Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda kameran utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agonotheta

Aktiv medlem
hur ska jag nu ladda Kameran när jag ska till Venezuela?
vad jag förstått har dom 110 v och jag hittar inte någon transformator som kan trycka upp det till 230 v, någon som har ett förslag ur jag ska göra?
cykel med generator är jag för lat för så nämn inte det! ;-)

Kolla din laddare om det inte står "100-240 V AC 50/60 Hz" på baksidan. Då är det inga problem, utan bara att hitta en adapter till själva pluggen. Jag har själv varit otaliga gånger i USA och Kanada som också har 110 V, och det har inte varit några problem.

För säkerhets skull: Har du kollat laddaren? Många laddare klarar 110-240V 50/60 Hz.

Kanske en billaddare av något slag kan vara användbart om du inte hittar nån transformator (från 110 (60Hz) till 240 (50 Hz) )

Alla laddare jag haft till mina olika kameror har alltid passat till 100-240. Det gör säkert din också. Vilken kamera har du. Är det till din 20D så passar den.
De brukar passa till alla länder i världen.
Det är den till batteriet du menar ?

Senast ändrad:
jo det är i första hand till 20Dn och det såg jag att den klarar 100-240 V, men nu beställde jag nyligen en ny laddare till kameran. jag beställde den man kan ladda två batterier samtidigt, får väl hoppas den också klarar 110 V.

men det hade inte varit fel om man ändå får tag på en transformator också, jag ska ju inte bara ha med mig kameran. jag ska förmodligen ha min telefon och min hårddisk till kameran också, men dessa klarar även 110 V.
men en kompis ska ockå ha med sig en kamera och den står det inte något volttal alls på, då blir man lite rädd.
så om nån vet var man kan köpa en transformator så är jag tacksam, det är alltid bra att ha som "försäkring"

Varför inte kontakta generalagenten som säkert kan fixa fram en originalladdare för det aktuella landet?

230-till-110-V-omvandlare går att köpa hos välsorterade elektronikhandlare, t ex Kjell & co och Elfa. Andra hållet har jag inte sett, förmodligen eftersom de inte har någon användning här i Europa. Troligen lättare att köpa på plats i Venezuela.

Tänk på att en vanlig transformator inte ändrar frekvensen på växelspänningen. Om det är viktigt för det som ska drivas krävs dessutom en frekvensomriktare (en ganska stor, dyr och tung pryl).

Om det bara handlar om DC-lågspänningsprylar som kameror, mobiler, hårddiskar etc. är det bästa alternativet att skaffa vanliga spänningsaggregat som klarar 100-240 V och ger den DC-spänning som prylen kräver. I stort sett alla nätaggregat till nyare prylar klarar redan 100-240 V 50/60 Hz. Universalaggregat av den typen finns annars hos t ex Kjell & co och Clas Ohlson.

Johannes

Dajo skrev:
Varför inte kontakta generalagenten som säkert kan fixa fram en originalladdare för det aktuella landet?

Original laddaren är den samma i alla länder. Det enda som skilljer kontakten du sticker in i vägg-uttaget.
Bägge mina Canon kameror har jag köpt i Bangkok. Där får man automatiskt 3 olika sladdar till olika vägg-uttag. Men laddaren är samma i alla länder

tack så mycket för era svar!
nåväl mina problem är lösta, nu får kompisen lösa sina själv :evil:

annars får han väl leta upp nått när vi kommer ner där.
ha de gött i sommar, jag vet att jag kommer ha det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar