Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LaCie usb. Stänga av eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar finnas en stor skräck för kraschande diskar. Även jag oroar mig inför tanken att disken lägger av.

Men hur vanligt är det egentligen? Hur många procent av moderna hårddiskar blir det smulor av? Jag har inte hört många...

Tänk på de datorer som står i serverrum och som går jämt. På jobbet har vi ett par hundra datorer som står på och tuffar dygnet runt - året runt. Det har aldrig hänt att en disk har krashat.

För övrigt kör jag själv med en Lacie 250GB som man varmt har rekommenderat och som har varit topptestad på många ställen. Jag är grymt nöjd.

Elektronik klarar också ganska mycket värme. När man uppfattar en hårddisk som varm, så är det långt kvar till dess övre gräns av rekommenderad arbetstemperatur. Tidigare har jag sysslat mycket med bilslutsteg och använde mig själv av engelska slutsteg. Dessa slutsteg spelade som bäst när de uppnådde en arbetstemperatur på 90 grader (i höljet)!! Då ville man inte vara i närheten...

Generellt slits datorer mest vid påslag. Om man jobbar regelbundet med datorn så mår den bäst av att vara påslagen hela tiden. Det borde även omfatta hårddiskarna.

Rätta mig gärna om ni har erfarenheter av något annat.

Mvh /Peter
 
Jag är inte särskilt rädd för det - även om jag har varit med om det en gång. Det var mycket längesedan - 1986 vill jag minnas. Det var en gigantisk HD, 20 Mb (Ja, just det 20 MB ). De var inte större på den tiden men betydligt dyrare - 6 kkr eller så.
Men jag funderar på detta med liggande kontra stående HD. Tillverkaren säger att det inte har någon betydelse; har någon en annan uppfattning?
Us
 
Sonnaren skrev:
Men jag funderar på detta med liggande kontra stående HD. Tillverkaren säger att det inte har någon betydelse; har någon en annan uppfattning?
Us

Det ska inte ha någon betydelse. Det finns alla möjliga "rack" där man kan montera externa hårddiskar på både ståendes och liggandes.

När man förr använde 5,25" hårddiskar monterades dessa ofta på högkant i datorn (s.k bigfoot-diskar)

Har man nån form av hål för kylning/luftgenomströmning på disken så bör man ta hänsyn till dessa när man placerar den.

/PW
 
peter_wahlström skrev:
Elektronik klarar också ganska mycket värme. När man uppfattar en hårddisk som varm, så är det långt kvar till dess övre gräns av rekommenderad arbetstemperatur.

Rekommenderad maxtemp på hårddiskar brukar ligga på 50-60 grader. Det är åxå då man börjar bränna sig, eller iaf känna att man inte vill ha kvar handen på nån längre stund.
Ren allmänt klarar dock elektroniska komponenter (hårddiskar består även av mekaniska komponenter) rätt höga temperatur, men hur hög är väldigt olika. Många klarar uppåt 120 grader, medan vissa inte bör överstiga 60 grader (inte så vanligt numera) tex.
Sedan är det skilljad på hur mycket de tål utan att gå sönder och vid vilken temperatur de funkar stabilt. Processorer klarar ofta att kärnan ligger på runt 90 grader utan att den går sönder, men stystemet blir ofta instabilt vid 60-70 grader tex.
 
dumbo skrev:
Rekommenderad maxtemp på hårddiskar brukar ligga på 50-60 grader. Det är åxå då man börjar bränna sig, eller iaf känna att man inte vill ha kvar handen på nån längre stund.
Ren allmänt klarar dock elektroniska komponenter (hårddiskar består även av mekaniska komponenter) rätt höga temperatur, men hur hög är väldigt olika. Många klarar uppåt 120 grader, medan vissa inte bör överstiga 60 grader (inte så vanligt numera) tex.
Sedan är det skilljad på hur mycket de tål utan att gå sönder och vid vilken temperatur de funkar stabilt. Processorer klarar ofta att kärnan ligger på runt 90 grader utan att den går sönder, men stystemet blir ofta instabilt vid 60-70 grader tex.

Det stämmer nog väldigt bra... Det här med hur bra olika diskar klarar temperaturen går nog hand i hand med kvalitet... En dyrare kvalitetsdisk är troligen en klokare investering än att leta blint efter flest MB/krona...

//Peter
 
emji skrev:
Interna diskar har kännts "stabilare" för backup än externa diskar.
Det beror mest på den omilda behandling de externa diskarna ofta utsätts för. Dels är de ofta dåligt kylda (de externa fodrallen är ofta för täta), dels blir de ofta utsatta för skakningar och stötar under drift, något som inte alls är bra. Dessutom kan oförsiktiga urkopplingar lätt sabotera själva filsystemet (även om det inte skadar själva diskhårdvaran). De diskar som finns som externa modeller är dock exakt samma hårddiskar som också säljs för invärtes bruk.

peter_wahlström skrev:
Generellt slits datorer mest vid påslag. Om man jobbar regelbundet med datorn så mår den bäst av att vara påslagen hela tiden. Det borde även omfatta hårddiskarna.
Ungefär. Det som sliter på disken är förändringen i temperatur, vilket oftast sker då den slås på och hettas upp, respektive stängs av och svalnar. Detta (med medföljande utvidgningar) gör att disken så småningom kan tappa förståndet. En hårddisk mår bättre av att konstant vara igång vid 60 grader, än att hela tiden pendla mellan 25 och 45.

Sonnaren skrev:
Men jag funderar på detta med liggande kontra stående HD. Tillverkaren säger att det inte har någon betydelse; har någon en annan uppfattning?
Det finns drösvis med folk som har andra åsikter, och de har fel. Åtminstone är det ingen som har sina åsikter uppbackade med någon slags fakta. Så länge disken får lagom kylning, så funkar den i vilken position som helst.

peter_wahlström skrev:
En dyrare kvalitetsdisk är troligen en klokare investering än att leta blint efter flest MB/krona...
Det behöver inte alls vara säkert. Det finns ingenting som tyder på att dyrare diskar (av motsvarande prestanda) håller bättre än billiga. Alla diskar som säljs idag håller väldigt hög kvalitet, och det finns inga belägg för att någon viss modell innehåller fler "måndagsexemplar" än någon annan. Tillverkarna av diskar vet förmodligen ganska väl hur stor felprocent de har, men de berättar knappast om det för varandra, och ännu mindre till slutanvändaren.
För varje hårddiskmärke kan man ute hos folket hitta historier om "jag har alltid använt Märke X, och aldrig haft en diskkrasch" likaväl som "jag har haft tre diskar av Märke X det senaste året, och alla tre har kraschat" (oftast det senare, eftersom folk gärna klagar högljutt). Vanligheten av historierna för ett visst märke beror nog till största delen på hur vanligt just det märket är.
 
Max arbetstemp för olika märken anges i databladen, brukar ligga mellan 55-60 grader. Om du överstiger den temperaturen minskar du livslängden.

Diskar kraschar ibland oavsett hur de används, vissa modellserier har haft större problem förr men idag går det inte att peka på någon speciell tillverkare. Kolla på garantitiden, vissa vågar lämna 3-5 år andra bara 1-2 år, kanske finns en anledning?

Om man är nyfiken på vad tempen är på hårddisken kan Speedfan vara ett alternativ, visar de flesta sensorer på moderkort och hårddisk.
http://www.almico.com/speedfan.php

Det en viss skillnad på slutsteg och hårddiskar så det går inte att jämföra.
 
Vad tror ni om att använda en extern hårddisk som en ren backup-station? I mitt fall fylla upp den, koppla ur den och lägga den i en bokhylla. Hur mår den av att ligga i rumstemperatur under lång tid? Det blir ju inga större temp skiftningar så det kanske är OK eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.