Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lösa rykten om ny Canon DSLR sökes.

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Allt annat kan ju givetvis inte vara lika om där är fler linser i det ena objektivet. Såna objektiv existerar inte så det behöver du inte ens nämna.

Canons mest kända och bästa objektiv är ju deras långa super-tele från 300/2,8 IS och uppåt. Inget av dem har blivit sämre av fler linser. De anses också vara Canons skarpaste objektiv.....

jo,
VR enheten består av en extra, flytande upphängd linsgrupp,
den går självklart att stoppa in i en befintlig objektivkonstruktion.
allt annat lika med andra ord,

Ju fler linser av samma kvalitet = desto sämre kontrast,

Nikons 300/2,8 VR har t ex något lägre kontrast än föregångaren utan VR enligt nikons egna MTF-diagram,

Än så länge finns inte linser med inbyggd ljusförstärkning, men det kanske kommer.
 
Canon har ju gått ut med att dom inte skall packa in mer än 8 megapixlar på APS-formats sensorn eftersom det skulle försämra brusprestandan rejält (som på D200), så jag tror inte att det kommer mer pixlar på APS-formatet från Canon.

Därimot tror jag nästa version av 30D kommer att ha fullformatsensor med runt 12mp, då är dom ikapp Nikon igen, den kan mycket väl heta EOS-3D, samtidigt kommer det en uppdaterad 5D med mer pixlar och tätat proffshus, 1D modellerna slås samman till en oslagbar värsting.

Instegsmodellen kommer fortfarande att ha APS-format sen blir det fullformatare för resten, det är mitt tips.

kent.
 
Goran skrev:
jo,
VR enheten består av en extra, flytande upphängd linsgrupp,
den går självklart att stoppa in i en befintlig objektivkonstruktion.
allt annat lika med andra ord,

Ju fler linser av samma kvalitet = desto sämre kontrast,

Än så länge finns inte linser med inbyggd ljusförstärkning, men det kanske kommer.

Om du stoppar in en linsgrupp i en befintligt objektiv (vilket man inte gör) så är det inte lika längre. Du kanske vill visa vilket Canon objektiv man gjort det i......för det existerar inte
 
Zoso skrev:
Canon har ju gått ut med att dom inte skall packa in mer än 8 megapixlar på APS-formats sensorn eftersom det skulle försämra brusprestandan rejält (som på D200), så jag tror inte att det kommer mer pixlar på APS-formatet från Canon.

Därimot tror jag nästa version av 30D kommer att ha fullformatsensor med runt 12mp, då är dom ikapp Nikon igen, den kan mycket väl heta EOS-3D, samtidigt kommer det en uppdaterad 5D med mer pixlar och tätat proffshus, 1D modellerna slås samman till en oslagbar värsting.

Instegsmodellen kommer fortfarande att ha APS-format sen blir det fullformatare för resten, det är mitt tips.

kent.

hehe, ja nåt måste dom ju skylla på när dom ligger lite efter...
;)

Finns ju iofs CMOS-sensorer med bättre fill-factor (60% mot nuvarande 30%) som gör att dom bör kunna hålla ner bruset, tror det är Dalsa som har en sån?
Frågan är väl om Canon har nån sån på gång,

Frågan är ju hur snabbt FF-chipen sjunker i pris, det kan nog ta en stund,
Tills dess så måste man ju kanske göra nåt åt segmentet där D200 ligger.

Men 30D är ju fortfarande en riktigt bra kamera, och ligger bra i pris.
 
Lars Johnsson skrev:
Om du stoppar in en linsgrupp i en befintligt objektiv (vilket man inte gör) så är det inte lika längre. Du kanske vill visa vilket Canon objektiv man gjort det i......för det existerar inte

ja men läs vad jag skriver innan du babblar.

ALLT ÖVRIGT LIKA skriver jag,

det var för att illustrera att ljus förvinner när det går genom en glasbit, inget annat..

inte ens Canon kan trolla
 
Goran skrev:
Annars är sämre motljusegenskaper/ghosting eller sämre bokéh sånt som kan uppstå när man slänger in fler linser.
Lite utanför ämnet, men det ska inte vara någon accent på e:et i bokeh. Betoningen ligger inte på andra stavelsen, utan båda stavelserna ska betonas lika. Jag tycker att stavningen "boke" nog är en bättre transkribering till svenska från japanska än "bokeh" av den anledningen. Möjligen är "båkke" ännu bättre, men det blir kanske svårt att få det att slå igenom.

PD (full fart i kampanjen för rätt uttal av boke)
 
PMD skrev:
Lite utanför ämnet, men det ska inte vara någon accent på e:et i bokeh. Betoningen ligger inte på andra stavelsen, utan båda stavelserna ska betonas lika. Jag tycker att stavningen "boke" nog är en bättre transkribering till svenska från japanska än "bokeh" av den anledningen. Möjligen är "båkke" ännu bättre, men det blir kanske svårt att få det att slå igenom.

PD (full fart i kampanjen för rätt uttal av boke)

ja men jösses...nu har du räddat världen igen..

mitt finger ville tydligen ha en accent där just ikväll...

men jag håller med...fel stavningar och sär skrivning är ett brott som borde straffas med vatten och bröd

;)
 
Goran skrev:
ja men läs vad jag skriver innan du babblar.

ALLT ÖVRIGT LIKA skriver jag,

det var för att illustrera att ljus förvinner när det går genom en glasbit, inget annat..

inte ens Canon kan trolla


Det finns inga objektiv där allt annat är lika som du skriver. Nämn några. Inte ens det Nikon VR som du snackade om är lika med den äldre modellen. Och inga Canon.
Hade det varit så enkelt som att ju mindre glas där är i objektiven ju bättre blir det.......så hade man ju använt det.
 
Jeppe skrev:
Stabilisering i huset? - Nej, Canon har visat att det går att bygga in i objektivet utan någon direkt merkostnad.
Det är dock svårt att bygga in stabilisering i redan existerande objektiv utan någon direkt merkostnad. Det är här som Sony och Pentax har en rejäl konkurrensfördel.

Canon har numera bara en fördel jämfört med konkurrenterna, och det är det låga bruset vid hög signalförstärkning. USM-objektiv är de t.ex. inte ensamma om längre.

Om inte Canon kommer med ett hus med inbyggd bilstabilisering inom några år så funderar jag på att byta till Sony eller Pentax. Jag har ganska många Canon-objektiv så det blir inget lätt beslut.

Dessutom kan stabiliseringen anpassas direkt mot objektivet.
Det kan man göra med bildstabilisering i huset också.

Visst finns det fördelar med bilstabilisering i objektiven, speciellt för långa objektiv, men Canon kan ju behålla IS i sina långa objektiv även om de bygger in bildstabilisering i ett hus.
 
Lars Johnsson skrev:
Det finns inga objektiv där allt annat är lika som du skriver. Nämn några. Inte ens det Nikon VR som du snackade om är lika med den äldre modellen. Och inga Canon.
Hade det varit så enkelt som att ju mindre glas där är i objektiven ju bättre blir det.......så hade man ju använt det.

I will only say this once..

Det var ett hypotetiskt exempel, och jag har inte sagt nåt annat,

klart man eftersträvar att ha så få element i en linskonstruktion som möjligt (leica), men givetvis finns det många olika faktorer att ta hänsyn till, och fler blir det med en digital sensor i andra änden, således får man kompromissa och prioritera.
 
Tja - spontant skulle ja gärna se ett Canonhus med fullstor sensor till ett (för mej) trevligare pris än 5D. Håller med en föregående talar om att steget mellan 30D (20D) och 5D är rätt långt. Inte helt befängt att spekulera om att Canon kunde lägga in en stöt där kanske?

/Andreas
 
Highweiss skrev:
Tja - spontant skulle ja gärna se ett Canonhus med fullstor sensor till ett (för mej) trevligare pris än 5D. Håller med en föregående talar om att steget mellan 30D (20D) och 5D är rätt långt. Inte helt befängt att spekulera om att Canon kunde lägga in en stöt där kanske?

/Andreas

samtidigt gäller det att inte konkurrera med sig själv, men Canon går ju helt klart mot FF,
Nikon måste ju också dit förr eller senare

det vore lite småintressant att få göra ett studiebesök på dom strategiska avdelningarna hos Nikon och Canon,
 
APS-sensorn blir nog kvar i de kameror som efterträder 350d o 30d. Om inte annat så för att det blir aningens billigare. Däremot hoppas jag på tätningar o.s.v. så att man vågar ta ut kamerorna i regnet. Större sökare lär väl komma på uppföljaren till 30D för att möta hotet från d200. Men det kanske dröjer ett halvår eller så (utveckling tar tid, men man kan inte låta det ta hur lång tid som helst)

Om vi spekulerar kring vad som kan komma i år så gissar jag på en sammanslagning av 1D och 1Ds till en enda modell i stil med Nikon D2x
 
Bruset som kommer med fler pixlar på APS-formatet är kanske ett problem. Men det kommer man att lösa. Med bättre sensorer och processorer.

Visst finns det bra Canonoptik med IS. Inte bara proffsiga långa telen. Nya 70-300 mm IS är ger skarpa och rena bilder. Men IS i optiken kostar extra.

Canon är väl inte rädda för att konkurrera med sig själva. Det gör ju alla i princip när en ny modell kommer. (30D undantaget som ju bara var en lätt uppgradering av 20D) När 300D kom och rörde om ordenligt på marknaden så stönade många som strax innan köpt den betydligt dyrare 10D.

Jag håller med om att Sony (Konica/Minolta) och Pentax lockar en hel del med sina modeller. Minoltas objektiv är dessutom av högsta klass.

Det är uppenbart att en ny modell med hög kvalitet och 10 (upp till 12 Mpix) APS-format skulle platsa fint i Canons utbud. I alla fall om priset ligger rätt.
 
Zoso skrev:
Canon har ju gått ut med att dom inte skall packa in mer än 8 megapixlar på APS-formats sensorn eftersom det skulle försämra brusprestandan rejält
Det gör dom rätt i & det kanske blir det dom vinner på i längden, eller? Kanske ändå inte, pixlar säljer ju...

Jag skulle själv aldrig offra brusegenskaperna för några ynka miljoner pixlar som jag inte märker av, skillnaden mellan 8 eller 10MP är ju löjligt liten i praktiken.

//Larsa
 
Det första man klassar en DSLR efter är sensorns upplösning och storlek. De andra "egenskaperna" kommer i andra och tredje hand. Nu är ju också stabilisering ett tungt argument antar jag.


Canon får det hett om öronen OM Sony lanserar en fullformatare med stabilisering. De har ju även Minoltas och Zeiss optik att tillgå. Skarpt ända ut kanterna på en fullformatare är vad många önskar.
 
Vad jag menade med att IS inte fördyrar är t.ex. EF-S 17-55/2.8 IS, den är billigare än Nikons DX 17-55/2.8 som saknar VR. Sen är det naturligtvis så att det finns prisskillnader i det befintliga systemet. Men det enda objektivet som finns med eller utan IS är 70-200/2.8L och där är jag övertygad om att Canon tar ut ett fett överpris för IS, men den ligger ju prismässigt som Nikons.

Det finns faktiskt en gräns som många inom bildbranchen håller. Bilder som ska publiceras med "kvalitet" ska hålla "30 M" i bildstorlek (fil). Då behöver man 10-12 Mpix att jobba med.

Shit...måste berätta detta för mina kunder. Min 1D MkII räcker ju inte..den har ju bara 8MP...ja, jag får helt enkelt åka runt och plocka ner reklamskyltarna som är gjorda ;)

Naturligtvis vill vi alla ha så hög upplösning till så lågt pris som möjligt. Men man bör nog se till användnigsområdet. En vanlig konsument har absolut inget behov av 10MP. Jag menar, jag sticker ut hakan här och säger att merparten av de som har kameror med hög upplösning ändå inte använder den fullt ut. Tyvärr är inte pixelracet över ännu och merparten av konsumenterna köper pixlar istället för andra argument.

Men nu ska jag äta frukost :)
 
JanOlofHärnström skrev:
Canon är väl inte rädda för att konkurrera med sig själva. Det gör ju alla i princip när en ny modell kommer. (30D undantaget som ju bara var en lätt uppgradering av 20D) När 300D kom och rörde om ordenligt på marknaden så stönade många som strax innan köpt den betydligt dyrare 10D.
(Det här är ett litet sidospår).

Med EOS 300D försökte Canon undvika att konkurrera med sig själv genom att göra kameran handikappad, men det dröjde inte länge innan någon hittade ett sätt att aktivera de funktioner som fanns i kameran men som Canon hade "gömt".

Jag tycker nog att skillnaden mellan EOS 350D och EOS 20D är betydligt mindre än skillnaden mellan EOS 300D och EOS10D. Canon chansade lite mer med EOS 350D som ju var mer av en självkonkurrent än vad EOS 300D var.

Förmodligen en lyckat chansning eftersom det är de billiga kamerorna som säljs i stora volymer och ger mest vinst.
 
Vad jag vill se i en ny Canonkamera jämfört med dagens Canonkameror i det lägre prissegmentet (under 20000:).

Bildstabilisering.

Större sökarbild.

Eventuellt en elektronisk sökare om den kan göras tillräckligt bra, dvs bättre än sökaren i Konica-Minolta A2. Ett alternativ vore en halvgenomskinlig spegel som Canon Pellix, EOS RT och EOS-1n RS hade. Det vore skönt att bli av med en rörlig spegel.

Bildsensorn kan fortsätta att vara APS-storlek och 8 Mpixel. Högre upplösning än så behöver jag inte och småbildstorlek på sensorn är inget självändamål. APS-storlek fungerar utmärkt bra, speciellt tillsammans med gamla objektiv som inte behöver använda hela bildcirkeln.

Seriebildtagningshastigheten behöver inte vara så värst hög för min del. 3 b/s räcker bra.
 
Får man önska skulle jag vilja ha en uppdaterad 1D mkII. Skulle Canon få ut en 1D mkIII på marknaden med en fullformatssensor liknande den i 5D men i samma hus med samma funktionalitet som en 1D mkII skulle jag slå till direkt om prislappen låg under 40 000:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.