Annons

Laddar över bilder från 20D till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut100906

Avslutat medlemskap
Lyckas inte ladda över bilder från kameran till datorn med det medföljande pogramet. Lyckas med föra över jpeg med Microsofts pogram men den tar inte RAW. Med tidigare kameror har det inte varit enkelt att ladda över alla format till Canons pogram.

Är det någon som vet hur man gör?

Har läst manualen om och om igen men får det inte att fungera. Håller på att bli galen.

Har du ställt in att kameran skall använda PTP som kommunikations sätt, den står som NORMAL från början.

Då skall det fungera.

Lånar din tråd lite iom att det är av samma karaktär som din fråga. Hoppas det är ok.

På min lilla kompakt kamera från Canon så använde jag Zoombrowser och då skapade den mappar döpta efter datum som bilden var tagen. Dvs hade jag bilder från 3 dagar så skapade den 3 mappar samt la bilderna i respektive mapp.
Den funktionen saknar jag nu med min 20D.
Frågan är dock går det att lösa på samma sätt med 20D?

Re: Förlåt, kan inte hålla mig:

orat skrev:
Köp en Mac.

Ja, det rådet hjälper ju verkligen Patrik här och nu! Förmodligen precis vad han tänker göra efter att ha lagt ut en massa kosing på ett nytt kamerahus... :)

Samma här

Jag noterar att 20D inte fungerar lika smidigt som 10D när det gäller filöverföring på Mac. Det verkar som att datorn inte känns vid kameran, varför programmet Bildöverföring och iView MediaPro 2 inte funkar som tidigare för bildöverföring från kamera till dator.
Däremot är det inga problem att föra över filerna med Canon EOS Viewer Utility som medföljer kameran. Markera bilder och dra till önskad mapp.
Är det någon som kommit längre än jag?

Re: Samma här

Bjucke skrev:
Jag noterar att 20D inte fungerar lika smidigt som 10D när det gäller filöverföring på Mac.

Läs vad jag skrev längre upp, slå över kameran till PTP kommunikation, då fungerar den med Image Capture / Bildinläsaren i OSX (och motsvarande i WinXP)

Tack för alla bra svar, uppskattas verkligen!

Slog över till PTP men det laddades inte över ändå, vilket program i datorn använder den för er när det går med automatik?

Vart hittar man Image Capture?

Lyckades till sist dock hitta en folder i kameran där RAW bilderna var lagrade. och drog över dem till Viewer Utility och sedan vidare till Photo Professional. Krångligt sätt att arbeta på tycker jag. Hoppades på att det skulle gå som på de andra kamrerna att det sköttes automatiskt när man kopplade den till datorn och vips så låg bilderna i rätt program.

Hade samma problem.. men jag fortsätter köra med min kortläsare med USB 2.0 och drar över bilderna, har ACDSee som automatiskt startar och drar över bilderna till hårdisken och är bilder tagna i RAW så går jag in via Exploer och kopierar för hand så att säga :)

Tja,

Någon som har kommit på några smarta lösningar på hur man får över sina RAWbilder från kameran till PCn?? Eller är det så att man måste köra med en extern kortläsare?

Hur gör du?

Jag hade zoombrowser till min 10D, detta program saknas nu till 20D o det stör mig, hittar bara uppdateringar på nätet. Någon som vet vart man kan hitta zoombrowser??

Dave

Downloader Pro

Hej,
Vet inte om det är detta svar du vill ha men här är ett extra program som verkar kunna vara till hjälp.

Downloader Pro (från Breezesys.com) verkar klarar detta av beskrivningen att dömma. Har inte testat programmet själv men hört att det ska vara bra och smidigt för att automatiskt tanka över filer från kameran eller från kortläsare.
Du verkar kunna välja hur de ska sparas i mappar etc...

Fungerar inte 20D som 10D??

på 10D behövs inget program alls för filöverföring till datorn.
När man anslutit kameran till USB´n så dyker CF´n upp som en egen enhet i Utforskaren.
Finns i mitt tycke ingen anledning att hålla på med junkiga medföljande program för filöverföring

Största anledningen till att man vill ha något program som tar över filerna är väl för och slippa rotera dom bilderna som kommer ligga ner för dom inte blir roterade.
Men jag kör antingen program eller som Bo sa drar över bara filerna från cf kortet när den dyker upp som en liten hårdisk.

Jag drar över mina filer i kortläsare, har inte ens installerat programmvaran.

Sedan använder ajg rätt frekvent Capture One och Photoshops Filebrowsers. Båda dessa kollar av flaggan för portrait/landscape och jag behöver aldrig bry mig om rotering eller något.

Re: Downloader Pro

Hej!

Jag har kört Downloader Pro (från Breezesys.com) ett tag. Kan varmt rekommenderas.

Mvh
/Stefan

quackpack skrev:
Största anledningen till att man vill ha något program som tar över filerna är väl för och slippa rotera dom bilderna som kommer ligga ner för dom inte blir roterade.

Huum...där har jag en liten fundering. Sitter själv på en 20D, o visst, bilderna roteras om man kollar i de medföljaden programmen EOSViewerUtility eller Digital Photo Professional, MEN dom verkar inte roteras permanent så att säga. Vet att Zoom Browser, som man fick med till 300D, gjorde detta. D.v.s. om jag, efter att tittat på bilderna i programmet, går in i explorer el t.ex. ACDSee så är bilderna rättvända. Så är alltså inte fallet med de medföljande programmen till 20D.
Fler som har detta problem el är det bara jag som inte hajat hur programmen funkar??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar