar själva bilderna)? Skulle det funka att göra en "Synkronisera Mapp" för att få över struktur (men inte alla bilder)?

Några tips? Något jag tänker helt fel i?

Du skulle kunna prova att använda ett program som odrive att synka till google drive. Då väljer du själv vilka mappar/filer du vill ha tillgång till.
https://www.odrive.com

Med vänlig hälsning / Jörgen

Jag tänkte skriva en artikel om hur man kan jobba smartast med bildarkivet med dessa parametrar;

- bildlagring i molnet
- minst två datorer (tex en hemma och en på jobbet)
- upppladdning av bildfiler från båda datorer
- ett centralt arkiv som speglas ut
- ena datorn har inte hårddisk nog att ha hela arkivet lokalt.

Scenario 1:

- laddar upp bilderna på jobbdatorns lokala hårddisk via LR till en Google Drive folder. Bilderna läggs upp i arkivet och Google Drive synkar upp dem. Klart.

Scenario 2:

- laddar upp bilderna till hemdatorn men där är hårddisken för liten för att ha hela arkivet lokalt vilket ställer till det. Det blir alltså problem eftersom Drive vill ha, eller inte, foldrarna lokalt för att kunna synka.

Funderar på denna lösning:

- På hemdatorn så importerar jag in bilderna via LR till en Google Drive-folder som jag kallar Temp-Import.
- Drive kommer synka upp bilderna till molnet.
- Drive är inställt att inte synka bildarkivets huvudfolder till hemdatorn.
- När jag kommer till jobbdatorn så får jag med jämna mellanrum Importera (och flytta) via LR till arkivet hvuudfolder.
- Då kommer LR på jobbdatorn ha en uppdaterad struktur och med alla bilder. Temp-import-foldern kommer att vara tom (så hemdatorns utrymme kommer inte belastas).

Det kan funka men jag ser framför mig att hemdatorn aldrig kommer kunna visa upp Bildarkivet med struktur och tumnaglar (eftersom jag inte synkar det). Men kan jag ställa in så att ngn LR-fil kan synkas som visas upp folderstruktur mm (men inte visar själva bilderna)? Skulle det funka att göra en "Synkronisera Mapp" för att få över struktur (men inte alla bilder)?

Några tips? Något jag tänker helt fel i?

Kan bara säga att detta är en artikel jag gärna läser, om du hittar ett bra flöde. Dock ser jag en viss risk i att försöka hitta ett flöde just för att skriva en artikel. Det finns många artiklar därute på nätet som försöker lösa just detta, men som uppenbart är skriven av någon som inte har använt sin egen setup någon längre tid, och där det helt enkelt inte fungerar på ett smidigt sätt i längden.

För att vara mer konkret, jag inte helt förtjust i lösningar som innebär att jag måste använda tredjepartsprogram för att synka enbart delar av Google Drive eller oneDrive. Känns som att det är lite väl många saker som kan gå fel...
Ett annat problem tror jag är hastigheten på uppladdningen. Att synka flera Gb mot molnet, då speciellt över wifi, har en förmåga att inte vara en särskilt snabb operation, vilket riskerar att ställa till det ytterligare, då det tar åtskilliga timmar för datorerna att komma i synk. Då måste man se till att lightroom-biblioteket uppdateras först, för att inte riskera en konflikt, vilket skapar ytterligare komplexitet.

Ja det är bra invändningar/reservationer. Jag vill hålla mig till Dropbox/Drive (eller liknande) och LR. Inga fler program som jag också tror riskerar att skapa trubbel.

Ja det är bra invändningar/reservationer. Jag vill hålla mig till Dropbox/Drive (eller liknande) och LR. Inga fler program som jag också tror riskerar att skapa trubbel.

Vet inte hur du tänkte där, för att synka mot Dropbox/drive måste du använda ett program. Skippa de programmen och använd ett program som odrive, (vet inte om det finns liknande) så får du alla de funktioner du efterfrågar.

Själv har jag en dator.
på den LR katalog samt mina bilders mappstruktur. där odrive synkar dom mot onedrive. Jag bestämmer själv vilka bilder som skall finnas med. Alla mappar och bildfiler är ersatta av en tom fil, Om jag vill ladda ner en fil eller hel mapp högerklickar jag och väljer alternativet. Jag har valt att efter en vecka så raders filen lokalt och ersätts igen med en tom fil.

När jag är hemma arbetar LR mot en NAS där alla original finns.

När jag inte är hemma arbetar LR mot den lokala mappstrukturen.

LR har så man lätt kan byta källa.

Vet inte om detta alternativet är något för dig, men om du skall skriva en artikel är det kanske synd att utelämna det.
Med vänlig hälsning /Jörgen

Googla o läs Victoria Bampton / The lightroomqueen innan du skriver ngt.
Har för mig hon har ypperliga sådana beskrivningar.

Vet inte hur du tänkte där, för att synka mot Dropbox/drive måste du använda ett program. Skippa de programmen och använd ett program som odrive, (vet inte om det finns liknande) så får du alla de funktioner du efterfrågar.
För att använda Dropbox eller Drive så måste man installera ett program som kommunicerar med antingen Dropbox eller Drive.

Odrive är ytterligare ett program. Ju flera program man installerar desto större risk för krångel.

Odrive är helt onödigt om man bara använder en "molnserver", men tycks vara rätt praktiskt om man använder flera.

Själv har jag en dator.
på den LR katalog samt mina bilders mappstruktur. där odrive synkar dom mot onedrive. Jag bestämmer själv vilka bilder som skall finnas med. Alla mappar och bildfiler är ersatta av en tom fil, Om jag vill ladda ner en fil eller hel mapp högerklickar jag och väljer alternativet. Jag har valt att efter en vecka så raders filen lokalt och ersätts igen med en tom fil.

När jag är hemma arbetar LR mot en NAS där alla original finns.

När jag inte är hemma arbetar LR mot den lokala mappstrukturen.

LR har så man lätt kan byta källa.

Vet inte om detta alternativet är något för dig, men om du skall skriva en artikel är det kanske synd att utelämna det.
Med vänlig hälsning /Jörgen

Jag var otydlig! Jag menar att använda drive/dropbox egna klienter för synk. Jag tycker att det känns säkrare mer deras egna (bättre byggda tänker jag). Min erfarenhet är att Drive-klienten är bättre skriven och hushållar på hur mkt datakraft den stjäl. Dropbox-klienten ville gärna suga så mkt den kunden vilket slutade med att datorns fläkt gick hela tiden.

Odrive är dock ett bra tips. Jag skall kika på den mer!

För att använda Dropbox eller Drive så måste man installera ett program som kommunicerar med antingen Dropbox eller Drive.

Odrive är ytterligare ett program. Ju flera program man installerar desto större risk för krångel.

Odrive är helt onödigt om man bara använder en "molnserver", men tycks vara rätt praktiskt om man använder flera.

Ja det var lite så jag tänkte också.

Scenario 2:

Det går inte att sätta in en större hårddisk i den där datorn, eller rent av en till?

Du får ju inte fler program för att du ersätter en med en annan. Problem får man om man använder dåliga program. Vissa tjänster har dåliga synkprogram där det kan uppstå konflikter om man använder flera datorer.

Ja en stor fördel med odrive är att du kan använda flera olika tjänster och konton. Men inte enbart. du kan kryptera dina filer, du kan synka filer från externa diskar.

Men jag är inte någon som skall sälja in andra att använda något de inte vill. Jag gav bara ett förslag på en fråga. Med vänlig hälsning, /Jörgen

Du får ju inte fler program för att du ersätter en med en annan. Problem får man om man använder dåliga program. Vissa tjänster har dåliga synkprogram där det kan uppstå konflikter om man använder flera datorer.

Ja en stor fördel med odrive är att du kan använda flera olika tjänster och konton. Men inte enbart. du kan kryptera dina filer, du kan synka filer från externa diskar.

Men jag är inte någon som skall sälja in andra att använda något de inte vill. Jag gav bara ett förslag på en fråga. Med vänlig hälsning, /Jörgen
Jag har bara läst på lite som hastigast om odrive, men tvivlar lite på att det programmet kan ersätta de program som man normalt installerar när man ska använda en molntjänst. Odrive är väl ett komplement som ligger som ett lager ovanpå tjänsteleverantörernas program?

Jag nedvärderar inte odrive, utan tycker att det verkar vara ett utmärkt program för sitt ändamål. Jag ville bara påpeka att om man bara använder en enda molntjänst så bör man klara sig lika bra utan odrive.

Jag har bara läst på lite som hastigast om odrive, men tvivlar lite på att det programmet kan ersätta de program som man normalt installerar när man ska använda en molntjänst. Odrive är väl ett komplement som ligger som ett lager ovanpå tjänsteleverantörernas program?

Jag nedvärderar inte odrive, utan tycker att det verkar vara ett utmärkt program för sitt ändamål. Jag ville bara påpeka att om man bara använder en enda molntjänst så bör man klara sig lika bra utan odrive.[/QUOTE

Odrive är ett fristående program, som har fler funktioner och fördelar mot de program som moln leverantörerna erbjuder

Lagring i molnet

Nu känner jag hur nervositeten får min panna att blänka. Hur korkad får jag bli? Måste allt vara så komplicerat som ni skriver här? Jag min idiot har skaffat ett dropbox konto på 1 gb. och laddat upp hela innehållet i LR:s mapp: Bildmapparna och tillhörande biblioteksfiler.Detta för att jag ville behålla filstrukturen Det tog tid, visst, men det verkar att fungera. Om jag klickar på någon biblioteksfil i droppoxen går Lr igång helt korrekt. Beror detta på att jag fortfarande har kvar motsvarande filer på hårddisken, eller har jag kommit på en enklare lösning???.

Nu känner jag hur nervositeten får min panna att blänka. Hur korkad får jag bli? Måste allt vara så komplicerat som ni skriver här? Jag min idiot har skaffat ett dropbox konto på 1 gb. och laddat upp hela innehållet i LR:s mapp: Bildmapparna och tillhörande biblioteksfiler.Detta för att jag ville behålla filstrukturen Det tog tid, visst, men det verkar att fungera. Om jag klickar på någon biblioteksfil i droppoxen går Lr igång helt korrekt. Beror detta på att jag fortfarande har kvar motsvarande filer på hårddisken, eller har jag kommit på en enklare lösning???.

Det beror på att du har filerna kvar lokalt på din hårddisk.

OK, jag förstår, men om jag laddar ned hela "skiten" eller delar av den med följande originalstruktur bör det funka, eller? "Verbatim HD:My Lightroom pictures". Jag misstänker att andra agenter kan sabba originalstrukturen.

Ja, att ha allt i "molnet" kan vara ett alternativ. Det första problemet är att man ofta inte har tillräckligt med plats på sin laptop för att synka hela sitt arkiv. Det andra problemet är att det kan ta en ganska lång stund, som i många timmar, även med en bra uppkoppling, innan det är synkat om man lagt in ett par Gb nya bilder. Sen är det även så att det inte är helt gratis med så mycket utrymme som krävs, även om via Office365 kan få en Tb utrymme för en ganska rimlig summa.

Lagring i molnet

Ja, att ha allt i "molnet" kan vara ett alternativ. Det första problemet är att man ofta inte har tillräckligt med plats på sin laptop för att synka hela sitt arkiv. Det andra problemet är att det kan ta en ganska lång stund, som i många timmar, även med en bra uppkoppling, innan det är synkat om man lagt in ett par Gb nya bilder. Sen är det även så att det inte är helt gratis med så mycket utrymme som krävs, även om via Office365 kan få en Tb utrymme för en ganska rimlig summa.
Bara för tydlighetens skull: I mitt första inlägg slarvade jag och skrev 1 gb utrymme. Det ska naturligtvis vara 1 tb (för cirkus en tusing per år.
I övrigt den som lever får se. Bilderna ska i alla fall gå att rädda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar