Annons

Lagerproblem hos Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder mig av Föreningssparbanken när jag köper över nätet, vilket har fungerat riktigt bra.
De kan göra ett tillfälligt kreditkort med bestämt utgångsdatum och maxgräns för belopp som kan dras. Fungerar endast en gång och sedan måste man göra ett nytt.
Man gör det själv och det tar bara ett par minuter så är det klart.
Känns väldigt säkert.
 
Hi folks

Visst kan man bli lurad genom PayPal likväl. Men det kostar en slant och det kräver i alla fall mer arbete för säljaren att skapa ett PayPal konto. För mig så känns det bättre än om säljaren endast godtar "money transfer" eller check. Det finns ett antal "tracking" möjligheter med PayPal som inte finns med "money order".

Du kan dessvärre bli lurad hur du än gör. Kreditkort kan missbrukas etc. Det säkraste är nog att handla via stora etablerade leverantörer och att använda ett betalkort istället för kreditkort. Med ett betalkort kan du sätta in summan som ditt köp kostar och på detta sett undvika att det dras extra.

Mankan
 
Zoso skrev:
1) Google är din vän, samt sök på forumet.
2) Med kreditkort.
3) Nikon har världsgaranti på sina objektiv som säljs av deras återförsäljare.

kent.

Det finns en sak man missar. I sverige är vi skyddade av konsumentköplagen. Som skyddar oss i ytterligare 24 månader utöver garantin.

Så det är i praktiken bara företagare, som då inte omfattas av konsumentköplagen som inte går miste om något.

En annan sak att tänka på är att de flesta butiker i regel tar en handläggningsavgift för att hantera ett garantiäreende och den brukar kunna bli runt 300-500kr per tillfälle.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Det finns en sak man missar. I sverige är vi skyddade av konsumentköplagen. Som skyddar oss i ytterligare 24 månader utöver garantin.

Så det är i praktiken bara företagare, som då inte omfattas av konsumentköplagen som inte går miste om något.

En annan sak att tänka på är att de flesta butiker i regel tar en handläggningsavgift för att hantera ett garantiäreende och den brukar kunna bli runt 300-500kr per tillfälle.

Mvh
Maverick

Varför skall man blanda in en butik vid ett Världsgaranti ärende ?

Man skickar naturligtvis prylen själv till märkets serviceställe efter överenskommelse på telefon eller via mail.

Det en butik tar betalt för är väl frakten och jobbet med att förmedla ärendet, gör du det själv behöver du bara betala frakten och den är betydligt billigare än vad en butik tar för samma jobb.

kent.
 
Absolut är det så, det beror väl lite på vad man värderar sin egen tid.

Om man nu ändå tänker sig att man kan skicka grejerna fram och tillbaka så är frågan om världsgaranti ointressant eftersom du kan tänka dig att skicka tillbaka prylen till ursprungslandet.

Fortfarande förlorar du dock 24 månaders konsumentköpsskydd.

Mvh
Maverick
 
Jag är sedan många år Nikon kund.
När jag bestämde mig för att gå över till digitalt, köpte jag en D200. Fick vänta 1 månad, och det var OK.

Beställde även ett 18-200 VR, och detta har jag ännu inte fått (har hitills väntat 5 månader).
Hade jag vetat att Nikon har dessa leveranssvårigheter, hade jag bytt märke direkt.
Jag tycker Nikons behandling av kunderna är USEL.
Informationen är lika med NOLL.

Nästa gång jag byter, då skall jag verkligen överväga att byta märke.

Nikon !!! SKÄRPNING
 
Funderar skarpt på att ta ett Tamron 18-200 (bl a) istället, ska även inom kort ha ett macro objektiv, går det i denna takten kommer kameran att bli ett museéföremål.
Någon som har erfarenhet på Tamron <> Nikon objektiv?? Är de lika bra - eller??
 
Maverick skrev:
Absolut är det så, det beror väl lite på vad man värderar sin egen tid.

Om man nu ändå tänker sig att man kan skicka grejerna fram och tillbaka så är frågan om världsgaranti ointressant eftersom du kan tänka dig att skicka tillbaka prylen till ursprungslandet.

Fortfarande förlorar du dock 24 månaders konsumentköpsskydd.

Mvh
Maverick

Man behöver inte skicka prylen tillbaka till USA när man har världsgaranti, man skickar den till tillverkarens serviceställe i det land man befinner sig i, dvs Nikons service i Sverige i detta fall.

kent.
 
Om ni inte orkar vänta på att Nikons prylar skall
levereras till Sverige så köp tex på

hksupplies i Hong Kong via ebay.

Snabb leverans och alltid billigare än i Sverige
även med tull+moms.
 
En absolut pålitlig inköpskälla i HK:

http://stores.ebay.co.uk/Santech-Hong-Kong-Photo-equipment

Du kan betala via 'MoneyBookers' (i England) - till dem skickar du pengar med insättning på bankgirokonto i Föreningssparbanken.

Begär att 'Santech' skall sända med 'HongKong Post Registered Airmail' - tar max en vecka och funkar bättre en EMS, Fedex m.fl. och blir billigare.

Om du inte hittar det objektiv du vill köpa i eBay-shoppen, meila <[email protected]>, 'refer to Uncle Hans' och fråga (på engelska).
 
Är det nån som fått sin D80 med 18-135 från Cyberphoto än ?

Eller har snackat med dem om när de gissar att det blir leverans ?
 
YES!!!

Fick precis meddelande ifrån Dustin, de har fått in det på lager......kommer imorron. Vilken lycka!!! Helgen räddad!!
Beställde det den 17/6......då fick jag inte "så" lång väntetid ;-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.