Advertisement

Annons

laddnings problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

staffanjonsson

Aktiv medlem
Köpt nya batterier(bp511) nyss och när jag ska ladda dom så lyser det på canons batteri laddare att den är full laddad efter ca 30minuter.. (blir samma med orginal batterierna) men när man använder dom i kameran så visar den att det snart är slut på ström.. är inte laddarens lampa nått att lita på? och laddar den batteriet än fast den lyser full laddat?
 
staffanjonsson skrev:
Köpt nya batterier(bp511) nyss och när jag ska ladda dom så lyser det på canons batteri laddare att den är full laddad efter ca 30minuter.. (blir samma med orginal batterierna) men när man använder dom i kameran så visar den att det snart är slut på ström.. är inte laddarens lampa nått att lita på? och laddar den batteriet än fast den lyser full laddat?
Ofta (i regel) skall nya batterier laddas 12-24 timmar 1.a gången.
Mvh Eie
 
kollade nyss till den, laddaren tjuter nu.. är ett litet iriterande pip ljud (likt som de kan tjuta från gammla datorer ibland) som bara slutar om man drar ur sladden.. men fortsätter om man pluggar i sladden igen.. de kan ju inte vara friskt om den lever om.. gick upp för att känna på batteriet och det var nästan iskallt, de betyder väll att den inte laddar batteriet när det lyser full laddat?

hmm, enda jag kan tänka mig är att min laddare är sönder av nån oförklarlig anledning.. jag har då aldrig vare med om att en laddare pajjat..
 
Tjuter som en gammal kärring??

Ett av två. Svart att säja på distans, men är laddaren OK på din gamla akkar (dom har du vel?); så är det batteriet.
"Gamla" batterier (själv om dom är nye för dej) kann ha gått i "blockering", och näkar ta imot laddning.
Kolla själv.
Funkar laddaren= returnér batterierna. Inte forsök att tvinga dom igång. Kapasiteten är def. ödelagd.
mvh Erik J
 
Ja alltså de blir samma fel med dom gammla orginal batterierna. visar full laddat efter 30 minuter.. och dom nya visar samma.. och laddaren tjuter nu som sagt.. och batteriet blir kallt när de "ska" laddas.. måste ju vara nått vajjsing i laddaren..
 
Hej, Staffan!

Jag har liknande problem. Jag har en Canonkamera. Min laddare heter Uniross och batterierna är 4 st AA Ni-MH 2.500 mAh. Jag har två uppsättningar batterier.

Jag tycker att det går oväntat fort att ladda upp batterierna och de räcker oväntat kort tid.
Det har till och med hänt en gång att batterier som enligt laddarens lampa skulle ha varit fullt uppladdade inte fungerade alls när jag var ute i skogen och fotade och de andra tog slut. Jättekul!
De fungerade emellertid igen efter att jag laddat upp dem när jag kom hem.

Sedan dess har jag alltid med mig ett fyrpack engångsbatterier för säkerhets skull, utöver min andra uppsättning uppladdningsbara.

Men det är inte roligt alls, sådant här. Det blir ett ständigt stressmoment när man är ute och fotar.

Problemet har kommit och gått lite. Först verkade det som att det var den ena batteriuppsättningen som var dålig. Jag fick en ny där jag köpt kameran, laddaren och batterierna när jag beskrev problemet för dem.
Sedan fungerade ett tag men nu har det börja krångla igen.

Än så länge är jag inte säker på om det är laddaren eller batterierna som det är något fel på, så jag har märkt batterierna för att hålla reda på vilka som är vilka och börjat skriva en "batterilogg" där jag skriver upp när jag byter batterier, till vilken uppsättning jag byter, och på ett ungefär hur många bilder jag tagit däremellan.

Jag hoppas att jag så småningom ska kunna se ett system i det här (jag har precis börjat) så att jag kan avgöra var problemet ligger.

Min kamera kan inte visa någon skala över laddningsnivån i batterierna som sitter i. När batterierna än nästan slut börjar varningslampan för låg batterinivå blinka, och då brukar det bara gå att ta två, tre bilder till.

Är det någon som känner till något sätt att kolla batteriernas uppladdningsnivå, när nu inte kameran kan visa det?
Det skulle vara till stor hjälp i att försöka lösa det här mysteriet.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Ja det är riktigt drygt det dära.. När man håller min laddare mot örat när den är igång så tjuter det där inne som om en kondensator läcker. Jag måste nog byta ut min laddare och kolla om det blir bättre då, de måste ju nästan vara den som spökar.. Du har tur du som kan använda dig av engångsbatterier när dom uppladdningsbara spökar.. Vi sitter i batteriträsket vi.. /Mvh
 
Hej!

Jag ska i alla fall fortsätta att föra min batterilogg medan garantin fortfarande gäller och försöka gå till botten med det här mysteriet.

Det här är min första kamera så jag har inget att jämföra med, men jag har märkt från lite olika håll att det inte alls är någon självklarhet att en kamera kan fungera med engångsbatterier, som alternativ i nödfall. Det trodde jag faktiskt att alla kameror kunde.

Vi verkar i alla vara långt ifrån ensamma om det här problemet. Den här tråden råkade vara en av de första träffarna bland många när jag sökte i forumet på orden "batteri", "laddare" och "problem".

En klen tröst, men jag tänker inte låta dåliga batterier och/eller laddare få förstöra fotandet. Det här ska redas ut så att jag kan koncentrera mig på att fotografera, och inte hela tiden tänka på att batterierna kanske snart tar slut.

Lycka till till alla i batteriträsket!
Lasse C
 
Staffan: Med största säkerhet är din laddare defekt. dessutom har du en LI-ION cell, dessa ska ej laddas längre tid än till lampan lyser.
Laddaren slutar ladda i regel och har oftast ej trickle-laddning. Din cell bör ligga på ca 8,4 Volt vid fulladdat.

Lasse:Antagligen är dina celler slut, kan bero på flera orsaker.
Blir dina batterier heta när du laddar dem?
Vilket märke är det på dem?
Har de genomgått många cykler?

Har själv köpt 2500mAh NI-MH-celler som varit NI-CD samt hållit en kapacitet på 400-600 mAh.

Det finns ett flertal mätare som mäter under belastning, vanlig voltmätare/multimeter ger ej fullgott resultat med NI-MH-celler.
 
Desinformation - jag vet med mig att det står i manualen till ett flertal av mina apparater, ex.vis iPod, att den ska laddas 15 timmar innan jag tar den i bruk görsta gången. Det är naturligtvis möjligt att tillverkarna har fattat fel, men övertyga mig i så fall.
 
Hej!

Jag riktar i första hand det här inlägget till Anders som ställde några frågor till mig, men alla som kan bringa lite ljus över det här batterimysteriet eller har synpunkter etc är naturligtvis lika välkomna att svara.

Jag köpte kamera, laddare och batterier i juli i år, så gamla och slitna kan vare sig batterier eller laddare vara.
Det är svårt att bedöma, men jag skulle tro att batterierna har genomgått uppskattningsvis mellan fem och tio cykler.

Senast jag laddade upp batterierna la jag märke till att batteriet längst till vänster i laddaren blev ordentligt varmt, men inte alls så att man kunde ha bränt sig på det. (Samtliga batterier ligger förresten med pluspolen uppåt i laddaren
).
Sedan verkade det som att de andra tre batterierna var gradvis svalare ju längre åt höger i laddaren de låg.
Detta var strax efter att den gröna lampan som indikerar att batterierna är färdigladdade hade tänts.

Märket på batterierna är Uniross, alltså samma som laddaren.

Sedan kan jag lägga till att det var en del trassel allra första gången jag skulle använda laddaren. Den röda charge-lampan blinkade istället för att lysa som den ska när batterierna laddas, eller lyste inte alls.

Jag upptäckte efter en liten stund att batterierna som redan satt i laddaren från början hade en tunn plastfilm över pluspolerna och trodde att jag hittat anledningen till problemet.

Men även efter att jag tagit bort denna plastremsa fick jag hålla på och byta vägguttag och vrida laddaren 180 grader i samma uttag. Ibland verkade den fungera, ibland inte.

Efter ett tags joxande (en kvart eller så) med detta fick jag i alla fall laddaren att bete sig som den skulle enligt manualen. Den röda chargelampan lyste stadigt och den gröna tändes efter en tid.

Dessa initiala problem med att bara vissa eluttag verkade fungera och att laddaren bara verkade fungera vänd åt ena hållet i samma uttag har sedan aldrig återkommit.
Däremot har jag haft problem med att batterierna tar slut oväntat fort och annat som jag beskrev i mitt förra inlägg.

Jag har ofta undrat om de här initiala problemen jag hade att överhuvudtaget få laddaren att fungera första gången är relevanta i sammanhanget med mina senare batteriproblem.

En släkting till mig sa att han inte trodde det, utan att han trodde att det hade berott på något glapp eller smuts eller något.
Men jag har ändå inte riktigt kunna släppa misstanken om det, i synnerhet med tanke på de batteriproblem jag sedan ofta har haft.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Staffan, en tanke bara.

Vad har du för utrustning? Det finns/har funnits en del problem med batterigreppet BgE-2 (till 20D m.fl.). Ett av problemen är att kameran kan visa fel batterikapacitet om man har greppet monterat. Om du använder BgE-2, testa att skruva av det och kör batteriet direkt i kameran. Om du inte har greppet- glöm ovanstående...:)
 
Lasse: Det låter mysko med dina initiala problem.

Det kan vara så enkelt att laddaren är defekt.
Kan du mäta spänningen vid fulladdat?, det bör vara runt 1,40-1,50 V.

Den kritiska temperaturgränsen för NI-MH-celler är 60° celsius.
Att de vänstra är varmare beror på att AC-adaptern ligger där och genererar värme. En del tillverkare har uppmärksammat problemet och har externa AC-adaptrar.

Vilken laddare har du?, kan du ladda en eller 3 celler i den, dvs individuella fack med separat avkänning av laddningstillstånd samt separat temperaturavkänning?, eller måste du ladda parvis?

Laddare som kräver parvis laddning är ej att rekommendera.
 
Hej, Anders!

Det laddset jag köpte som bestod av laddare samt batterier heter:
"Uniross Laddset: Sprint 90 min snabbladdare 1-2 timmar + 4st AA NIMH batterier (2500mAh)"
Sedan köpte jag samtidigt också ett löst fyrpack likadana batterier.

Det står i manualen att det inte går att ladda ett eller tre batterier samtidigt, endast två eller fyra.

Jag tror att jag har utrustning för att mäta spänning, men jag är inte säker.
När man t ex säger att "laddningsnivån sjunker" för laddningsbara batterier, är det då spänningen som sjunker?

Jag gissar det eftersom du skriver ett spänningstal som ett fulladdat batteri bör ha.
Det vore bra att veta vilken storhet jag ska mäta hos batterierna för att avgöra hur uppladdade de är. I synnerhet eftersom min kamera inte verkar kunna visa någon skala för det.

Hälsningar.
Lasse C
 
Hej Lasse.

1,2 Volt är den spänning du kan förvänta dig ca halvvägs i NI-MH-cellens tillstånd från fulladdat till tomt.
Din kamera stängs av vid ca 1,0 Volt.

Batteritillverkarna rekommenderar ej paralell laddning av NI-MH-celler. Om båda cellerna har samma laddningstillstånd, har samma kapacitet, laddas med låg ström samt får ligga kvar i laddaren för att "trickle"laddas några timmar efter avslutad laddning då går det bra att ladda parvis. Din laddare har ej låg kapacitet.


Problemet med paralelladdning av NI-MH är att laddaren avslutar laddningen med -deltaV, dvs. laddaren avslutar laddningen när den känner av en liten voltsänkning från batteriet. Om en cell "doppar" före det andra kan laddaren antingen känna det och avbryta laddningen eller så "kokas" det batteri som blev fulladdat först. Ni-MH-celler är mycket känsliga för värme.

Om det är viktigt att ha en laddare som är snabb är det ännu viktigare att kolla så att den har individuell avkänning av varje cell.

Det är många som har problem att ladda sina nya celler med sk. smarta laddare, problemet är att laddaren har svårt att känna av termineringen från nya celler.

Den första laddningen av en cell bör ske med 0,1 C i 14-16h. Med detta menas att om du har en cell med 2000 mAh bör du ladda den med 200mAh i 14-16h, detta är en sk. formatterande laddning.

C är den nominella angivna kapaciteten från tillverkaren i Ah.

Dina celler kan också vara defekta, beroende på att de kanske har blivit överladdade.många tillverkare med celler med kapacitet från ca 2500mAh och uppåt har problem med dessa. Det verkar vara så att gränsen är nådd med nuvarande teknik, Ni-MH.

Det finns ett flertal sätt att analysera kapaciteten hos en cell, ett utav de bästa är med en CBAII.
http://www.westmountainradio.com/CBA.htm

Ett annat sätt, snabbare men ej så god tillförlitlighet är Ansmann battery tester:
http://www.processdirectory.com/News/Cell-Pack-Solutions/Ansmann-Energy-Check-LCD-Battery-Tester.asp
Samt en liknande produkt,ZTS Multi-Battery Tester:
http://www.ztsinc.com/mbt1.html

Clasisjön säljer en laddare med möjlighet att analysera celler.La Crosse BC-900
Artikelnummer 36-1841 a 498:-
BC-900 har haft problem med sina tidiga versioner V32. Senaste versionen är V34.

Den laddare jag har i åtanke att köpa är denna:
http://www.thomas-distributing.com/maha-mh-c9000-battery-charger.php
Dock finns den bara i usa.
MVH//Anders
 
Hej, Anders!

Tack för din utförliga förklaring och för länktipsen.
Jag förstår nu den stora fördelen med individuell avkänning. Jag har ibland undrat vad som händer om batterierna inte fungerar identiskt, trots att de är av samma typ, samma märke osv. Det går ju trots allt inte att garantera att varje exemplar i tillverkningen ska få exakt samma prestanda.

Svaret är naturligtvis som du skriver, i en laddare utan individuell avkänning. Antingen avslutas laddningen av vissa batterier för tidigt eller så "kokas" andra.

Då räcker det ju med att ett batteri i en uppsättning av fyra är mer snabbladdat än de andra tre för att man ska få en sammanlagt dålig prestanda (uthållighet i kameran) på den batteriuppsättningen.

Sedan har jag två frågor. Du skriver att min laddare inte har låg kapacitet. Det låter som någonting bra, men jag känner mig inte riktigt säker. Är det bra eller dåligt?

Det andra jag undrar är, har jag något att vinna på att låta laddaren stå på med batterierna i ett tag efter att den gröna lampan som indikerar att laddningen är färdig har tänts?
Jag tycker ofta att den verkar tändas lite för tidigt, mot vad som står i manualen.
Om det ger någon fördel, hur länge på ett ungefär ska jag i så fall låta den stå på efter att laddaren säger att den är färdig?

Hälsningar.
Lasse C
 
Hej Lasse, heter din laddare RC103150:- Laddningsström = 1000mA för 4AA, 1500mA för 2AA / 1000mA för AAA.

Detta är väl medel i den subjektiva benämningen låg vs hög. Verken bra eller dåligt, beror på andra saker om laddaren är bra. tekniken som används är det viktigaste samt hur den terminerar laddningen.

Några timmar efter grönt ljus är ingen fara. låt den ej stå på för jämnan bara.

Det kan vara en god ide att koppla den till en timer en eller två ggr. per vecka på 5-6 h för att upprätthålla väl laddade celler.

Självurladdningen är rel. hög med nimh-celler av hög kapacitet, ca 10 % första dygnet, 0,7-1,0 % efterföljande dygn. Om man inte köper Sanyo Eneloop förstås, dock säljs dessa ej i sverige.

Med en voltmätare går det ej att kolla kvarvarande kapacitet på nimh-celler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.