Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

L-objektiv valhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

magn

Aktiv medlem
Hej

Jag har nyss skaffat en Canon 50D som jag är väldigt nöjd med, jag har sedan tidigare ett Tamron 28-75 28, detta är det objektiv som används mest. Men jag skulle vilja ha ett riktigt bra objektiv som jag kan ha på mest hela tiden, Jag tar mest poträtt.

De jag har fastnat för är...

Canon 17-40 L
Canon 17-55 2.8 IS USM
Canon 24-70 2.8 L

Jag har haft Tamron 28-75 till en 40D och den var bra, så när som på att jag saknade vidvinkeln. Jag hade och har en 17-40 som var utmärkt bra på en 40D. Kanske för att jag uppskattar attt den inte är för stor eller tung, var vädertätad och ändrar inte storlek vid zoomning. Den hängde med på vandringar i alperna flera år. Jag har också haft en 17-55 som fungerade Numera har jag gått över till 5D mkII och
Hej

Jag har nyss skaffat en Canon 50D som jag är väldigt nöjd med, jag har sedan tidigare ett Tamron 28-75 28, detta är det objektiv som används mest. Men jag skulle vilja ha ett riktigt bra objektiv som jag kan ha på mest hela tiden, Jag tar mest poträtt.

Canon 17-40 L
Canon 17-55 2.8 IS USM
Canon 24-70 2.8 L

Hej

Canon 17-40 L
Canon 17-55 2.8 IS USM
Canon 24-70 2.8 L

jag använder 24-70 2.8L är helnöjd, de andra två har jag inte testat. Jag använder iof 5D, men är det skärpedjupet du vill åt ? så faller väl 17-40 bort

Hoppsan!

Jag har haft Tamron 28-75 till en 40D och den var bra, så när som på att jag saknade vidvinkeln. Jag hade och har en 17-40 som var utmärkt bra på en 40D. Kanske för att jag uppskattar attt den inte är för stor eller tung, var vädertätad och ändrar inte storlek vid zoomning. Den hängde med på vandringar i alperna flera år. Jag har också haft en 17-55 som fungerade bra på 40D även om jag nog föredrog 17-40. I vart fall utomhus.
Numera har jag gått över till 5D mkII och då sålde jag 17-55, så om du tror att du kommer att gå över till FF så kanske du inte skall välja Canons 17-55/2,8. Jag köpte en 24-105/4 i st för 24-70 pga vikt och storleksskillnad, men om du inte har problem med det så rekommenderar jag 24-70/2,8.

Jag tar mest porträtt.

Hur skulle det vara med Samyangs 85mm f/1.4?

Det är ju ingen zoom och definitivt inte ett allroundobjektiv iom att det är helmanuellt (fokusering och bländare), men det är lika skarpt(vid största bländare) som Canons 85mm f/1.2 till 1/8 av priset.

Sök omkring på nätet så kommer du att hitta en hel del info om detta "kultobjektiv" :)

Magnus,
Om jag skulle uppgradera från din Tamron till något för bra porträtt skulle jag satsa på
Canon 24-70 2.8 L
Den har bra skärpedjup och en optik som är bättre än din Tamron.

Jag har sedan nyss själv en 17-40 4L på en EOS 7D. Skärpedjupet är inte riktigt roligt för porträtt. Jag valde den för fina utomhusbilder.

Tror inte på Canon 17-55 2.8 IS USM. Den ger dig inte tillräckligt extra för porträtt jämfört med din Tamron. Obs att de vida dinklarna runt 20mm gör det svårt att ta fina porträtt.

Lyck till!

/K.

Hej

Canon 17-40 L
Canon 17-55 2.8 IS USM
Canon 24-70 2.8 L

Helt gennerelt kan man väl säga ju mer tele ju kortare skärpedjup.
Så är du inte ute efter vidvinkel typ 17-40 så är förslaget med 24-70 bra. Denna optik är den jag använder mestadels, men jag har ingen bränviddsförlägning. Men om du redan har ett Tamron 28-70 och inte bryr dig om vidvinklen så är det ju en kostnadsfråga om du ska uppgradera. Kanske ett fast 50mm 1,4 vilket är kanonskarpt och med brännviddsförl. nog inte kommer att göra dig besviken. Så blir det ju lite billiggare också.
Mvh Lasse

Får nog bli en 24-70, de är ju inte helt gratis, så det gäller ju att välja det man har mest nytta av.

Saknar vidvinkel......

Jag kör 16-35 idag och kan bara varmt rekommenderat det framför 17-40, däremot använder jag ett 50 1,4 alternativt min 70-200 2,8 vid porträtt... emellertid har jag länge sneglat på just 24-70 men ser den inte som något alternativ till 16-35:an när man har en APS-C sensor.. när min 20D ger upp som backup tänker jag dock montera 70-200:an fast på 50:an och köpa en 5D med 24-70 2,8L..... Jag upplever att bilder tagna med 24-70 2,8 har mer innehåll... färg och skärpemässigt sett....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto