Annons

Laddning av batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

KJH

Aktiv medlem
Kanske en lite dum fråga... men tar batteriet i min D70 stryk om jag laddar det fast det inte är urladdat. Alltså, kan jag ladda batteriet fast det är halvfullt?
 
Li-ion batterierna tar ingen större skada av att laddas upp innan de är helt urladdade. Gäller främst NiCd batterier.
 
Kanske en dum fråga till

Jag undrar om batterier som kommer direkt från fabriken bör/ska laddas upp extra länge innan första användningen ? Dvs 24 timmar eller så.

Det är ju iaf vad en del säljare hävdar, hörde det senast idag när jag köpte min D70 men har detsamma när jag handlat mobiltelefoner.

Har det någonsin varit nödvändigt att ladda så där "24-timmars" ? (t ex med NiCa?) eller är det en myt ?

En ny mobil kan jag ju sitta och vänta på, med laddning över natten, men nu vill jag ju ut oc testa kameran.

Dessutom, kan det vara skadligt att köra 24-timmarsladdning på nytt Li-jon-batteri (kanske redan besvarat ovan egentligen) ?
Jag ser ju i bruksanvisningen "försök aldrig ladda ett fulladdat batteri. I annat fall kan batteriets prestanda försämras."

Jag borde kanske därför absolut INTE följa säljares 24-timmars-råd ?
 
Laddaren avbryter laddningen när batteriet är fulladdat. Är det ett NiCd eller NiMH så övergår laddaren till underhållsladdning därefter. Är det Li-ION så kommer laddaren att känna av batterispänningen och sjunker den under en viss nivå kommer laddningen att starta igen. Sätter man i ett helt fulladdat batteri i laddaren kommer laddningen att påbörjas trots att batteriet är fullt och då kan det ta skada och, i en del fall till och med explodera om man har otur och skyddskretsen i batteriret inte funkar som den ska.

Att man ska ladda i 24h är alltså båg. Jag har aldrig sett något som skulle stödja det i datablad från batteritillverkare eller i manualer till vare sig kameror, mobiltelefoner eller liknande. Jag har bara hört det från säljare. Antagligen är det så att de vill försäkra sig om att man verkligen laddar batteriet fullt första gången, vilket kan gynna kapaciteten.

Det finns mycket intressant läsning om batterier på länken ovan.
 
Tack

Då jag avbryta denna "myt-förstagångsuppladdning" och börjar skruva på alla rattar för att - några timmars manualsidläsning senare - gå ut i en vacker sommarkamerakväll :)

(ska läsa mer om batterier sen, har sparat länken)
 
dumbo skrev:
Sätter man i ett helt fulladdat batteri i laddaren kommer laddningen att påbörjas trots att batteriet är fullt och då kan det ta skada och, i en del fall till och med explodera om man har otur och skyddskretsen i batteriret inte funkar som den ska.

Att det skulle hända är väl extremt ovanligt, eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.