Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

L-fäste/L-bracket arca swiss-kompatibelt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag fick precis mitt nya cullmann kulhuvud och har tidigare funderat en längre tid på att skaffa ett l-fäste till min kamera. Jag fotar oftare i porträttläge än landskapsläge.

Vad känner ni till för arca swiss-kompatibla L-fästen för en nikon D700 med eller utan batterigrepp?
Det vore ju bra om det fanns någon billigare än just arca swiss egna version.
 
Jag kan bara komma på tre tillverkare av Arca-kompatibla skenor och ingen av dem är direkt billiga, snarare tvärtom: Really right stuff, Kirk och Markins. Jag vet inte vad Arcas egna skenor kostar men RRS kostar €160 för varianten utan batterigrepp och €220 för den med bg (priser från cameranu.nl, ungefär samma pris som direkt från RRS i USA).

Hejnar photo dök också upp när jag googlade men jag har ingen aning vad det är för några, $90.
 
Mm.. Precis det jag kommit fram till också. Men det kan ju alltid finnas hos lite mer udda fotohandlare som photax/kaffebrus-typen. Men jag har inte hittat nåt ännu tyvärr.
 
Jag skaffade en begagnad rrs-platta. Tyvärr visade det sig att den inte passar i cullmanns snabbfäste. Vilket innebar följande: jag skaffade en rrs qr-platta. Den gick tyvärr inte att montera vettigt på cullmans kula. Så nu har jag en cullman-led som jag inte använder.. Lite tråkigt.
 
Arca Swiss är ju en standard. Nästan i varje fall. Det brukar fungera mellan olika märken. Sök på amazon eller ebay om du inte vill ha dyra märkesskenor.
Vilken kamera ska det passa till?
 
Det finns väldigt många varianter på dessa L-skenor, både specialgjorda för respektive kameramodell och universal som passar de flesta DSLR och spegellösa. Det som kan skilja mellan dem och som inte syns med blotta ögat är små variationer på skenan bredd. För snabbfästen med skruvlåsning är detta inget problem, skruven kompenserar för någon tiondels mm som det kan handla om. För snabbfästen med hävarmslåsning kan det däremot vara lite besvärligare om man har flera skenor från olika leverantörer.

Själv har jag ganska många snabbfästen och kameraplattor/L-fästen men alla snabbfästen tar alla de olika plattorna utan problem eftersom jag bara har skruvlåsning.

På ebay.de finns flera L-fästen för EOS R i ett prisspann från 24€ till 88€ med frakt. Tyvärr är alla från länder utanför EU så det tillkommer moms, tull och avgifter. Universalfästen hittade jag bara ett för 30€ från Tyskland, inga tillkommande avgifter således.

Kamda.se har en hel del L-plattor. Kanske har de en för just din kameramodell eller universal.

Foto-Tip i Polen (https://foto-tip.pl/en/739-type-l-plate) har också en hel del L-skenor.
 
Har man skruvlåsning på sin kulled så brukar de flesta fästen som kallar sig Arca-kompatibla att fungera. Även om de har en måttsättning som skiljer sig från Arca originalmått eller RRS.

Det enda problemet med att köpa mindre kända eller noname-fabrikats plattor/-L-byglar är att aluminiumlegeringen ibland är dålig. Alldeles för mjuk och/eller dåligt härdad vilket gör att man lätt får djupa jack eller repor i den. Något att tänka på. Några kinesiska jag köpt är väldigt bra. Andra har varit mjuka som ost och de har jag kastat.


Jag som nästan uteslutande använder Arcas Flip-lock har däremot fått hålla mig till ett och samma fabrikat då många inte har samma ”korrekta” mått som Arca eller RRS. Så nu har jag valt att gå över till Arca-Swiss helt och hållet. Lite dyrare men otrolig kvalité och perfekt passform.
 
Kan intyga ovanstående tips. väldigt stabila fästen. Har både deras större extralånga som man inte kan justera längden på till kameran med batterigrepp och den mindre justerbara "Ellie" som är magiskt bra till mina 4 andra kameror av olika sort och storlek. (från lilla Olympus em-5 till EOS 5D III)
 
Jag köpte ett från Kreativ Fotografi. Passade bra, men var i vägen för batteriluckan på min Pentax K-1. Så jag sågade bort lite av L-fästet. Det funkar bra sen dess.
 
Jag köpte ett från Kreativ Fotografi. Passade bra, men var i vägen för batteriluckan på min Pentax K-1. Så jag sågade bort lite av L-fästet. Det funkar bra sen dess.

synd att såga sönder den. Blev den inte vass?
De flesta är ju annars universella. Själv äger jag en som sitter som smäck och ger bättre grepp till kameran.

/Stefan
 
Jag tog förstås bort allt skarpt. Och målade svart. L-fästet sitter i stort sett alltid på kameran så att komma åt batteriluckan kändes viktigast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.