Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lösa rykten om ny Canon DSLR sökes.

Produkter
(logga in för att koppla)
Min gissning på vad som kommer:

Photokina 06:
1Ds mkIIn Samma ändringar som på 1D mkIIn

Uppdaterad 350D, vet inte vad den kommer heta, men jag tippar på att den kommer att få större bildskärm å lite små putsningar.

Nya gluggar, typ 24-70/2,8 IS, Vid vinklar som tecknar hörn till hörn skarpt på FF

I januari nästa år kommer då en 1Ds mkIII med 22 Mpixel å massa nytt och trevligt, samtidigt sänker de priset på 1Ds mkIIn så de kan sälja båda kamerorna parallelt..

Det var min gissning det..
 
PMD skrev:
Eventuellt en elektronisk sökare om den kan göras tillräckligt bra, dvs bättre än sökaren i Konica-Minolta A2. Ett alternativ vore en halvgenomskinlig spegel som Canon Pellix, EOS RT och EOS-1n RS hade. Det vore skönt att bli av med en rörlig spegel.

Tror nog att både spegeln och slutaren kommer att försvinna också på systemkamerorna snart. Dagens sensorer klarar live-view, det har både Olympus och Canon redan visat. Och mindre rörliga delar betyder lägre tillverkningskostnader och färre saker som kan gå sönder.
 
Jag skulle bli nöjd med bättre mjukvara i min 5D.

Egentligen är det löjligt hur lite funktioner en så pass dyr kamera har om man ser till vad som BORDE gå att göra med samma hårdvara och lite god vilja. En avancerad auto-ISO, fler sätt att visa bilderna (typ D200 med blinkande highlights för klippta kanaler där du kan välja att visa varje kanal för sig), auto-rotation på displayen som på 30D etc etc.

Canon kunde t om ta betalt för en "pro"-firmware med fler funktioner, men tyvärr lär väl ingen kameratillverkare, och i synnerhet inte Canon, våga gå så långt ifrån sin traditionella roll som hårdvarubyggare.

Designen av DSLR-kamerors mjukvara är fortfarande stark influerad/begränsad av hur analoga kameror har fungerat och därmed även tänket kring hur kamerauppdateringar sker. Vill du ha e ny funktion? Köp en ny kamera, trots att det egentligen bara är att uppdatera mjukvaran i många fall. Nikon är klart mycket bättre här.

Canon behöver egentligen inte uppdatera 30D annat än med mjukvara för att göra den till en mer direkt konkurrent till D200 för de fotografer som trånar efter mer avancerade funktioner.
 
Jeppe skrev:
Vad jag menade med att IS inte fördyrar är t.ex. EF-S 17-55/2.8 IS, den är billigare än Nikons DX 17-55/2.8 som saknar VR. Sen är det naturligtvis så att det finns prisskillnader i det befintliga systemet. Men det enda objektivet som finns med eller utan IS är 70-200/2.8L och där är jag övertygad om att Canon tar ut ett fett överpris för IS, men den ligger ju prismässigt som Nikons.



Shit...måste berätta detta för mina kunder. Min 1D MkII räcker ju inte..den har ju bara 8MP...ja, jag får helt enkelt åka runt och plocka ner reklamskyltarna som är gjorda ;)

Naturligtvis vill vi alla ha så hög upplösning till så lågt pris som möjligt. Men man bör nog se till användnigsområdet. En vanlig konsument har absolut inget behov av 10MP. Jag menar, jag sticker ut hakan här och säger att merparten av de som har kameror med hög upplösning ändå inte använder den fullt ut. Tyvärr är inte pixelracet över ännu och merparten av konsumenterna köper pixlar istället för andra argument.
Men nu ska jag äta frukost :)
Mkt. bra skrivet när det gäller pixlar :)
 
.Z. skrev:
Det gör dom rätt i & det kanske blir det dom vinner på i längden, eller? Kanske ändå inte, pixlar säljer ju...

Jag skulle själv aldrig offra brusegenskaperna för några ynka miljoner pixlar som jag inte märker av, skillnaden mellan 8 eller 10MP är ju löjligt liten i praktiken.

//Larsa

Du och jag samt alla insatta tycker förstås Canon gör rätt, men kom du ihåg allt gnäll när 30D kom ut ? Bara 8 mp :( Tydligen så är det massor med medlemmar även här som inte fattat hur det ligger till.

Megapixlar är tyvär det största försäljnings argumentet, marknads folket har verkligen lyckats med det tricket, det är samma knep som HI-FI handeln gjorde på 70talet, kom du ihåg Mega-Watts högtalare ?

Det finns säkert folk än idag som tro dom får bättre ljud ur en högtalare som tål mera watt.

Mina arbetskamrater köper kompaktkameror med så mycket pixlar som möjligt trots alla mina försök att försöka förklara att dom får sämre kvalitet (brusegenskaper) ju mer pixlar som packas in på den lilla sensorn.

Sen när man frågar hur stora utskrifter dom gör på sina bilder tittar dom frågande på en och säker, jag tittar på mina bilder på datorn, men jag har skrivit ut några åt Morsan från semestern och dom var som korten var när jag fotade film, dvs. 10x15.

Några utav dom är sugen på en Dslr, vilken tror du dom köper, Canon 350D eller Nikons kommande på 10.2 MP :)

Så mitt tips är fortfarande att Canon måste ut med mer pixlar än 8, men för att inte drabbas av för mycket brus så blir det en fullformats sensor.

Själv fotar jag med en kamera som endast har 4.2 mp, men jag är väldigt nöjd med den, trots att jag skriver ut större en 10x15.


kent.
 
JanOlofHärnström skrev:
Bruset som kommer med fler pixlar på APS-formatet är kanske ett problem. Men det kommer man att lösa. Med bättre sensorer och processorer.

Visst finns det bra Canonoptik med IS. Inte bara proffsiga långa telen. Nya 70-300 mm IS är ger skarpa och rena bilder. Men IS i optiken kostar extra.

Canon är väl inte rädda för att konkurrera med sig själva. Det gör ju alla i princip när en ny modell kommer. (30D undantaget som ju bara var en lätt uppgradering av 20D) När 300D kom och rörde om ordenligt på marknaden så stönade många som strax innan köpt den betydligt dyrare 10D.

Jag håller med om att Sony (Konica/Minolta) och Pentax lockar en hel del med sina modeller. Minoltas objektiv är dessutom av högsta klass.

Det är uppenbart att en ny modell med hög kvalitet och 10 (upp till 12 Mpix) APS-format skulle platsa fint i Canons utbud. I alla fall om priset ligger rätt.

man kanske löser man bruset för APS/12MP+, men inte med den typ av sensorer som sitter i dagens Nikon och Canon, pixelytan är problemet, den blir för liten. Dessutom tål inte objektiven mer MP på APS-formatet.

Lite svårt att tala om konkurrens när man lägger ner en modell, och ersätter den med en annan.Snarare tvärtom, man vill ju framhäva den nya modellens förträfflighet för att folk skall byta upp sig..

tror inte det kommer nån mellanmodell mellan 30d och 5d, men väl en billigare ersättare till 5d,
men det är svårt att sia om framtiden,
 
300D konkurrerade med 10D eller vice versa när 300D kom. Att Canon skulle vara rädda för att släppa nya modeller pga av konkurrens med sig själva tror inte jag på.

Det finns optik som mycket väl klarar av att teckna ut bättre än vad dagens APS-sensorer klarar. Dessutom utvecklas även optiken och klarar högre krav.

Det finns absolut ingenting som tyder på att utvecklingen av kameror och optik skulle stagnera eller formatet skulle försvinna. Tvärtom, allt tyder på att det kommer nya kameror med högre upplösning, bättre dynamik och högre prestanda samt att optiken kommer att klara även detta i framtiden.

Fördelarna med det mindre APS-formatet är så uppenbara så det behöver ej nämnas här. Jag gissar på en parallell utveckling av APS och FF-formatet. Att dessa två format finns kvar länge än.
 
JanOlofHärnström skrev:
Fördelarna med det mindre APS-formatet är så uppenbara så det behöver ej nämnas här.
Kan inte du nämna dem för mig? De fördelar jag kan se är att APS-C-formatet tillsammans med optik för 35-mm-format ("fullformat") skalar bort objektivets hörn och kanter där man oftast har problem med återgivningen (skärpa, ljusbortfall). Vilka mer fördelar finns det?
 
niklasl skrev:
Kan inte du nämna dem för mig? De fördelar jag kan se är att APS-C-formatet tillsammans med optik för 35-mm-format ("fullformat") skalar bort objektivets hörn och kanter där man oftast har problem med återgivningen (skärpa, ljusbortfall). Vilka mer fördelar finns det?

Jag gillar FF, men dessa fördelar finns också:

* mindre och lättare objektiv
* "längre" brännvidd (bra för sport, kan vara negativt också)
* längre skärpedjup (bra för landskapsfotografering, kan vara negativt också)
 
Mindre objektiv stämmer väl bara för att man räknar med en 'brännviddsförlängning'? 300mm f/2.8 måste ju ha en viss storlek för att bländaren ska kunna bli så stor.

'Längre bränvidd' är ju beroende av pixlar per millimeter, en Canon 1Ds mkII har ju en 'längre brännvidd' än min 10D om man croppar 1ds bilden.

Skärpedjupet hänger väl med i samma veva som ovanstående.
 
mill skrev:
Jag gillar FF, men dessa fördelar finns också:

* mindre och lättare objektiv
* "längre" brännvidd (bra för sport, kan vara negativt också)
* längre skärpedjup (bra för landskapsfotografering, kan vara negativt också)


Kameran är också mindre. Hela eller delar av utrustningen är lätt att ta med sig och att arbeta med. Betydligt billigare i inköp.

För att kunna utnyttja fullformatet fullt ut så krävs det mycket bra optik som är dyr. Canon har problem med vidvinklar för FF. Problem med vinjettering (mörka hörn) och dålig skärpa i kanterna och hörn.

APS-formatet med bra optik ger redan idag bilder med hög kvalitet.

Jag önskar mer optik för APS-formatet på marknaden i framtiden, helst snart. Kompakta telezoomar och ljusstarka telen.
 
Mazy skrev:
Mindre objektiv stämmer väl bara för att man räknar med en 'brännviddsförlängning'? 300mm f/2.8 måste ju ha en viss storlek för att bländaren ska kunna bli så stor.

'Längre bränvidd' är ju beroende av pixlar per millimeter, en Canon 1Ds mkII har ju en 'längre brännvidd' än min 10D om man croppar 1ds bilden.

Skärpedjupet hänger väl med i samma veva som ovanstående.


Objektiven för APS blir i princip hälften så stora. De behöver bara teckna ut ca. halva formatet gentemot FF.

(Det borde gå att göra optiken ändå mindre om man inte låste sig vid den stora bajonettfattningen som dagens optik har. Men då blir ju de bägge systemen helt skilda åt.)
 
Oavsett hur mycket dom måste teckna ut så måste ett 300mm f/2.8 ha ett frontelement på ca 10cm i diameter så man kan inte göra det så mycket mindre ( alla linser efter bländaren borde dock gå att förminska lite, men då kommer vinjetteringen antagligen på köpet och APS-C kommer isf förlora den fördelen också)

De flesta DX objektiv från nikon tecknar nästan en lika stor yta som deras äldre FF objektiv, och jag antar att det beror på att man vill fortsätta undvika vinjetteringen.
 
OK

Då kan man ju inte förvänta sig några superkompakta långa telen för APS med andra ord.

Ett 2,8/300mm väger ca 2,5 kg eller mer så där går det väl inte förminska så hemskt mycket mer.
 
Highweiss skrev:
Tja - spontant skulle ja gärna se ett Canonhus med fullstor sensor till ett (för mej) trevligare pris än 5D. Håller med en föregående talar om att steget mellan 30D (20D) och 5D är rätt långt. Inte helt befängt att spekulera om att Canon kunde lägga in en stöt där kanske?

/Andreas

Det kanske är tanken bakom det låga priset för 30D jämfört med när 20D kom ut. Just för att skapa ett stort prislapps-utrymme mellan 30D och 5D.

sen kan ju tanken också vara, små uppdateringar till en gammal 20D ;)
 
JanOlofHärnström skrev:
Objektiven för APS blir i princip hälften så stora. De behöver bara teckna ut ca. halva formatet gentemot FF.

Ursäkta men hälften så stora, vet inte om vi pratar om samma sak men om du jämför "rätt" så kan ju inte jag se någon större skillnad eller ? Ta T.ex Nikon 17-55/2,8 jämfört med 28- 70/2,8 inte upptäcker väl jag någon större skillnad eller ? Dom objektiven borde väl vara ok. att jämföra med. Det är kanske något jag inte fattar men då får järna någon förklara !
 
Nä, det stämmer väl. Ganska liten skillnad mellan Nikons gluggar du nämner. Dyra grejor.

Canons motsvarande ljusstarka normalzoomar är lite svårare att jämföra. Deras ljusstarka normalzoom för APS (EF-S fattning) har IS vilket ökar vikten en del. Den är ganska kompakt och lätt.

Sigma har en liten glugg i 2,8/18-50mm. De har även krympt sina 24-70mm och 28-70mm ganska rejält. De tidigare versionerna var betydligt klumpigare.

Men inte skiljer det så mycket som hälten av storleken...
 
angående 1ds 22 mp.....
http://www.camerawest.com/

sedärja ;)


angående nya 3D, kommer till hösten:

Built from the ground up to represent the new face of digital imaging the EOS 3D will represent a breakthrough in high performance yet affordable photography. Featuring an elegant yet supremely functional design it takes the best of Canon's previous designs and enhances the experience even further. A high performance AF system featuring 27pt of which 11 are x-type down to f/4 while and the centre point is cross-type to f/5.6 and allows AF down to f/11. The AI servo performance has been significantly improved too, exceeding that of the 1D Mk II.
Also Canon proudly brings ECF to the digital era and is greatly enhanced in performance over that found in the Elan 7NE.
However, the true revolution lies in the heart of the camera. Packing an amazing 13.3MP into an APS-H sized sensor the images are processed by a new DIGIC III engine. The next generation DIGIC III Image Processor builds on the legendary abilities of the digic II with double the processing power necessary to deliver unprecedented levels of resolution, speed and dynamic range. Despite the EOS 3D having smaller pixels than the EOS 5D, the DIGIC III provides even greater DR, more accurate colour rendition improved WB and lower noise. ISO 50 and 3200 are now part of the standard ISO settings and ISO 25 and 6400 are now included as an expanded option. Also it further reduces power consumption allowing class leading battery performance.
Thanks to DIGIC III the EOS 3D also boasts an impressive burst rate of 6fps for 18 shots in RAW and 40 in jpg.
In addition the body adds several sealing gaskets to the all magnesium shell allowing for operation in more extreme environments. A new evaluative algorithm allows more accurate metering in extreme lighting and can even correctly expose subjects like snow. Also a 2.4% spot meter allows for precise metering of any part of the scene. The viewfinder shows an impressive 98% of the scene both horizontally and vertically. Also for the first time Canon will be employing 2.75" OLED display screen, offering superior resolution, brightness and power consumption to LCD screens and having markedly better performance in bright daylight
 
Jag gissade rätt angående Eos 3D :)

Var hittade du informationen om 3D ?

Verkar bli en helt grym kamera.

Sen blir väl Leica M8 Digital något att dräggla efter också skulle jag tro, det blir onekligen en väldigt intressant Photokina mässa i år.


kent.
 
Senast ändrad:
MazStudios skrev:
angående 1ds 22 mp.....
http://www.camerawest.com/

sedärja ;)


angående nya 3D, kommer till hösten:

Built from the ground up to represent the new face of digital imaging the EOS 3D will represent a breakthrough in high performance yet affordable photography. Featuring an elegant yet supremely functional design it takes the best of Canon's previous designs and enhances the experience even further. A high performance AF system featuring 27pt of which 11 are x-type down to f/4 while and the centre point is cross-type to f/5.6 and allows AF down to f/11. The AI servo performance has been significantly improved too, exceeding that of the 1D Mk II.
Also Canon proudly brings ECF to the digital era and is greatly enhanced in performance over that found in the Elan 7NE.
However, the true revolution lies in the heart of the camera. Packing an amazing 13.3MP into an APS-H sized sensor the images are processed by a new DIGIC III engine. The next generation DIGIC III Image Processor builds on the legendary abilities of the digic II with double the processing power necessary to deliver unprecedented levels of resolution, speed and dynamic range. Despite the EOS 3D having smaller pixels than the EOS 5D, the DIGIC III provides even greater DR, more accurate colour rendition improved WB and lower noise. ISO 50 and 3200 are now part of the standard ISO settings and ISO 25 and 6400 are now included as an expanded option. Also it further reduces power consumption allowing class leading battery performance.
Thanks to DIGIC III the EOS 3D also boasts an impressive burst rate of 6fps for 18 shots in RAW and 40 in jpg.
In addition the body adds several sealing gaskets to the all magnesium shell allowing for operation in more extreme environments. A new evaluative algorithm allows more accurate metering in extreme lighting and can even correctly expose subjects like snow. Also a 2.4% spot meter allows for precise metering of any part of the scene. The viewfinder shows an impressive 98% of the scene both horizontally and vertically. Also for the first time Canon will be employing 2.75" OLED display screen, offering superior resolution, brightness and power consumption to LCD screens and having markedly better performance in bright daylight

hehe, ja det låter bra...nästan lite FÖR bra..
men APS-H formatet har väl canon sagt skall försvinna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.