Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring av Bröllopsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstars

Ny medlem
Jag ska fota syrrans bröllop i helgen och funderade på om det finns något smidigt sätt att sätta upp en filserver med många användare så att var och en som vill kan ladda upp sina egna bilder från brölloppet.

Många har ju sina egna kameror och Iphones etc och vill dom dela med sig av sina alster och glädja brudparet så tänkte jag ge dom en lapp med användarnamn/lösenord till en site för uppladdning.

Så frågan är alltså, finns det en sådan site att använda eller är det något man behöver fixa själv via NAS/FTP etc?

Någon som testat detta?

MVH
Sillstars

Finns säkert många andra sidor också och även bättre kanske. Men denna kan man ladda upp direkt via deras App som går att köra på iOS eller Android telefoner. Man kan även ladda upp via datorn om man fotograferat med sin digitalkamera. Går att sätta säkerhet på så att inga utomstående kan se samt att man kan tillåta inbjudna att bjuda in andra eller inte.

/ Stolpe

http://trycapsule.com

Copy.com är annars ett bra om inte bättre alternativ. Du får mycket mer lagringsutrymme där, gratisutrymme det vill säga.

/ Stolpe

Tror jag förstår din tanke. Alla skall lagra sina bilder tagna vid bröllopet på en plats..
Vad händer sedan? Rätten till bilden tillhör fortfarande fotografen.
Så även om bröllopsparet får alla bilder samlade har de inte rätt att förstora, skriva ut eller använda dessa bilder utan fotografernas tillstånd. Om man använder en bild utan tillstånd har denne rätt att kräva ersättning i efterhand.
Det är förmodligen skälet till varför det inte finns ett enkelt sätt att sätta upp en sådan streaming tjänst.
Skulle du lyckas bör du säkra dig genom att få att alla som lägger upp bilder skriver på ett avtal att ni har rätt att använda bilderna.

...
Så även om bröllopsparet får alla bilder samlade har de inte rätt att förstora, skriva ut eller använda dessa bilder utan fotografernas tillstånd. Om man använder en bild utan tillstånd har denne rätt att kräva ersättning i efterhand...

Som jag förstått det skulle väl brudparet i detta fall ha rätt att skriva ut bilder och använda privat? Det har man väl alltid?

Från SFFs sida:
"10. När krävs det tillstånd från fotografen för att få använda fotografier?

Svar: Huvudregeln är att när fotografier ska användas i annat än för rent privat syfte krävs alltid tillstånd från fotografen. Görs exemplar i analog eller digital form för privat syfte krävs däremot inget tillstånd, så länge förlagan är laglig och antalet exemplar inte överstiger nio stycken."

Jag tycker iofs det verkar vara en konstig umgängeskrets man har om man över huvudtaget behöver bry sig om såna här saker...

Tack för bra svar!

När det kommer till upphovsrätten så är det inga problem, bilderna är till för att återberätta lite från bröllopet och kommer inte användas mer än att finnas i ett arkiv att kolla på ibland, kanske någon blir utskriven och hamnar på ett piano eller en bokhylla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar