ANNONS
Annons

L-foto följer inte konsumentköplagen

Produkter
(logga in för att koppla)
Henrik: frågan handlar egentligen bara om huruvida en zuiko 24mm/2.8 har taskig kantskärpa eller inte... om det visar sej att den har det så är det du som begått ett misstag och inte företaget som sålde den... vad var det de "reparerade" första gången du skicka in den?

skelett skrev:
Henrik: frågan handlar egentligen bara om huruvida en zuiko 24mm/2.8 har taskig kantskärpa eller inte... om det visar sej att den har det så är det du som begått ett misstag och inte företaget som sålde den... vad var det de "reparerade" första gången du skicka in den?

Då har du missuppfattat alltihop. Inlägget handlar om en handlare som inte följer konsumentköplagen. Förresten, varför tror du att jag inte är kapabel att bedöma den optiska kvaliteten hos ett objektiv? Du känner väl inte min bakgrund? Om du bara är ute efter att förolämpa, så tycker jag du kan göra det någon annanstans.

Att upprätta ett forum där man ska ha möjligheten att skriva vad man tycker om olika handlare har jag väl lite blandade åsiker om p.g.a. att det inte blir riktigt objektiv bedömning. I så fall får man ju hoppas att folket på fotosidan skriver när man har haft en bra kontakt också.

Personligen har jag bara goda erfarenheter av L-foto i Vansbro, men har väl däremot lite agg mot YFO i Stockholm där man har lovar mig att fixa grejor och sedan inte gjort det utan jag fick ringa och tjata och det hände inget ändå. Jag tycker att säljare ska vara intresserade av att sälja och kunden ska inte behöva tjata om grejer, sedan tycker jag att säljarna ska skapa en bra kontakt med kunden inte bara för att sälja vid ett tillfälle, utan även i framtiden. Det har tyvärr YFO i Stockholm misslyckats med vad det gäller mig, utan jag vänder mig i första hand till andra leverantörer.

// Johan //

Bara för att du uppfattar honom som otrevlig mot dig så har han inte varit otrevlig mot fotobutiken.

Hade det varit jag hade jag hållet en bra ton mot butiken, Lugn, sansad och korrekt. Men troligen haft frustrationer efter detta, vilka jag misstänker att han skrivit här. Men faktum är du också uppfattas som otrevlig nu, så ska jag då förutsätta att du är otrevlig mot alla pga av det.

Sen vem som är vad eller inte det struntar jag faktiskt i, men att svara på samma sätt eller lite förmätt är lika illa som att börja att vara otrevlig.

Damocles skrev:
Hade det varit jag hade jag hållet en bra ton mot butiken, Lugn, sansad och korrekt. Men troligen haft frustrationer efter detta, vilka jag misstänker att han skrivit här. Men faktum är du också uppfattas som otrevlig nu, så ska jag då förutsätta att du är otrevlig mot alla pga av det.

Det är nog så sant. Det är väldigt svårt att få sin vilja igenom och hävda sin rätt om man uppträder obalanserat. Det är viktigt att hålla huvudet kallt och framförallt att vara påläst. Jag har haft en del telefonsamtal med L-foto nu och den mannen är också ganska lugn, så några aggressiva konfrontationer telefonledes har det inte varit tal om.

Sen skulle jag väl inte vilja påstå att jag är så värst frustrerad... Jag överlever självklart utan 280 kr. Jag tycker dock inte om handlare som försöker smita från sina skyldigheter. Syftet från början var ju att förmedla mina negativa erfarenheter av en specifik fotohandlare och starta en diskussion kring detta. Dessutom ville jag fika lite efter om andra haft liknande erfarenheter av samma handlare. Många har haft åsikter om det är lämpligt att "hänga ut" en specifik handlare på detta sätt och det tål ju självklart att diskuteras. Och den diskussionen hoppas jag fortsätter. Personligen tror jag det skulle vara bra att ha med någon form av "rating" med kommentarer av olika handlare.

Sen vem som är vad eller inte det struntar jag faktiskt i, men att svara på samma sätt eller lite förmätt är lika illa som att börja att vara otrevlig.

Sant. Personangrepp och pajkastning hör inte hemma här. Om någon uppfattat att jag betett mig illa ber jag om ursäkt för det.

Johan K skrev:
Att upprätta ett forum där man ska ha möjligheten att skriva vad man tycker om olika handlare har jag väl lite blandade åsiker om p.g.a. att det inte blir riktigt objektiv bedömning. I så fall får man ju hoppas att folket på fotosidan skriver när man har haft en bra kontakt också.

Vad är objektivitet? Finns objektivitet? Jag vill påstå att det närmaste objektivitet vi kommer är att låta olika subjektiviteter mötas. Utifrån detta kan enskilda sedan dra sina subjektiva slutsatser.

Självklart borde ris såväl som ros utdelas och gärna i ett nyanserat språk.

Sedan är det ju upp till envar att till redaktionen anmäla det envar bedömer vara direkt olämpliga yttranden.

Jag skickade ett brev till L-foto där jag citerade ur konsumentköplagen och talade om att han hade 14 dagar på sig att betala tillbaka mina 280:- som jag haft i fraktutlägg innan jag anmäler honom till ARN. Idag såg jag att han satt in 170:- på mitt konto. Jag blir så trött...

prinsen skrev:
VARNING VARNING VARNING VARNING
Åh hjälp, det är där jag har varit in och beställt min kamera idag (Foto & Elektronik) och än så länge tycker jag att de verkar jättebra. Jag har förståss fördelen att jag kan gå in och prata med dem om något skulle strula, det brukar vara mycket lättare att lösa reklamationer när man personligen kommer dit.

naivt

Såg lådan du skickade tillbaka gluggen i, den låg nästan helt oskyddad i en för stor låda med för lite bubbelplast om gluggen som inte ens var tejpad fast runt gluggen.
Den var mer kantstöt och i sämre skick när den kom tillbaka än när vi skickade den till dej.
Sen gnäller du fast att du fått pengarna tillbaka.
Barnsligt.....

Re: naivt

pidda9 skrev:
Såg lådan du skickade tillbaka gluggen i, den låg nästan helt oskyddad i en för stor låda med för lite bubbelplast om gluggen som inte ens var tejpad fast runt gluggen.
Den var mer kantstöt och i sämre skick när den kom tillbaka än när vi skickade den till dej.
Sen gnäller du fast att du fått pengarna tillbaka.
Barnsligt.....

Tro f*n att jag gnäller när jag har blivigt fel behandlad...

Ta och prata med din kompanjon istället.

Enligt honom va ju det inget fel på objektivet, mer än det som jag beskrev!

om du vill så kan vi gå vidare med detta, om DU känner dig felaktigt behandlad

mvh: Adam

Det finns en bra sida på nätet som säkert de flesta känner till...

www.pricerunner.se

Skriv dessa positiva och negativa recensioner där också, för med tanke på hur många som är där och kikar lär det få ett stort genomslag.

Jag har också varit i kontakt med ett par mindre seriösa nätbutiker (ingen inom foto dock) så jag vet hur t ex Henrik.e känner sig...

Som tidigare nämnt tycker jag det är viktigt att behålla lugnet när man hamnar i en diskussion. Man får knappast mer hjälp om man är förbannad och skriker, men att få ett mail där handlaren mer eller mindre ber en dra åt h-vete skulle jag aldrig i livet acceptera (tänkte på "-Adam dina pengar är utbetalda, det skulle glädja mig om du aldrig hör av dig igen /Fredrik" )

Är man inte mer rädd om sina kunder och sitt anseende bör man byta bransch.

Ralph L skrev:
Det finns en bra sida på nätet som säkert de flesta känner till...

www.pricerunner.se

Skriv dessa positiva och negativa recensioner där också, för med tanke på hur många som är där och kikar lär det få ett stort genomslag.

Jag har också varit i kontakt med ett par mindre seriösa nätbutiker (ingen inom foto dock) så jag vet hur t ex Henrik.e känner sig...

Som tidigare nämnt tycker jag det är viktigt att behålla lugnet när man hamnar i en diskussion. Man får knappast mer hjälp om man är förbannad och skriker, men att få ett mail där handlaren mer eller mindre ber en dra åt h-vete skulle jag aldrig i livet acceptera (tänkte på "-Adam dina pengar är utbetalda, det skulle glädja mig om du aldrig hör av dig igen /Fredrik" )

Är man inte mer rädd om sina kunder och sitt anseende bör man byta bransch.

Tack för åtminstånde EN förstår mig

/Adam
*aldrig mer fotoelektronik.se

Jag skulle vilja tipsa om sidan: http://www.svartalistan.com/start.htm

Här får även företagen en chans att svara på inlägg.

--- en erfarenhet ---
Jag handlade en mobiltelefon på postorder. Jag gjorde min beställning genom webben. Jag skulle betala för telefonen olus 135:- för frakt och postförskottsavgift. När jag betalat och hämtat ut paketet så läser jag den bifogade fakturan och där står det inget om frakt och postförskottsavgift.

Som privatperson kan man kanske skita i detta men jag skulle ju lämna kvittot vidare till företaget och ekonomitanten vill inte ge mig mer pengar än vad som står på fakturan.

Ni som undrar hur vissa källarfirmor kan sälja så biolligt har här kanske fått ett av svaren. Några lurar av en svarta pengar. 135:- per paket rakt i fickan.

Nämnas kan att det lokala skattekontoret blivit informerad och sa att de skulle skicka det vidare till den stad som företaget hade sitt säte i. Jag kan bara hoppas att de tar tag i saken...

Om jag nu ska vara lite ärlig och berätta något negativt om mitt eget agerande så köpte jag telefonen som privatperson för att få 12 mån garanti + 12 mån reklamationsrätt. Om jag låtit företaget handla det direkt så hade det varit köplagen som gällt och därmed en kortare garantitid.

Det fanns förslag om att vi det på fotosidan skulle finnas en lista på dåliga återförsäljare.... Jag är kluven.

Varför inte göra en lista på återförsäljare vi rekommenderar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar