Annons

Lönt att sälja D70 kit objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)
CA blablablabla

Hej!

Det är mycket kul att läsa vissa människors kommentarer och inlägg på detta forum.

Frågan som ställdes var huruvida man skulle sälja objektivet eller ej. Men efter ett par inlägg som faktiskt svarar på frågan så kommer tekniknissarna fram och börjar slänga sig med facktermer som en normal människa inte begriper och säkerligen inte ens ser på sina bilder.

Jag skulle med detta inlägg vilja påpeka att inte alla sitter och letar teknikfel på sina bilder utan ser snarare till bildvärdet, kompositionen och den rena njutningen av att se en vacker bild.

Måste vara väääldigt tråkigt att bara leta teknik relaterade fel...man kan då absolut inte njuta av estetiken i en bild tycker jag (framför allt kanske det är bra att ha tekniken att skylla på om man inte kan fota???!!!).

T ex finns det ju folk på denna sida som tar bilder med små engångskameror och tar bättre bilder än tekniknissen Kalle med Arne Anka utrustningen...

Nu till frågan:
Behåll objektivet...många av de bilder jag tagit tycker jag är skarpa och väldigt välnyanserade i färgåtergivningen. Skulle nog sakna det om jag sålde det. det är knappt värt att tjäna 2500:- på detta objektiv med tanke på vad det ger en tillbaka.

Hälsningar, Peter
 
Tja... forumet heter "teknikfrågor per tillverkare" så jag tror att det är okej att diskutera teknikfrågor här...
 
Re: CA blablablabla

Peter Nessler skrev:
Måste vara väääldigt tråkigt att bara leta teknik relaterade fel...man kan då absolut inte njuta av estetiken i en bild tycker jag

Det enda som klagas över och nog är det största dilemmat med vidvinkligt digitalfoto är som sagt det här med CA.


framför allt kanske det är bra att ha tekniken att skylla på om man inte kan fota???!!!

Om alla dina bilder med din dyrbara utrustning skulle drabbas av denna trippade effekt tror jag inte heller du skulle vara så glad.

Ta dina bilder du. Här ska det kritiseras och brainstormas så det står det härliga till..
 
Re: CA blablablabla

Peter Nessler skrev:
T ex finns det ju folk på denna sida som tar bilder med små engångskameror och tar bättre bilder än tekniknissen Kalle med Arne Anka utrustningen...


Jag tog en titt på dina bilder och jag kan inte annat än hålla med. För att äga 4 kameror och uttala sig så kaxigt väntade jag mig faktiskt mer av dig..
 
MNA skrev:
Tord, du jämför 18-70:n med 17-55 2.8:an?
Är 17-55 så usel? Jag har inte haft privilegiet att testa vare sig den eller 18-35, men jag har svårt att tänka mig att de kan ha många likheter.

Varför jag ogillar 18-70:n så mkt är för att den påminner mig så mycket om video. Den har en CA effekt som äter upp hela bilden och inte bara vissa detaljer. Jag talar självklart om vidvinkel läget (varför skulle man annars vara intresserad av detta objektiv?). Det går inte ens att ta bilder på folk utan att ögonen sticker ut med sylvassa blå kanter. Zooma sen lite och du tappar så många steg att den blir oanvändbar för att plåta människor utan blixt eller solljus..

Om det är Nikkor 18-70 du beskriver så blir jag lite förvånad. Själv tycker jag att gluggen är mycket bra. Du kanske har ett "måndagsex"?

CA har jag endast upplevt en enda gång när gjorde ett försök till att fota stjärnhimmeln.
CA är något jag är extremt kännslig emot, och skulle därför aldrig acceptera att mitt 18-70 hade CA.
 
Jag har väldigt svårt att göra mig av med gluggar har jag märkt. Har tex en rätt kass 70-300 som jag ytterst sällan använder, men "någon dag kanske man vill komma lite extra nära" tänker man - men varje gång jag plåtar med det får jag ful CA på någonting och ångrar mig.

Och jag har ett Tamron 28-75/2.8 som jag gillar bättre än 18-70-gluggen, och som jag kör oftast med - men spar den andra för att .. tja jag vet faktiskt inte :)

Jag tror Bjørn Rørslett lider av samma åkomma:
http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html#top1
 
Tssss

Japp...jag håller med om att man skall få diskutera teknikfrågor men vad jag menade och som ingen förstod var:
Det har en tendens att gå över styr ibland!
De flesta här är trots allt amatörfotgrafer (jag själv med) och det som man är intresserad av är mest att ta bilderna och sedan se vad andra tycker om dem. Vi skall oftast inte publicera dem i A0 format eller nåt annat, vi skall inte heller sälja dem till en bildbyrå. Utan vi njuter bara av att få fotografera det som vi tycker är vackert och sedan (om det blev en bra bild, enligt oss själva) visa den för andra och få lite kritik om vad vi skulle kunna tänkt på nästa gång.

Oj vad mycket vi det blev...sorry för det...

Om vi sedan skall gå till personangrepp så kan man ju fråga sig varför den människa som skrikigt och kaxat mest om detta sk kassa objektv inte har några bilder på detta forum? Skulle vara kul att se dina bilder då du antyder dig vara så bra
(eftersom mina inte dög åt dig, vilket jag mer eller mindre skiter i).

Observera sedan att jag har aldrig själv påstått att jag är särskilt bra eller inte heller vara intresserad av teknik. Men vissa måste tydligen framhäva sig genom att nedvärdera andras bilder.
Vilket Karen är en väääldigt låg nivå...
Det är ju sånt som får oss vanliga hobbyfotografer att vilja sluta...tänk lite längre än näsan räcker...

Hälsningar, Peter
 
Bra, då förstår vi och är kompisar igen. Att man gillar teknik behöver inte betyda att man inte gillar att fotografera. Det är ändå bilden som är det viktigaste.

Och du har några riktigt bra bilder på din sida.
 
Slowfinger skrev:
Bra, då förstår vi och är kompisar igen. Att man gillar teknik behöver inte betyda att man inte gillar att fotografera. Det är ändå bilden som är det viktigaste.

Och du har några riktigt bra bilder på din sida.

Tack det värmde.
Japp, håller helt med dig...bilden är det viktigaste.

Men ok, lite kul är det med prylar...hahaha!
Funderar dock på att sälja D70 huset...blir liite mycket att springa runt med...haha ; )

Hälsningar, Peter
 
Re: Tssss

Peter Nessler skrev:
Vilket Karen är en väääldigt låg nivå...
Det är ju sånt som får oss vanliga hobbyfotografer att vilja sluta...tänk lite längre än näsan räcker...


Kära Peter, låt mig påminna dig om att det var du som började pajkastningen.

Tro inte att du obestraffat kan fälla en kommentar såsom den om 'Kalle Anka fotografer' (=vi som diskuterar) som hellre diskuterar teknik än estetik när du själv sitter på en hög kameror och i mina ögon sett producerat högst mediokra bilder..

Jag hade en hemsida med mina bilder, men den är nere nu. Vill du dock så kan jag ladda upp något bara för dig..

Kasta inte paj om du inte klarar av att få den i ansiktet..(?) :)

ps. det är ingen som tvingat dig till att skriva i denna tråd om du inte är intresserad av ämnet
 
Re: Re: Tssss

MNA skrev:
Kära Peter, låt mig påminna dig om att det var du som började pajkastningen.

Tro inte att du obestraffat kan fälla en kommentar såsom den om 'Kalle Anka fotografer' (=vi som diskuterar) som hellre diskuterar teknik än estetik när du själv sitter på en hög kameror och i mina ögon sett producerat högst mediokra bilder..

Kasta inte paj om du inte klarar av att få den i ansiktet..(?) :)



Läste du mitt inlägg objektivt eller är du en av dessa människor som tolkar allt mot dig själv? Måste vara tråkigt i så fall...

Jag antar att alla människor på denna sajt vill ta bra bilder, är vi överens på den punkten?

Här finns båda amatörer o proffs, eller hur?

Ni som är proffs, skall ju då vara glada över att det finns massa människor "under" er som kämpar för att lyckas med det som ni gör till vardag.
Sitt då inte där och tryck ned folk, den attityden gör inget proffs, snarare ganska medioker...
Men ok, om du nu tycker att mina bilder är mediokra, gå in på varenda en och berätta vad felet är och vad som kan göras annorlunda så uppskattar jag det. Mer än att bli kallad medioker fotograf.

Startade pajkastning...
Öööh, nej det var du som gjorde det då du kommenterade mina bilder men ok...

Om du sedan känner dig träffad av valet Kalle Anka fotografer så får det stå för dig. Jag syftade inte från början på någon på tråden.

Vad som sedan menas med mediokra bilder får stå för dig...men ok ladda upp en så får jag se...

Vad beträffar pajer i nyllet klarar jag det, gör du?
 
men seriöst nu får det räcka..
varför hetsar du upp dig så mkt? jag känner mig inte träffad, det verkar snarare vara du som tar åt dig. om du inte har nåt att tillföra tråden så sluta nu. vi har förstått ditt budskap ok?

ps. jag har lagt till en bild till i mitt galleri om du vill kolla. FS tillåter inte fler att laddas upp.
 
Japp...vi lägger ned...!

Ok, skall bli kul att se din bild Karen!
Hälsningar, Peter

Ps, apropå det. Vad tror ni man kan få för ett D70 hus? Använt ca 8 - 900 bilder? Skapar en ny tråd för det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.