Slowfinger
Aktiv medlem
Tyvärr är det ganska vanligt med CA på Sigmas optik. Det är väl priset man får betala för lägre pris ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Peter Nessler skrev:
Måste vara väääldigt tråkigt att bara leta teknik relaterade fel...man kan då absolut inte njuta av estetiken i en bild tycker jag
framför allt kanske det är bra att ha tekniken att skylla på om man inte kan fota???!!!
Peter Nessler skrev:
T ex finns det ju folk på denna sida som tar bilder med små engångskameror och tar bättre bilder än tekniknissen Kalle med Arne Anka utrustningen...
MNA skrev:
Tord, du jämför 18-70:n med 17-55 2.8:an?
Är 17-55 så usel? Jag har inte haft privilegiet att testa vare sig den eller 18-35, men jag har svårt att tänka mig att de kan ha många likheter.
Varför jag ogillar 18-70:n så mkt är för att den påminner mig så mycket om video. Den har en CA effekt som äter upp hela bilden och inte bara vissa detaljer. Jag talar självklart om vidvinkel läget (varför skulle man annars vara intresserad av detta objektiv?). Det går inte ens att ta bilder på folk utan att ögonen sticker ut med sylvassa blå kanter. Zooma sen lite och du tappar så många steg att den blir oanvändbar för att plåta människor utan blixt eller solljus..
Slowfinger skrev:
Bra, då förstår vi och är kompisar igen. Att man gillar teknik behöver inte betyda att man inte gillar att fotografera. Det är ändå bilden som är det viktigaste.
Och du har några riktigt bra bilder på din sida.
Peter Nessler skrev:
Vilket Karen är en väääldigt låg nivå...
Det är ju sånt som får oss vanliga hobbyfotografer att vilja sluta...tänk lite längre än näsan räcker...
MNA skrev:
Kära Peter, låt mig påminna dig om att det var du som började pajkastningen.
Tro inte att du obestraffat kan fälla en kommentar såsom den om 'Kalle Anka fotografer' (=vi som diskuterar) som hellre diskuterar teknik än estetik när du själv sitter på en hög kameror och i mina ögon sett producerat högst mediokra bilder..
Kasta inte paj om du inte klarar av att få den i ansiktet..(?)