Annons

Ladda ner PS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man MÅSTE inte alls ha Photoshop som amatör

Jag vet.. En väldigt provocerande rubrik för många. Jag har funderat mycket på saken, speciellt i dessa tider när nedladdning är en stor del av mediebruset.

Jag tänker, när en programvara som nästan har ensamrätt på oss fotografer är så dyr att nästan bara proffsen har råd att använda den. Kan det då bli så att många av oss andra känner oss "tvingade" att också saffa oss ett exemplar, på olaglig(?) väg? Kan det också bli så att Adobe får kunder man aldrig skulle haft annars genom att folk laddar ner deras program och fastnar?

Jag är nämligen en av dom. Jag kom över en version för några år sedan som "någon" hade laddat ner olagligt(?). Jag fastnade för produkten och köpte en egen version för några veckor sedan. Jag är helt säker på att jag hade fixat en billigare lösning i annat fall, om jag inte hade haft möjligheten att testa "the real thing"

Skulle vara kul att höra er inställning, utan krav på någon typ av erkännande:)
Nu har du ju fått lite tips om hur du kan fixa Photoshop billgare men här är min inställning till grundfrågan.

Det är väl bäst att jag börjar med att säga detta:
Alla oavsett om man är proffs eller amatör väljer naturligtvis själv om man vill kunna jobba i 16 bitars färgdjup.

Adobe ihop med diverse fotoblaskor har förstås lyckats bra med marknadsföringen men det förvånar mig ändå att du helt sorterar bort program som PaintshopPro, PS Elements, Gimp och ett flertal andra program.
Jag tycker alltså att det är lite märkligt att man som amatörfotograf 2009 har fått uppfattningen att man måste ha Photoshop.

En liten fråga mitt i, om man laddar ner en test version från
Adobe på svenska och sedan köper student versionen och använder
nyckeln borde då inte programet hålla sig till Svenska?
Eller går det inte att använda en nyckel från en annan box?
Och hur är det med alla CS program på Tradera som kommer från
USA (står det)?

Tänk er in i en 12 årings huvud när han får reda på att man kan göra "häftiga" bilder till Counter-strike och dylikt med något som kallas för "Photoshop", klart som attan att pojken laddade ner programmet och började leka runt. Kan meddela att pojken fortfarande idag, 4 och ett halvt år senare sitter och leker i programmet, men har fortfarande inte köpt det pga pengabrist.

Jag har suttit med Photoshop i 10-15 år och inte en enda gång har jag betalt för det. Däremot så är nog licensen på jobbet riktig.
Duger mitt samvete då? :p

För övrigt så skulle jag säga att 2000kr är ganska rejält mycket för en student. Är ungefär lika "dyrt" som en fullicens är för mig som har jobb.

Jag har suttit med Photoshop i 10-15 år och inte en enda gång har jag betalt för det. Däremot så är nog licensen på jobbet riktig.
Duger mitt samvete då? :p

Har du en licens på jobbet så kan den väl användas på två datorer av samma person, bara inte samtidigt. Så om arbetsgivaren medger det så kan du ju använda den licensen på din egen laptop eller hemmadator helt lagligt.

För övrigt så skulle jag säga att 2000kr är ganska rejält mycket för en student. Är ungefär lika "dyrt" som en fullicens är för mig som har jobb.

Kostnaden är en förklaring, ingen ursäkt, för ett brott. "Jag har inte råd att köpa en bil men vill ändå köra, så jag stjäl en".

Det finns ju alternativa programvaror som gör ungefär samma sak som Photoshop till ett lågt pris eller helt gratis, så varför inte ta en sådan då?

Det är inget som tvingar dig att använda photoshop... eller liknande dyra mjukvaror. Jag använde själv piratkopierat photoshop ganska mycket från nittiotal till början av tvåtusentalet... från version fyra till sju ungefär har jag för mig. Runt 2002 slutade jag använda windows helt och hållet och har sedan dess använt The Gimp istället. Det tar någon vecka att vänja sig för det är trots allt inte samma program. Det är viktigt att komma ihåg det. Jag saknar hursomhelst inget. Ingenting alls.. och då använder jag det dagligen. Faktum är att det i mitt tycke har bättre stöd för att skriva egna script/plugins i en rad olika språk. Det finns windowsversioner också... och det kostar ingenting.

Dess största nackdel är antagligen att de inte kan jobba med större än normala färgrymder.. men om du inte jobbar med tryck (om du gjorde det skulle du antagligen inte köra piratphotoshop) så är det antagligen inget du kommer bry dig om.

och har sedan dess använt The Gimp istället.
Det är helt rätt! Problemet är bara att alla guider o liknande nästan alltid använder Adobes program. De program som följer med Fotosidans Magasin är också avsedda för FS.
Egentligen vore det mera seriöst att skicka med guider som går att använda till gratisprogram. Då skulle många som kommit in i fotograferandet och köpt sin första systemkamera kunna känna sig delaktiga utan att behöva skämmas för att de inte har tillgång till FhotShop CS4 och Lightroom mm. Att skriva in sig på universitet för att kunna handla till lägre pris är ju bara löjligt.
Här på Fotosidan verkar det vara som om man inte riktigt är rumsren om man inte använder Adobes produkter.
Jag läste ett inlägg där någon skrev att hans dotter använde gratisprogrammet Picasa 3, Precis som om det skulle vara avsett för barn. Jag använder själv Picasa 3 för katalogisering och enklare redigering eftersom detta program aldrig ändrar något i originalet och dessutom visar mina RAW-filer direkt.
//Bosse

Här på fotosidan verkar man inte vara riktigt rumsren om man väljer att tanka ner programmen olagligt, det finns över 2 miljoner fildelare i sverige men ingen verkar hänga här på fotosidan.. känns rätt märkligt.
En tanke bara

Här på fotosidan verkar man inte vara riktigt rumsren om man väljer att tanka ner programmen olagligt, det finns över 2 miljoner fildelare i sverige men ingen verkar hänga här på fotosidan.. känns rätt märkligt.
En tanke bara

Varför skulle det vara rumsrent att begå brott? En smart brottsling håller väl tyst om det så han inte blir upptäckt. ;-)

Det är också mot forumreglerna här att skriva sådant som kan uppmana till brott, och där hamnar en del diskussioner om piratkopiering och smuggling.

Varför skulle det vara rumsrent att begå brott? En smart brottsling håller väl tyst om det så han inte blir upptäckt. ;-)

Det är också mot forumreglerna här att skriva sådant som kan uppmana till brott, och där hamnar en del diskussioner om piratkopiering och smuggling.

Bra poäng där! Dock ser jag inte riktigt meningen med den här diskussionen i sådana fall. Känns rätt dödfött att endast ena sidan ska få uttrycka sin åsikt.

En bra sak är att det diskuteras alternativ till att använda olagliga programvaror, alla känner kanske inte till vad som finns i form av Freeware och OpenSource, eller vilka rabatter det finns för licensierade programvaror. Känner man till alternativen så har man mer att stå på innan man beslutar sig för att vara olaglig ekller inte.

Kostnaden är en förklaring, ingen ursäkt, för ett brott. "Jag har inte råd att köpa en bil men vill ändå köra, så jag stjäl en".

Det finns ju alternativa programvaror som gör ungefär samma sak som Photoshop till ett lågt pris eller helt gratis, så varför inte ta en sådan då?
Skillnaden är att piratkopierar jag så kopierar jag, jag tar inget som nån skulle sakna. Alltså kan man om något likna det vid att jag klonar en bil, inte att jag stjäl den.
Men jag lär aldrig gå över till nåt annat är photoshop, då jag inte tror att det finns nåt som är lika komplett och som jag aldrig kommer kunna lika mycket som just photoshop. Har som sagt suttit med det nästan halva mitt liv. :p

Patrik: Jag vet inte om du missade mig eller om du bara missuppfattade mig. Men jag är i alla fall ganska duktigt för fildelning. Kanske i och för sig ska säga alltför mycket, men den enda programvaran jag har betalat för till datorn är Half Life 2 samt World of Warcraft och alla dess expansioner. Aldrig i livet att jag skulle betala för t ex Windows.

Men frågan är i och för sig om man egentligen bara ska vara tyst, lär få en del flaming på mig nu. ;)

Den här jämförelsen då:
"Jag är inte kapabel att ta en bra bild själv, så jag kopierar en från någon fotograf..."

Den haltar kanske lite mindre än den med bilen?

;-)

Kalla det vad ni vill, det ändrar inte det faktum att piraterna tar sig rätten att använda produkterna utan att betala. Gillar man inte det begärda priset är inte lösningen att använda produkten utan licens, lösningen är att leta upp en annan produkt med ett acceptabelt pris.

Skillnaden är att piratkopierar jag så kopierar jag, jag tar inget som nån skulle sakna. Alltså kan man om något likna det vid att jag klonar en bil, inte att jag stjäl den.
Men jag lär aldrig gå över till nåt annat är photoshop, då jag inte tror att det finns nåt som är lika komplett och som jag aldrig kommer kunna lika mycket som just photoshop. Har som sagt suttit med det nästan halva mitt liv. :p

Patrik: Jag vet inte om du missade mig eller om du bara missuppfattade mig. Men jag är i alla fall ganska duktigt för fildelning. Kanske i och för sig ska säga alltför mycket, men den enda programvaran jag har betalat för till datorn är Half Life 2 samt World of Warcraft och alla dess expansioner. Aldrig i livet att jag skulle betala för t ex Windows.

Men frågan är i och för sig om man egentligen bara ska vara tyst, lär få en del flaming på mig nu. ;)

Spelar inte så stor roll vart du står;) poängen var att det mer blev en tråd där folk ville ryggdunka varandra för att dom faktiskt köpt ps och inte så mycket diskussion om VARFÖR man ska KÖPA PS som amatör när man kan ladda ner det gratis.

Låt oss säga att jag träffat på ca 20 st som har photoshop. Jag vet att enbart en av dem betalade för det. Ladda ner photoshop är väldigt lätt och en väldigt stor andel betalar inte för det.

Själv tycker jag photoshop är sjukt överskattat och använde lightroom länge. Just nu använder jag ingenting, tycker inte om efterbehandling.

Gillar man inte det begärda priset är inte lösningen att använda produkten utan licens,
Jag ser på din hemsida att du använder programvaror komersiellt i ditt företag. Det är självklart att du ska betala fullt pris för de programvaror du använder kommersiellt.
I vårt fall använder vi ett CAD-program där bara underhållsavgiften är 10 000:- per år. Även denna programvara finns att ladda ned utan kostnad, men vi gör inte detta eftersom vi behöver support och att vi tjänar pengar på den.
Även om vi vet att det finns de som använder samma programvara utan att betala sitter vi inte högröda i ansiktet och förargar oss över de som kör utan licens.
Du bör vara medveten om att det inte bara är PS som laddas ned utan betalning, men många gånger får en programvara ännu större spridning och acceptans tack vare de många nedladdningarna utan licens.
Funnes det en möjlighet att rösta anonymt på Fotosidan angående om PS körs med licens eller ej skulle nog många bli förvånade.
//Bosse

Det är helt rätt! Problemet är bara att alla guider o liknande nästan alltid använder Adobes program. De program som följer med Fotosidans Magasin är också avsedda för FS.
Egentligen vore det mera seriöst att skicka med guider som går att använda till gratisprogram. Då skulle många som kommit in i fotograferandet och köpt sin första systemkamera kunna känna sig delaktiga utan att behöva skämmas för att de inte har tillgång till FhotShop CS4 och Lightroom mm. Att skriva in sig på universitet för att kunna handla till lägre pris är ju bara löjligt.
Här på Fotosidan verkar det vara som om man inte riktigt är rumsren om man inte använder Adobes produkter.
Jag läste ett inlägg där någon skrev att hans dotter använde gratisprogrammet Picasa 3, Precis som om det skulle vara avsett för barn. Jag använder själv Picasa 3 för katalogisering och enklare redigering eftersom detta program aldrig ändrar något i originalet och dessutom visar mina RAW-filer direkt.
//Bosse

Om man tankar ner sina program gratis från nätet, varför använder man inte gratis guider från nätet också? T.ex. http://www.wikihow.com/Retone-a-Photograph-with-GIMP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar