Annons

Lacie rugged 160GB extern disk

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Detta är ingen fotorelaterad fråga annat än att jag använder min externa disk som backup till alla bilderna

Skriver här också av vana att få väldigt många bra och givande svar från andra medlemmar!


Köpte hårdisken för en vecka sedan, men nu verkar den inte funka, den får ingen kontakt med datorn, trots att det kommer ett ljud att den är ansluten.

Någon som vart med om något liknande eller vet en lösning på problemet?
 
USB?

Jag tror att du behöver en drivrutin för HDn, installerade du inte nån sån(och sen blev den korrupt)?
Eller att den har mjukvara som datorn känner igen via USB.
Installera om eller ladda ner och installera om.
 
För att använda en USB disk behöver man normalt inte installera någon extra drivrutin, det ingår i Windows XP eller Vista.

Om jag inte har helt fel så är disken du nämner en så kallad "host powered disk", dvs den tar sin strömförsörjning från datorns USB-port. Diskarna drar ganska mycket ström och ibland *kan* det vara så att strömmen inte räcker.

Man kan prova att koppla in disken på en annan port, t ex på baksidan av datorn istället för framsidan. Man kan också prova med en annna kabel.

Det kan ju också vara något fel på disken så att prova den i en annan dator borde kanske vara steg 1 i felsökningen.

Det kan ju förstås vara strul med drivrutinen (även den inbyggda), kolla i enhetshanteraren (kontrollpanelen-system-osv) och se om du hittar någon enhet som inte verkar vara identifierad. I så fall kan du prova att deleta den och se vad som händer.

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:

Om jag inte har helt fel så är disken du nämner en så kallad "host powered disk", dvs den tar sin strömförsörjning från datorns USB-port. Diskarna drar ganska mycket ström och ibland *kan* det vara så att strömmen inte räcker.

Mvh
Anders

Jag har 2 st 2,5"-diskar (inte Lacie) som tar sin strömförsörjning via USB-porten och ingen av dem går inte att köra med längre USB-kablar än 1m.
 
Zebulah skrev:
Jag har 2 st 2,5"-diskar (inte Lacie) som tar sin strömförsörjning via USB-porten och ingen av dem går inte att köra med längre USB-kablar än 1m.

Samma här, har även konstaterat att vissa burkar levererar sämre kräm en andra så det kan vara lönt att testa på en annan dator...
 
Jag har 2 kablar mellan LaCie Rugged och laptopen.

Carl-Henrik,

Jag har en likadan LaCie 160 GB Rugged till min Dell Latitude D610 och jag använder (förutom en kabel från hårddiskens USB-uttag till ett av datorns USB-uttag) även den medföljande strömkabeln som man kopplar mellan diskens runda strömanslutning till en andra USB-anslutning på datorn.

Funkar mycket driftsäkert och stabilt.
 
Hej alla!

Jättetack för alla svar!

Till slut fick jag det att funka igår, troligen var det att sladden var för lång och/eller trasig.

Hittade inte den korta standard sladden så använde mig av en standard sladd (som följde med kameran).

Datorn hittade disken när jag använde sladden, men den var obrukbar och fanns inte i "den här datorn" menyn som den brukar.


Nu funkar allt igen tack o lov!

När jag ändå har den här tråden öppen:

det följde med ett par olika programvaror till disken, va tyckte ni om dom? har inte lagt ner tid att titta på dom, men det fanns någon backup programvara? något att ha eller bortkastad tid?


hur ser ni på tillförlitligheten på disken? Jag ska ner med kamera, dator o disk på en lång resa till australien snart, vågar jag lita något på diskens säkerhet?
 
Jag brukar aldrig använda/installera något av det som följer med diskar och USB-minnen, men om du inte har någon fungerande backup lösning idag så kan säkert det medföljande prorammet vara värt att titta på.

Min erfarenhet av backupprogram är att alla är mer eller mindre tråkiga/knöliga att använda men det viktiga är att man förstår och ANVÄNDER just det program man bestämt sig för!

För egen del använer jag simpla XCOPY kommandon med lite parametrar - funkar bra om behoven inte är så speciella.

Tillförlitligheten på diskarna brukar väl vara OK, jag har dock en LaCie som lagt av helt och det känns ju alltid lite läskigt att lägga alla ägg i en korg.

Jag har samma problem när jag är ute och reser. Jag har med mig laptopen och tankar över till den men innan jag kommer hem och kan ladda över allt till min stationära (med backup) så är det ju en situation där en krasch/stöld på laptopen skulle vara katastrof.

Det bästa är om man har med sig mycket minneskort så man slipper radera dem under resans gång.


Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.