Annons

Laddningsbara batterier!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriel Samuelsson

Avslutat medlemskap
Det finns en bra laddare, med batterier för diitalkameror som fabrikatet GP tillverkar. De har olika sorter på sina batterier på R6. Undrar om det skiljer något i användningstid mellan 1300 mAh, 1600 mAh, och 1800 mAh förutom priset.. www.teknikmagasinet.se, sök på GP powerbank. En annan variant är ju Biltemas billiga uppladdningsbara batterier, med deras eget namn, men de är väl bara skräp, eller!?
MVH Gabriel
 
Naturligtvis skiljer det i användningstid. Själv kör jag GPs 1300mAh i min blixt. Har två uppsättningar så jag tycker inte det spelar någon roll om 1800 räcker ett antal avfyrningar till. Det kostar ändå en extra slant.. så frågan är om det inte blir bättre med 3 uppsättningar 1300 än 2 uppsättningar 1800...

laddare och 3 uppsättningar 1300 = 405:-
laddare och 2 uppsättningar 1800 = 375:-
 
Skulle kanske tilläggas att jag åsyftade till batterier till digitalkamera, med zoom, och stor LCD display, och igen nätadapter..

Kollade runt på stan, och hörde in på fotobutikerna, de sa att laddningsbara batterier under 1800 mAh inte duger för digitalkameror.

Feedback från några fler tas gärna emot! Men tack Jesper för tipset om fler uppsättningar, men jag klantade och skrev som sagt inte att det gäller digitalkamera..

MVH Gabriel
 
Jag använder gp´s 1600 batterier till min Minolta Dimage 2330, visserligen bara en liten 2.3 mp kamera men en uppsättning med 4 st räcker vid "normalt" fotande dvs med sporadisk använding av lcd monitorn till ca 2-2,5 tim, och det med kameran igång hela tiden.
 
Jag använder 4 st GP1800 till min Fuji S2:a och dem räcker till 400 bilder ungefär, dock använder jag knappt LCD:n på den iofs..
 
Okej christian, det låter som om jag ska skaffa 1800 mAh för att vara på den säkra sidan..får snåla lite, så jag kan skaffa ytterligare fyra batterier till backup! Studentlivet är ingen höjdare ekonomiskt..iaf inte just nu..
MVh Gabriel
 
Hakar på tråden.

Köpte denna laddare med AA batterier http://www.kjell.com/content/templa...em=44670&path=2500000,5500000,6500000,7500000 det fanns inte budget för mera just nu, men frågan är att när jag lade de på laddning över natten för första uppladdningen vilket funkade , men på morgonen när jag skulle stoppa i dem i kameran så var de rejält varma, ska de verkligen vara det, även laddaren var rejält varm??

Det jag lärt mig av batteriladdning är att om det blir så varmt så är något fel, eller är det annorlunda med Ni-Mh batterier?

Det var så varma att jag inte ville stoppa de i kameran direkt utan lät de svalna en stund först, det känns lite knepigt.

Vad säger Ni normalt eller fel på något??
 
Hakar på tråden.

Köpte denna laddare med AA batterier http://www.kjell.com/content/templa...em=44670&path=2500000,5500000,6500000,7500000 det fanns inte budget för mera just nu, men frågan är att när jag lade de på laddning över natten för första uppladdningen vilket funkade , men på morgonen när jag skulle stoppa i dem i kameran så var de rejält varma, ska de verkligen vara det, även laddaren var rejält varm??

Det jag lärt mig av batteriladdning är att om det blir så varmt så är något fel, eller är det annorlunda med Ni-Mh batterier?

Det var så varma att jag inte ville stoppa de i kameran direkt utan lät de svalna en stund först, det känns lite knepigt.

Vad säger Ni normalt eller fel på något??
Ja, batterierna blir varma när de laddas, det är helt normalt. Däremot kan lite mer avancerade laddare känna av när batterierna är fullladdade och minskar laddningsströmmen därefter. Din laddare verkar sakna denna funktion. Det står också på hemsidan att laddaren har en timer på 5 timmar. Jag tolkar det att den borde stängas av efter denna tid. Ska man kanske trycka på någon knapp för att aktivera timern? Att batterierna är varma även efter laddningen över natten innebär att de fortsatt laddas under hela tiden.

Om du fortsätter ladda batterier efter de är fulla belastas batterierna av full strömstyrka även när de är fullladdade. Det kan vara skadligt för batterierna i längden vilket skulle resultera i mindre antal laddningar och mindre hållbarhet på sikt. Men med tanke att moderna Ni-MH batterier kan laddas typ 1000 ggr spelar det kanske mindre roll.
 
Ja, batterierna blir varma när de laddas, det är helt normalt. Däremot kan lite mer avancerade laddare känna av när batterierna är fullladdade och minskar laddningsströmmen därefter. Din laddare verkar sakna denna funktion. Det står också på hemsidan att laddaren har en timer på 5 timmar. Jag tolkar det att den borde stängas av efter denna tid. Ska man kanske trycka på någon knapp för att aktivera timern? Att batterierna är varma även efter laddningen över natten innebär att de fortsatt laddas under hela tiden.

Om du fortsätter ladda batterier efter de är fulla belastas batterierna av full strömstyrka även när de är fullladdade. Det kan vara skadligt för batterierna i längden vilket skulle resultera i mindre antal laddningar och mindre hållbarhet på sikt. Men med tanke att moderna Ni-MH batterier kan laddas typ 1000 ggr spelar det kanske mindre roll.

Ok jo det var en enklare laddare men den skiftar till grönt när den är klar så då får jag bara koppla ur den då så bör det inte var några problem, manualen sa inget om att aktivera timern den skulle vara automatisk, däremot finns en omkopplare för 4- 8 batterier.

Nåväl får jag ut hälften av de laddningarna så är jag nöjd med tanke på priset.

Tack för svar.
 
Den enda laddare jag i dagsläget rekommenderar når någon frågar, är Biltemas för 149:-. Övervakning på enskilda celler, ∆°-, ∆V- och tidövervakning. Mycket bra för den pengen.

Satsa på fyrpack av 2300 mAh, eller bättre, av något välkänt märke. Jag använder Uniross, Groove, GP och Hähnel om varandra, men bara samma märke och samma kapacitet igång. Jag har negativ erfarenhet av att blanda märken och kapacitet.
 
Ja d har ju hänt lite på marknaden sen denna tråden skapades :p heh

"sista" inlägget va ju gjort 2002-09-26, 23:49 .

Men köper man bara batterier av bra kvalité så är det ju ingen nackdel att köpa med så hög kapacitet som möjligt..sen är det ju ett gäng andra faktorer som spelar in oxå.. Hur mycke ström dom levererar. Hur bra dom håller spänningen.. m.m.
 
Jo därför kan man ju läsa i en senare tråd och få reda på den senaste tekniken om batterier som har låg självurladdning:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102646&highlight=laddningsbara

jag hade läst den tråden och de övriga i ämnet innan jag skrev min fråga att det blev en så "gammal" tråd var bara en tillfällighet (det var alltså den jag läste sist då jag jobbade mig bakåt i tiden), men jag tyckte det var bättre att "återanvända" en befintlig tråd än att skapa en ny och jag fick mitt svar så det löste sig ju.

Men nästa gång ska jag välja en nyare tråd då det tydligen har betydelse för vissa ;-)
 
Hej Kustbo.

Enligt de uppgifter din länk hade så laddar den 2000 mAh på dessa fem timmar, per fack.
Tomma celler blir alltså aldrig fulladdade om de överstiger ca 1800-1900 mAh.

Det som är bra att känna till är att om någon eller några celler inte är urladdade så kommer de bli överladdade och de som är tomma kommer inte att bli fulladdade med en sådan "enkel" laddare som inte kontrollerar laddstatus i varje fack.

Att de över natten är varma innebär att den enda övervakningen som finns (den enklaste av dem alla) inte fungerar.

Miklen: även kvalitetsbatterier, Energizer, Sanyo, Duracell, mfl har drabbats av problem pga att de har haft för hög kapacitet, de tål inte att tappas pga att cellväggarna är alltför sköra, många har drabbats av väldig hög självurladdning, (tomma på 1-2 veckor), det var en av anledningarna till att Sanyo utvecklade Eneloop 2005 och att samtliga tillverkare har följt efter.

1000 ggr ska tas med en nypa salt, klarar de 500 ggr så är det väldigt bra,
Standardladdning avses när antalet cykler uppges, 0,1 C i 16h.

Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.