Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lönar det sig att byta från 7hi till A2? (var:"Tips!")

Produkter
(logga in för att koppla)

Bonde

Aktiv medlem
Tips!

Jag har en Minolta Dimage 7HI, men är sugen på att byta till en Konica Minolta DiMAGE A2

Är det någon som testat båda typer och kan säga om jag byter upp mig eller om jag antagligen inte märker någon skillnad?
 
Alla de aktuella numren av våra kära digitalfototidningar har tester av A2 just nu, o så finns förstås dpreview. Känn på den i butik. Du kommer att se att sökarbilden är rejält mycket förbättrad. AF är snabbare och du har antiskakfunktionen som är värd en hel del... för övrigt är det samma, mycket goda, optik o handhavandet o ergonomin är mycket likt.

Vet inte om de extra megapixlarna tillför så mycket mer, men skillnaden på en bild tagen med 7Hi och A1 är inte synlig i varje fall. Däremot är det kanske något lättare att få till det med antiskak o bättre sökare. Specialbatteriet och batterigreppet är rejäla plus också.

Personligen skulle jag inte byta en så bra apparat som 7Hi mot A1/A2... använd stativet istället o se vad som dyker upp härnäst...
 
Byta

KG - Det jag söker är just de små förbättringarna, som sökaren. I 7hin tycker jag den är kass och jag har svårt att manuellt i sökaren ställa skärpan.

Sen lockar självklart lite mer zoom och pixlar, eftersom jag sysslar med media och tryck, kan det ligga vinning i det. Har läst lite om "greppet" det verkar helt klart vara en bra finess.

Tanken är att sälja 7Hin och byta till A2:an, frågan är om det är värt det!?
 
Titta, kläm o känn!

Jag bytte min sjua för att få snabbare AF o AS... optiken är den samma så nån mer zoom får du inte... o en lyckad bild med Hi´n blir precis lika bra som en lyckad bild med A1, A2 törs jag inte säga nåt om, det kan vara ytterligare bättre där med 8 miljoner pixlar, fast somliga är skeptiska.

Greppet rekommenderar jag varmt, om du slår till. Jag har inte använt min kamera utan det i mer än 1,5 dagar sen jag fick den... den sitter som gjuten i handen. Med dubbla batterier i greppet o ett i fickan så blir du inte strömlös i första taget, o blir du det använder du samlingen AA-batterier som du byggt upp under tiden med 7Hi *s*
 
I mitt tycke - nej, det lönar sig inte. Du får på tok för lite förbättringar för det priset.
Mitt tipps är att istället snegla mot digitala systemkameror (300D/D70). En uppgradering till någon av dessa kameror skulle ge en påtaglig kvalitetsskillnad! Prisskillnaden mellan A2 och dessa systemkameror är idag så liten att jag har mycket svårt att förstå varför någon ens funderar på att köpa en semi-pro kompakt alá A2, Pro 1 eller 828 (men den frågan disskuteras ju redan i en annan tråd...:)

//
 
Håller med AA om att det är vettigare att byta till en lite mer rejäl kamera. Ska själv byta från en 7i, antagligen till en D70.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.