Annons

Laddning av stålspiral

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Lika bra att ta detta i en egen tråd eftersom den gamla har blivit så lång att det är svårt att hålla isär alla frågor:)

Som en del av er kanske vet hade jag problem med bubblor vid framkallningen, som orsakade mörka fläckar på negativen (120-film). Nu har jag köpt en ståldosa med rostfri spiral, och då slipper jag problem med bubblor. Men, istället har jag ett rent helvete att ladda filmen på spiralen! Förra gången tog det säkert uppåt 10 försök, och när jag väl lyckats så hade jag knycklat filmen på åtskilliga ställen, vilket även det ger framkallningsskador. Så, ur askan i elden kan man säga.

Problemet är att det är mycket svårt att bukta filmen precis lagom mycket samtidigt som man rullar på den. Rätt vad det är så har ena sidan "hoppat ut" ett spår längre än andra sidan, och när man då når slutet på rullen så får allt inte plats. Detta har jag nästan fått bukt med genom att med tummen och pekfingret följa respektive kant på filmen och hålla den nedtryckt mot rätt spår. Men då har jag ingen hand över att bukta filmen, så det blir nån slags märklig diagonalskevning som inte är särskilt snällt mot filmen.

Problem nummer två är att filmens ände buktar in och lägger sig dikt an mot varvet innanför. Det är inte säkert att det gör något, men man kan ju tänka sig att det kan bidra till ojämn framkallning just där, och det vore ju tråkigt.

Jag laddar filmen med emulsionen inåt, men det kanske är bättre att göra tvärtom? Jag vågar inte riktigt eftersom jag då måste lägga fingrarna direkt mot emulsionen, men det kan man ju lösa med latexhandskar eller så.

Har ni några tips? Jag har hört att det ska vara bökigt, men nån slags metodik bör ju finnas. Nämnas bör också att de här problemen är med Fuji Acros 100, medan det gick skitlätt med Fomapan 400 som faktiskt är en halv millimeter bredare och inte alls lika hårt krullad från rullen.

----------------

Tillägg: Förresten, jag har en bonusfråga också! Bör man kompensera exponeringen för ålderstigen negativ färgfilm? Jag har just laddat en rulle Fuji Reala 100 som gick ut 2003, men den har legat i frysen hela tiden, vad jag vet. Tål den ISO 50 tro?
 
Nu har jag ingen erfarenhet av stålspiraler, men jag har för mig jag läst att det finns två typer där den ena är betydligt lättare att ladda än den andra. Om det stämmer kanske det underlättar svar från de som är erfarna om du uppger vilken modell du har.

Olle
 
om det är en kindermann finns det en laddningshjälp som böjer filmen lagom för att få in den men den jag har är för småbild - rimligtvis borde det finnas en dylik för 120 också
 
Det tränade jag på ....

Jag har skrivit om det tidigare....
- offra en film, vilken- 135 eller 120 - beror ju på vilken man fotograferar med.
- ta denna film och spolar m.m i dagsljus.
- börja att träna på och studera hur filmen löper på spolen.
- gör om det i dagsljus fast nu med slutna ögon
- gör det om och om och om igen-- tills det siter där med slutna ögon.
- gör sedan allt i mörkrum .
- träna också på "katastorflägen"- när filmen går skev- för att på detta sätt inte haverera film.
Ja, dom där fotograferna på "tidningens" fotoavdelning för länge sedan var inte så obegåvade. Det var så jag lärde mig när jag var praktikat där att "spola" film. Och många har det blivit efter det. Jag har användt Paterson och även "Stålisar" och jag tycker uppriktigt sagt inte att det är så märkvärdigt.
Men det är ju träning som ger färdighet.
 
Dosan och spiralen är från Photax och troligen av märket LPL om jag förstår deras hemsida rätt.

spiral.gif

Jag tror inte att jag skulle lära mig så mycket av att köra en övningsfilm i dagsljus faktiskt, för jag känner precis vad som händer. Problemet är att jag har en hand för lite för att göra allt på en gång;-) Om inte filmen vore så förbannat krullad så hade det varit enkelt att kupa den med ena handen och vrida spiralen med den andra, men nu måste man ju samtidigt "veckla ut" den ihoprullade filmen också, så man får ta det i sektioner. Och släpper man efter för mycket så hoppar filmen ut i fel spår i spiralen.

Sån där laddgrunka vore fint, men var hittar man en sån? Och finns det ens för 120-film? De jag har sett sätter man en 135-rulle i, men i det här fallet finns ju ingen rulle, utan bara en ihopkrullad "naken" film, där man inte vill peta på emulsionssidan i onödan.

Nåja, nu blir det framkallning! :)
 
Jahapp, fyra av tio bilder totalförstörda för att filmen legat dubbel i ett och samma spår på ett ställe. Fan vad less man blir. Tillbaka till plastspole och bubbelproblem tror jag bestämt.
 
Fortsatt monolog: Nej men! Efter en timme i vattenbad klarnade två av de "förstörda" bilderna, så nu är det bara två som är kass. Och det var som genom ett mirakel de sämsta på rullen:)

I alla fall måste det gå att få bukt med detta. Folk kan ju inte ha använt såna här spiraler sen hedenhös om det inte vore ganska enkelt. Jag klurar lite på om man skulle ha nån slags pinne fäst i väggen (typ som muggpapperhållaren) där man kan ha den ihopkrullade filmen så att man får båda händer fria till att hantera spiralen och greja med påmatningen av filmen.

Jag kan också meddela att inga större knycklingsskador fanns denna gång. Inte ens där filmen ganska tvärt bytt spår, så jag har uppenbarligen lyckats hantera den tillräckligt försiktigt. Felet uppstod antagligen när jag började om, men utan att ta ut HELA filmen ändå till fästpunkten.

Fortfarande är alla tips hjärteligen välkomna!
 
Fortfarande är alla tips hjärteligen välkomna!

Har du provat att ladda på filmen bakifrån? Jag kör ibland med stålspiral till 135-fim och då underlättar det ibland om man laddar på rullen på spiralen på samma sätt som den var upprullad på filmrullen. Det har funkar för att göra sig av med den där sista biten som ligger mot filmen och förstör en bild. En tanke bara. Vet inte om den är användbar på 120-film.

mvh Gustav
 
Dosan och spiralen är från Photax och troligen av märket LPL om jag förstår deras hemsida rätt.

Visa bilaga 115548

Jag tror inte att jag skulle lära mig så mycket av att köra en övningsfilm i dagsljus faktiskt, för jag känner precis vad som händer. Problemet är att jag har en hand för lite för att göra allt på en gång;-) Om inte filmen vore så förbannat krullad så hade det varit enkelt att kupa den med ena handen och vrida spiralen med den andra, men nu måste man ju samtidigt "veckla ut" den ihoprullade filmen också, så man får ta det i sektioner. Och släpper man efter för mycket så hoppar filmen ut i fel spår i spiralen.

Sån där laddgrunka vore fint, men var hittar man en sån? Och finns det ens för 120-film? De jag har sett sätter man en 135-rulle i, men i det här fallet finns ju ingen rulle, utan bara en ihopkrullad "naken" film, där man inte vill peta på emulsionssidan i onödan.

Nåja, nu blir det framkallning! :)

Ja, livet har sina prövningar och så även arbetet i mörkrum. Och det drabbat uppenbarligen olika vad jag har förståt av olika trådar här.
Jag säger som "Tjorven" = " fy bubblan vad orättvist .."
 
Att ladda en kindermannspiral utan laddningshjälpmedlet är hopplöst. Då är nedanstående spiral bättre och den kan anpassas för olika filmbredder. (Filmen matas in genom att man växelvis vrider på gavlarna)
 

Bilagor

  • 69534AF1.jpg
    69534AF1.jpg
    8.2 KB · Visningar: 543
Har du provat att ladda på filmen bakifrån? Jag kör ibland med stålspiral till 135-fim och då underlättar det ibland om man laddar på rullen på spiralen på samma sätt som den var upprullad på filmrullen. Det har funkar för att göra sig av med den där sista biten som ligger mot filmen och förstör en bild. En tanke bara. Vet inte om den är användbar på 120-film.
Så gjorde jag nog sist faktiskt! Det låter som en bra idé för att slippa ändproblemet, men det lär inte göra någon skillnad för laddningen tyvärr.

Ja, livet har sina prövningar och så även arbetet i mörkrum. Och det drabbat uppenbarligen olika vad jag har förståt av olika trådar här.
Jag säger som "Tjorven" = " fy bubblan vad orättvist .."
Det sura är att man inte vet att man gjort fel förrän det är för sent. De förstörda bilderna kan jag omöjligen få tillbaka, så det var tur att det inte var något viktigt jag fotograferat.

Att ladda en kindermannspiral utan laddningshjälpmedlet är hopplöst.
Då måste det rimligen finnas hjälpmedel, men var får man tag i detta?

Då är nedanstående spiral bättre och den kan anpassas för olika filmbredder. (Filmen matas in genom att man växelvis vrider på gavlarna)
Du har visst inte läst den andra tråden;-) Hela den handlar om att jag fick problem med bubblor med just sådana plastspiraler. Det var därför jag bytte till stål, på mångas inrådan.
 
Det verkar inte vara lätt att få tag på - kanske ebay - dessutom är det osäkert om den fungerar på LPLdosan - laddaren kläms fast på spiralen så det gäller att dimensionen stämmer och dessutom är Kindermanspiralens ena ytterända utvikt som en liten vev som är en stor fördel när man använder laddaren.
 
Det är troligen så. att hjälpmedlet icke längre tillverkas. Du kan kanske få tag i ett begagnat - eller tillverka ett själv. I tidigare tråd ser Du hur det ser ut, det borde gå att förenkla.

Att Du fick bubblor för att Du använde en plastspiral tror jag inte på, det kan i alla fall inte vara spiralens fel. Jag använder båda spiraltyperna beroende på filmens längd och jag ser ingen skillnad.
 
Ser man t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=5VsdeNBm_50 så verkar det ju inte vara så överdrivet krångligt som det låter som på dig, Makten, men...
Jösses, om filmen vore sådär plan och fin vore det ju en barnlek! Men så är det inte. Den är skithårt ihopkrullad och man måste ha en ledig hand för att veckla ut den samtidigt som man har ännu en hand över för att föra ner den i spiralens spår. Och därmed har man ingen hand kvar att hålla i spiralen med:-/

Inte ens den synnerligen okrulliga Fomapanfilmen är i närheten av att vara sådär medgörlig. Undrar hur han lyckats med detta. Man kanske får låta den ligga i en ljustät burk ett tag först, efter att man lossat den från rullen och pappret?

Vad gäller bonusfrågan hade jag nog bara kört på med box speed om den nu varit frysförvarad.
Hmm, folk brukar ju rekommendera att man överexponerar negativ färgfilm i största allmänhet, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag provar väl ISO 80 så får vi se:)

Att Du fick bubblor för att Du använde en plastspiral tror jag inte på, det kan i alla fall inte vara spiralens fel. Jag använder båda spiraltyperna beroende på filmens längd och jag ser ingen skillnad.
Då får du revidera din uppfattning, för det är utan tvivel spiralen det beror på: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130204

Observera att det inte förekommer något bubbelproblem med 135-film eftersom rutorna där inte är i närheten av själva spiralen, vilket de är på 120-film.
 
Det gäller laddhjälpanordningen. Enligt Photax har Kindermann slutat tillverka den och den tillhörande spiralen. Förmodligen passar inte LPL-spiralen.
Vad gör man då, om man behöver en sån här anordning och inte kan hitta den begagnad - om den alls tillverkades för 120 film. Kanske försöka tillverka den själv?
Visar några bilder hur den är konstruerad och en bild på den materiel som behövs utöver verktyg. Och man bör kunna anpassa den till LPL-spiralen för 120-film. Lyckas den egna tillverkningen bör laddning av spiralen kunna ske både snabbt och utan problem.
Efter att filmen satts fast i spiralen och man släckt ljuset kan man kanske dra ut hela remsan och låta den hänga med en vikt, det bör underlätta uppspolningen.
 

Bilagor

  • 5278CFA1.jpg
    5278CFA1.jpg
    54.8 KB · Visningar: 240
  • 9995B12E.jpg
    9995B12E.jpg
    53.1 KB · Visningar: 242
  • BEB05357.jpg
    BEB05357.jpg
    50.7 KB · Visningar: 246
  • A9C34056.jpg
    A9C34056.jpg
    65.8 KB · Visningar: 244
I alla fall måste det gå att få bukt med detta.

:)

Jag skulle tro att rådet om att öva i dagsljus är det bästa råd du kan få. När man ser hur det går tlil när filmen inte lägger sig korrekt på spolen så är det lättare att förstå vad man gör för fel.

Jag provladdade i dagsljus en del innan jag framkallade min första film på trådrulle.

120-film är förstås svårare att trä på rätt på en spiral än 135-film.
 
Lika bra att ta detta i en egen tråd eftersom den gamla har blivit så lång att det är svårt att hålla isär alla frågor:)

Som en del av er kanske vet hade jag problem med bubblor vid framkallningen, som orsakade mörka fläckar på negativen (120-film). Nu har jag köpt en ståldosa med rostfri spiral, och då slipper jag problem med bubblor. Men, istället har jag ett rent helvete att ladda filmen på spiralen! Förra gången tog det säkert uppåt 10 försök, och när jag väl lyckats så hade jag knycklat filmen på åtskilliga ställen, vilket även det ger framkallningsskador. Så, ur askan i elden kan man säga.

Problemet är att det är mycket svårt att bukta filmen precis lagom mycket samtidigt som man rullar på den. Rätt vad det är så har ena sidan "hoppat ut" ett spår längre än andra sidan, och när man då når slutet på rullen så får allt inte plats. Detta har jag nästan fått bukt med genom att med tummen och pekfingret följa respektive kant på filmen och hålla den nedtryckt mot rätt spår. Men då har jag ingen hand över att bukta filmen, så det blir nån slags märklig diagonalskevning som inte är särskilt snällt mot filmen.

Problem nummer två är att filmens ände buktar in och lägger sig dikt an mot varvet innanför. Det är inte säkert att det gör något, men man kan ju tänka sig att det kan bidra till ojämn framkallning just där, och det vore ju tråkigt.

Jag laddar filmen med emulsionen inåt, men det kanske är bättre att göra tvärtom? Jag vågar inte riktigt eftersom jag då måste lägga fingrarna direkt mot emulsionen, men det kan man ju lösa med latexhandskar eller så.

Har ni några tips? Jag har hört att det ska vara bökigt, men nån slags metodik bör ju finnas. Nämnas bör också att de här problemen är med Fuji Acros 100, medan det gick skitlätt med Fomapan 400 som faktiskt är en halv millimeter bredare och inte alls lika hårt krullad från rullen.

----------------

Tillägg: Förresten, jag har en bonusfråga också! Bör man kompensera exponeringen för ålderstigen negativ färgfilm? Jag har just laddat en rulle Fuji Reala 100 som gick ut 2003, men den har legat i frysen hela tiden, vad jag vet. Tål den ISO 50 tro?



Har använt stålspiraler sedan tidigt 1960-tal, men det gäller ju 35 mm alltså, och aldrig haft problem...
Jag har en Kindermandosa med två spiraler.

Om jag kommer ihåg rätt, så framkallade jag även film till H-bblad så här fast i estörre spiral såklart..

Jag klipper till änden, så jag får fast den i klämman, och hur gör jag se'n.. ? ;)
Va tvungen att ta fram dosan! :)

Håller filmkassetten i ett lätt grepp inne i högerhanden, klämmer ytterst lätt ihop filmen en liten aning med höger pekfinger/tumme så den går in mellan spiralerna när jag roterar spiralen med vänsterhanden....
Jag snurrar spiralen med vänsterhanden alltså.
Spiralen står lätt på bordet på båda spiralerna i mörkrumssäcken.

Er' nå'n som fattar vad jag menar?? :)

* * * Det här är nog det bästa! Att träna med en gammal filmemsa i dagsljus..?

Hur som helst, jag upplever det här som mycket enkelt och lätt i alla fall,
och klarar jag av det, så borde alla andra också göra det! :)
/Bengan
 
Jodå, jag fattar. Men det funkar ju inte med 120-film eftersom man där har endast den nakna filmen ihopkrullad i handen, och allt måste ske i mörker. Även fastsättningen längst in i spiralen, men det har jag inte haft några problem med.

Att bygga nån slags grunka som liknar den där originalgrejen behöver kanske inte vara så bökigt. Men förhoppningsvis kan det nog räcka med att hänga en tyngd i andra änden; det var ett mycket bra tips! Då blir ju filmen utkrullad av sig själv, så att säga. Så att man har båda händerna lediga för själva laddningen:)

-----------------

Nästa rulle blir dock färg, så det dröjer med försöken. Om jag inte gör slag i min plan om att prova C41 hemma förstås! Jag har läst på en del och det verkar inte svårare än att framkalla svartvitt. Snarare tvärtom, bara man lyckas hålla skapligt konstant temperatur. Det enda negativa verkar vara att kemin har usel hållbarhet, men även det påstår en del är osanning, om man hanterar den rätt.

Tillägg: Det känns så jäkla fel att kasta bort en film på att öva med, men det är ju ingen kostnad att tala om, så jag kanske får göra det i alla fall;-)
 
---
Tillägg: Det känns så jäkla fel att kasta bort en film på att öva med, men det är ju ingen kostnad att tala om, så jag kanske får göra det i alla fall;-)
Mycket bättre att offra en oexponerad film än att förlora tagna bilder, skulle jag vilja påstå!


Nu var det längesedan jag framkallade film själv, och det var övervägande 135-film. Inga som helst problem med Paterson plastspiraler. Inte heller med äldre stålspiraler. För 120-film använde jag plastspiral, och hade då inga problem.

I början gjorde jag så att jag först badade spiralen i destillerat vatten, för att få jämn vätning. Slutade senare med detta, då det inte behövdes med de grejer jag använde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.