Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda batteri utan ström?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle_B skrev:

Men eftersom jag saknar al ltyp av expertis runt electicitet så kan jag inte bygga detta... :(

Här en enkel bild på vad du behöver; två magneter och en spole. Spolen bygger du enkelt genom att linda koppartråd (det blåa) flera varv runt några trädbitar (det bruna). Om du håller denna spole mellan två magneter och roterar den, så alstras ström i trådana.

Du kan rotera spolen för hand, med vind eller med vatten eller vad du nu hittar på. Spänning och styrka du får beror på ytan i fyrkanten som spolen bildar, antalet varv koppartråd i spolen, hur fort det roterar och magnetfältets styrka. Där får någon annan leta fram siffror och ekvationer åt dig. :)

Bilagor

• generator copy.jpg
    generator copy.jpg
    56 KB · Visningar: 1,344
Senast ändrad:
Säkert kul att bygga ngt själv, men tänk på att det även behövs elektronik i laddaren, för att begränsa spänningen, och eventuellt även strömmen - ebroende på vad du ska ladda.

Det finns flera varianter av solcellsladdare som ger 12V, en sådan skulle jag nog satsa på - och hoppas att den klarar av att orka ladda utrustningen.

Ett exempel:
http://www.presentia.se/item_show.asp?code_no=51118

(deras Internetvaruhus fyller fö 40år enligt hemsidan... ska man gratulera, eller be dom kolla sin kalender?)

FILM) (ulltand skrev:
Det finns flera varianter av solcellsladdare som ger 12V, en sådan skulle jag nog satsa på - och hoppas att den klarar av att orka ladda utrustningen.

Bränsleceller är annars vad jag tror komma skall även till batteriladdare, de används ju redan till att ge ström till bärbara datorer. Vore ju bra om de kunde göra dem energisnåla så man slapp bära med sig enorma mängder etanol ut i skogen. Fast det hittar man ju i vildmarken ändå, är ju bara att leta upp en hembränningsapparat i bushen och fylla på bränselcellerna ur den. Och vandrar man i Norge så är det väl bara att ta ett par spadtag innan naturgasen börjar sippra fram. ;)

-Nåe, nu är jag trött, ska nog gå och lägga mig och invänta den första decembernatten för i år.

Bilden är inte så tokig som den ser ut.
När jag var på Grönland och dök för ett antal år sedan hade vi samma problem. Vi "tältade" på en obebodd ö-grupp mitt ute i Diskobukten, utan tillgång till ström.
Vi hade ett antal undervattensblixtar som behövde laddning.
Vi löste detta genom att bygga 12 voltsladdare till blixtarna och ta med ett bilbatteri.

Jag är medveten om att du inte kan bära ett bilbatteri med i Sarek. Men om du kommer till någon fjällstation så kan dom säkert, ha solcellsladdare och batterier för belysning. Eller ev någon snöskoter med batteri som du kan använda.

Nikon har 12 volts laddare, kolla med Canon.

Eftersom jag köpte min Canon20D i USA så var det amerikansk kontakt på laddaren.

Jag hittade en på zebramedia:

http://www.zebramedia.com/butik/shop.asp?Avdelning=955&sidan=1

Den hade dubbla sladdar en att sätta i väggkontakten och en att sätta i cigarett-tändaruttaget på bilen.

Dessutom köpte jag ett extra batteri. Inte Canon original så det håller inte laddningen lika länge som Canons men funkar bra som reservbatteri medan man laddar originalet.

johan

Kul med folk som har idéer! nu är läget sådant att i Sarek finns inga stugor, än mindre stugor med solpaneler, skoteråkning är förbjuden och det är mulet 95% av dygnet...förutsättningarna är inte de bästa. ok, bränsleceller är kanske inte helt fel, fast man måste ju bära med sig ett lager gas för detta, eller ett batteri för att tillverka gasen av vatten, så var vi där igen....!
För vist vore det skönt att kunna ligga i tältet och kolla igenom bilderna på displayen, och slösa ström, och veta att just nu laddas mitt batteri av vinden eller vattnet utanför tältduken.......!!

Jag åker till Sarek i juni och innan dess så måste problemet vara löst!

skystunt skrev:

Jag åker till Sarek i juni och innan dess så måste problemet vara löst!

Tänkte också åka upp till Sarek igen i sommar.. riktigt när vet jag inte.. troligtvis i Juli/Augusti så den värsta mygg perioden i Kvikkjokk har lagt sig. Ett helvete innan man är ovan trädgränsen...

Skillnaden inför denna vandring mo föregående är att jag har fotografering som huvudmålet. Hur långt jag vandrar eller vart är av sekundärt intresse. Därav jag startade denna tråd, känner nämligen på mig att det komemr knäppas en del kort. Att ligga i ett tält o titta på bilderna, grov redigera i laptopen medans vinden vinder o regnet smattrar mot duken samtidigt som kaffet puttrar efter en stadig Knorr frystorkat middag är betydligt roligare än att bara ligga o vänta ut skitvädret... Vore ju därför toppen med ett litet "vattenkraftverk" typ cykeldynamo med vattenhjul... Om det finns några vandrings intresserade so mvill vandra med en erfaren sarek vandrare och som inte har något emot ett tidvist super segt tempo kan ju höra av sig... tror inte jag får med mig någon iår eftersom jag tänkte fotografera mesta tiden.

Kalle_B skrev:
Tänkte också åka upp till Sarek igen i sommar.. riktigt när vet jag inte.. troligtvis i Juli/Augusti så den värsta mygg perioden i Kvikkjokk har lagt sig. Ett helvete innan man är ovan trädgränsen...

Skillnaden inför denna vandring mo föregående är att jag har fotografering som huvudmålet. Hur långt jag vandrar eller vart är av sekundärt intresse. Därav jag startade denna tråd, känner nämligen på mig att det komemr knäppas en del kort. Att ligga i ett tält o titta på bilderna, grov redigera i laptopen medans vinden vinder o regnet smattrar mot duken samtidigt som kaffet puttrar efter en stadig Knorr frystorkat middag är betydligt roligare än att bara ligga o vänta ut skitvädret... Vore ju därför toppen med ett litet "vattenkraftverk" typ cykeldynamo med vattenhjul... Om det finns några vandrings intresserade so mvill vandra med en erfaren sarek vandrare och som inte har något emot ett tidvist super segt tempo kan ju höra av sig... tror inte jag får med mig någon iår eftersom jag tänkte fotografera mesta tiden.

Jag är fortfarande övertygad om att det bästa är att ta med kamerabatterier, alternativt fota analogt. Men nu skriver du att du ska ha med dig laptop.. i Sarek!? Det är nästan att häda, vet du det! :)
Du får väl se till att komma över en sån där vevdriven laptop då.

(Jag har dock haft lite planer på att utveckla en ånggenerator som man antingen kan använda till gasköket eller när man eldar men mest för skoj skull).

Jochum Berg skrev:
Ett litet vindkraftverk kan sitta på packningen när man går och på tältet när man sover så det kan generera ström 24h/dygnet! ;)

... och blir det för motigt i motluten kan man koppla den som propeller som drivs av kamerabatteriet!

Annars är en gammal hederlig, lätt, helt mekanisk småbildskamera inte så dum - energiförsörjningsmässigt! Och magnetisk kompass istället för GPS. Men det är ju inte lika roligt...

Bengt

som hemma äter kalorifattigt knäckebröd, men i fjällen bär med det knäckebröd som har högst energiinnehåll per viktenhet.

För att klockan är sent slagen och mitt spambehov inte är mättat så varför inte tillverka batterier på plats? Fyll en bägare med källvatten och hjortron och sura blad och rötter som ni plockat som kan ge de rätta galvaniska strömmarna och doppa ner sladdarna i?! :D

Kalle_B skrev:
Om det finns några vandrings intresserade so mvill vandra med en erfaren sarek vandrare och som inte har något emot ett tidvist super segt tempo kan ju höra av sig... tror inte jag får med mig någon iår eftersom jag tänkte fotografera mesta tiden.
Det vore iofs en grejt och jätterolig idé! Jag har aldrig varit där uppe och kommer nog aldrig för egen maskin dit heller. Men tyvärr så vet jag inte alls vad jag gör annars då och ifall jag har pengar, alltid luspank, och sen så har man ju ett ansvar mot "omgivningen" att göra saker med oxå. Men det vore kul som fan att följa med några vana som oxå är supersegt fotointresserade. Men som sagt jag kan nog lova redan nu att jag inte kommer att ha råd, och skulle jag ha råd så går nog pengarna till att åka runt lite och fota i Norge kanske.

Att koppla in en solpanel till en laddare för att ladda upp r6 fungerar.

Men ännu bättre är att ha en liten buffert i mellan som kan mellanlagra energi.

Åkte omkring på mc träffar innan med stereo och sådant på mcen och för att slippa/minska risken för strömbrist(inge kick) så låg en mindre solpanel och matade ett mindre blyacc - inte mcens huvudbatteri.
Reservkraften klarade av att i nödfall starta upp mcen.

Det finns små blyaccar av slutna typer att köpa på t.ex 12v 1A o mindre.
Fast det blir ju lite mer vikt.

Å andra sidan har du ju en liten buffert att ta ifrån om det är mulet om laddningsbehov uppstår.
Bufferten fungerar specielt effektivt då du laddar under växlande solljus.
Du har sparat från goda tider med med hög instrålning.

Som en glättningskondesator i ett nätaggregat.

Såg i Outdoor Photographer för ett par nummer sedan en jacka med inbyggd solcellsladdare för kameror, mobiltfn, gps med mera.

Det finns grejor. Frågan är om priset är det rätta...

Såg för en tid sedan en artikel om ett företag som byggde in en generator i bärsystemet på ryggsäcken så att kroppens rörelse och packningens vikt användes.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar