Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagring av 645

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Hej, har precis börjat fotografera 645 och står nu inför det delikata problemet att förvara mina nya fina (och stora *ler*) negativ och dior. Hur är det lämpligast att förvara dessa?

Tacksam för alla svar

Må solen skina på dina stigar

Niklas

Då jag skaffade mig en åldersdigen mellanformatare i veckan hamnade jag i samma dilemma när jag framkallade första rullen.

På Clas Ohlson hade de samlarfickor för hockeybilder och dylikt i polypropylen (samma material som jag har till mina 35mm negativ och dior) 9 x ca 65x92 mm per sida. Det funkar ialla fall OK med 6x6 cm fast det kanske inte blir direkt utrymmesoptimerat i 6x4.5cm fallet.

Sedan om bilderna mår bra av polypropylen i längden är jag lite osäker på, även om 35mm negativfickorna är i samma material.

Mvh Richard

Printfile har många olika typer av förvaringsfickor att förvara negativ och dia i.

Sen bör ju dessa ligga mörkt, torrt och svalt.
Använd ev. en låda av syrafri kartong.

Kom på att det finns nåt företag som tillverkar fickor i syrafri papper, kommer inte ihåg vad de heter däremot. Kan vara Hama som gör dem.

Jag köpte upp fickor på Photax. De var rätt billiga också. Finns en Patersonpärm med 25 blad i vid köpet för 145:-
/Lotta

Glömde skriva att de medföljande fickorna i patersonpärmen ser ut att vara just i syrafritt. De är inte i plast i alla fall..
/Lotta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar