ANNONS
Annons

Ladda Laptop:en i bilen... ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack!

75W, räcker det för att ladda Laptopen. Det bör det ju göra. Laddningen kräver väl inte så mycket.

Edit:
Hmm, dom påstår ju t.o.m att jag kan köra laptopen!
Perfekt! Då kan jag tömma kameran och granska bilder i bilen!

Kolla hur mycket kräm datorns nätaggregat ger. Förmodligen står det något i stil med "Output 18 V= 2.3 A". Ta spänningen (18 volt likström/DC i det här fallet) gånger strömmen (2.3 A, akta sig för milliampere, mA, som ska divideras med 1000 först) så får du effekten i watt. I det här fallet blir det ungefär 42 watt. (2,3 A är detsamma som 2300 mA.)

Lägg på en viss säkerhetsmarginal (50% eller så är bäst) i beräkningen och se till att utspänningen stämmer någotsånär, så behöver du inte oroa dig. Det finns gott om "biladaptrar" för bärbara datorer. Att gå omvägen via 230 volt är absolut inte värt besväret.

Min vill ha 19,5V och 4.65A (som det står på datorn)
det ger typ 100W, så 150-Wattaren från Cyber, eller en motvarande från Clas i sjön skulle vara bäst!

Re: Re: Ladda Laptop:en i bilen... ???

inge skrev:
Min laptop vill ha 19 volt
Tänk också på att många laptops klarar sig med betydligt lägre spänning än vad som är angivet, om man klarar sig utan laddning av batteriet. Jag har kört min bärbara på ett 12V-batteri vid ett flertal tillfällen utan problem, dock är spänningen naturligtvis inte tillräcklig för att ladda datorns batteri (som håller 14,4 volt nominell spänning).

Fint för den lite händige, "ciggkontaktdon" fick jag några gratis av en god vän och kontakten till datorn kostade en tia eller så på ELFA. Lägg på ytterligare kanske en tia för standarddon som jag använder lite överallt för lågspänningstillämpningar så jag kan koppla ihop allt med allt. "Går det så går det." Det värsta som kan hända är nog att datorn kör från sitt eget batteri istället utan att säga ifrån, och det märker du när det tar slut. :) (Men kom inte till mig och gråt... min dators garanti hade gått ut för länge sen så jag hade inte så mycket att förlora.)

Jag använder den här omvandlaren från Clas Olsson.

Artikelnummer 32-5502.

Batterieliminator för laptop. Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri. Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC. Max. belastning 15-20V/3,5A och 22-24V/2,9 A. Levereras med 1,8 m. kabel och 6 st. utbytbara batteriproppar. Storlek 100x58x29 mm.

/Göran

Bilagor

• omvandlare.jpg
    omvandlare.jpg
    16.6 KB · Visningar: 1,773
KVICK skrev:

Artikelnummer 32-5502.

Batterieliminator för laptop. Inspänning 11-14V/8A från t.ex. bilbatteri. Utspänning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC. Max. belastning 15-20V/3,5A och 22-24V/2,9 A. Levereras med 1,8 m. kabel och 6 st. utbytbara batteriproppar. Storlek 100x58x29 mm.

/Göran
samma som jag har, funkar utmärkt

Själv kör jag med en:32-8560

http://www.clasohlson.se/shop/store...=&IsCampaign=N&NoCache=4034614#N0q112q117q618

http://www.clasohlson.se/shop/store...paign=N&NoCache=12/25/2004+11:12:25+AM#q13536

Just för att kunna ladda dator, kamera acc och ev belysning om man skulle behöva en 60w lampa el nått om man fotar i mörkret.
Jag avnänder den oxo varje år när jag o polarna åker ned till munchen med husbilar till oktoberfest för att lira stero, ladda flera olika kamera accar dator, gps laddadr, handdator osv vad nu 10 st elektronikfreek kan tänkas ta med sig... :p

Mvh Mats

Du har fått dom råden du behöver, kolla noga på datorns adapter. Vi hade problem på jobbet att en adapter som kom med datorn hade lägre styrka än den som var till docka och datorn. Men såg exakt likadana ut och hade samma kontakt. Den ena fungerade till båda den andra brann om den sattes i fel. Så dom sista 15W kan vara det som bär eller brister. Så ligg INTE under watt-rekomendationerna iaf. Beror iofs lite på adaptern och datorn om det fungerar eller inte.

KVICK skrev:

Artikelnummer 32-5502.

/Göran

Det blev en sån för mig. Den lär funka till min dator :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto